AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.452

Hur svårt är det att lacka själv ?

Sida 1 av 2
Bmw ludde
Har lite funderingar kring att lacka själv.

Hur gör man får att få det så bra som möjligt, har tillgång till stor verkstad, och ska inhandla en färgspruta till kompressor. Var köper man lack på burk? Färgen är brilliantröd, behöver man klarlacka ? Vid lackering av plast, behöver man göra något för att färgen ska fästa?

Blev många frågor, hoppas ni kan svara.

Mvh

Schnell, Kompetent,
Zuverlässig.
Det är nog inte så jättelätt skulle jag tro. Ta och köp en bok i ämnet och läs på först, det är mitt tips.
Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
har du aldrig lackat såå blir det ingen lätt match!!
Bmw ludde
Saken är ju det att det handlar om ett spoiler paket. Och det handlar inte om de mest synliga ytor. Lägga ut 2-3", när man kan göra det själv känns inte bra.

Schnell, Kompetent,
Zuverlässig.
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Första gången man lackar med riktig spruta kan vara hur svårt som helst.

Numera tycker jag dock att det är hur enkelt som helst, och egentligen är det inte svårt alls att lära sig.
(jag är utbildad lackerare)

Enklaste sättet att lära sig är att fråga nån som kan och be att han/hon visar dig.

Lack går alltid att slipa ner och göra om. =)

Du dör inte av att prova, lycka till!

Clintan
Bmw ludde:

Om det nu kostar som du säger 2-3k för att få delen lackad så anser jag det i all fall billigt. Betänk att du får ett proffs som fixar det dvs blir det ett dåligt jobb så har du möjlighet att klaga. Du slipper själv läga ner tid på att köpa diverse skaer som du måste ha för att lacka

Tid är pengar.......

Nä låt det som har kunskap göra jobbet anser jag
det är inte jättesvårt att lacka, bara man tar det lugnt och ANDAS :)

för att färgen skall fästa på plast så skall du spruta på en plastprimer i ett par lager..sen är det så att det kan släppa ändå fastän du primat, och det blir inte snyggt...det bästa är om du först slipar det som skall lackas, sen rengör det riktigt, lägger på 3-4 lager plastprimer och sen ett lager grundfärg och sen lacken!

mindre risk att det släpper då!

BMW, Bayerische Motoren Werke
X-
375
X-ray
325i -87
hehe själv så Sprayde jag mina kjolar + spoiler, den som kan se nån skillnad på min lack och en proffisonell lakerare ska få en glass av mej! 2 lager färg sen klarlack så va de klart. bara man håller sej på avstång så de inte rinner blir de skitbra.

I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool!
X-ray: visst fan går det att göra det bra, håller man sig på avstånd och lägger många tunna lager så blir det oftast skitbra, problemet är att många (inklusive jag) inte orkar lägga så många lager utan lägger få tjocka, vilket gör att det rinner....lackade om speglarna nu i helgen och det blev bra, dock rann det på ett par ställen..

men sålänge som man gör ett bra förarbete och lägger många tunna lager så kan man fan inte misslyckas :)

BMW, Bayerische Motoren Werke
X-
375
X-ray
325i -87
Xakt bmwfreaken =) bara man tar sej tid o göra det ordentligt så blir de skitbra (tog en dag för mej).

I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool!
AIex
Man ska helst vara van med fingrarna enligt mina polare som går i lack, sen ska för arbetet vara bra och har du tillgång till en komporessor och en lackspurta så ska du pova själv, färg kan du köpa av lackfirmor, blir nog bäst så ;) Glömm inte att köra med primer först ;)

Mvh/Alex
X-ray och BMWfreaken: Vad har ni för utrustnig när ni lackerar? Föressten kan man vara i vilket garage som hels och lacka? Eller ska man vara utomhus? Fast då kanske de blåser in saker i lacken o de e inte bra ju...

Jag har en billiantröd bil, framspoiler och kjolar är lackade av poffs, men bakspoilern(oiginal) är ej nerlackad så jag skulle vilja lacka den. Jag har bara lackat typ smågrejjor innan (datachassi, mopedtank å sånt.) äre något man ska tänka på? Hu avgö man om man måste byta ner lacken? Måste man det över huvudtaget?
Kan medela dej om att denna tråd är nästan 2 år gammal...
Men ändå intressant.. :) Ska själv lacka om min front som jag håller på att bygga om. Kommer nog bli med sprayburk.

E
1.156
E
320 ci cab -04
BMW ludde

Lacka själv, glöm det om det skall bli bra. Jag har lackat lite på min bil. Det blev skitdåligt. Då skall du veta att jag lackat radiostyrda modellflygplan med 2 komp bilfärg i över 15 år. Jag är en "duktig" hobbylackare. Det är dessutom 10 ggr så svårt att lacka ett modellflygplan som en bil. MEN När du lackar och det skall ha bilkvalité så måste du in i en lackbox. Utan en riktig lackbox så blir det alltid dampartiklar i lacken.

Mitt tips - vill du ha det bra - lämna till en lackerare.

E
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Om man inte har tillgång till lackbox går det också att lacka i garaget, MEN man bör ta bort så mycket damm och skit som möjligt först. Att spruta vatten på t.ex golvet är ofta en bra ide då det binder upp en del damm.

Så väldans bra resultat lär det dock inte bli om man lackar större delar utan erfarenhet. Som glad amatör har man en tendens att lägga mer färg " i svängarna", alltså då man stannar upp med handen och går tillbaka. Där börjar det oftast rinna.

Men testa själva om ni har tid och lust, det går ju som sagt att göra om ifall det inte blir bra direkt. Alla är vi ju som bekant barn i början.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det går även alldeles utmärkt att lacka ute. Alla dagar som det är 28gr och vindstilla och inga löv eller flugor... Glöm det där med sprayburk, det är för dåligt pigment i 1-komp färg så den bleks efter kort tid om man inte klarlackar med "riktig" färg. Köpte en röd bil med bättrade skärmkanter, syntes inget från början med efter någon månad va den ljusrosa så jag fick lacka om.
E3
1.828
E36
USA bilar
Viktigt om man lackar plast som spoilerkit är också mjukgörare i färgen
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Man ska börja med att lackera en mindre del för att prova på, (det gäller att ha tålamod och inte ösa på för mycket färg och vandra över hela ytan utan att stanna vid något område) så man slipper de värsta rinningarna sedan, tex en spoilerdel som man sedan kan slipa ner om man misslyckas. Jag har lackerat min Zender frontspoiler och den blev mycket bra, knappt någon rinning, däremot tyckte jag att det behövdes 100lager klarlack :-) för att få någorlunda bra glans. Jag lackade mina backspeglar också och använde3 lager klarlack, blev inte bra ändå och ser ut som det endast sitter färg på.
Visa användare
84
325CSi
745i -02
Lackade min M3-replica bakspoiler + ögonlock i eftermiddags med sprayburkar. Primer - Färg - Klarlack.
Blev väldigt bra för vad man kan begära av 200:- + en timmes jobb ;-)
Ska ge mig på min nya och olackade is-läpp nu i veckan, och frågan är om jag ska slipa ner den först och isf med vilket papper? Ska bli skoj o testa... går det åt he** får man lämna in den..

/Manray/
Någon?

/Manray/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.