AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.526

Alpina VS M- modeller

Sida 1 av 2
Vad är det som är så speciellt med Alpina. Är de bättre/sämre än vanliga M modeller?
Nyfiken av mig.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Alpina = komfort och M=Sport.Trevliga bilar båda två.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det går nog inte att avgöra vilka som är "bäst". Precis som 2002tii säger så är det en smakfråga, båda har sina för och nackdelar.

Personligen gillar jag överlag Alpinabilar mer än M-dito.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
vad är den stora skillnaden på Alpina? Motor? Växelåda? Utrustning?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ja, det är väl i princip motor, växellåda, utrustning, chassie, bromsar, utseende och inredning.
Så det är väl i princip det mesta i bilen som skiljer om dock det mesta grundar sig på vanliga BMW-delar.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Haglund, nu sa du väl emot dig själv :P

vad jag förstått så är det väl i princip bara karossen som är standard BMW på en Alpina..?

Alla Alpina kan fås med Automatlåda/Switchtronic till skillnad från M-bilarna. Alpinas motorer baseras på BMW standardmotorer, Alpina har inte tillgång till M-motorerna. Alpina har speciella klädslar och inredningar som inte kan fås på BMW.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
2002tii: Så kanske det är nu men de värsta Alpina-bilarna 70-87 var ganska så mycket sportigare och snabbare än M-bilarna från samma period.
Alpina bilarna är mycket ovanligare än M-bilarna då de tillverkats i mycket begränsad upplaga !

Så Alpina är "mera" udda !
Än M-modellerna ! (fast M-modellerna är helt ok de också)

Billy B-10
Länk
Stod i valet och kvalet mellan en Alpina och M efter ca:60 mejl med Asken så blev valet en M3.

MER ÄN NÖJD:))

Alpinan kändes lite mera glidare stuk och något klenare, medan M en var rappare,sportigare mera gas villig.

Nu får jag väl alla Alpinare ägare emot mig men så kändes det i alla fall.

Klart en Alpina skulle man kunna tänka sig, den finns i kombi till skillnad mot M kan vara bra när man ska handla.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Jag föredrar M bilar. Dom betalar man för prestandan medans alpina betalar man ofta mycket för märket =). Tex en B10 Biturbo kostar närmare 200.000kr, jag skulle ta och köpa mig en M5 3,6 och ta mina 100.000kr+ som jag får över till att trycka på turbo så har jag en värre bil =). Men skulle ju självklart helst ha en Alpina om jag hade massa pengar att lägga ut på vad som helst. Och så för man iofs nog tillbaks mer på en B10 Biturbo när man ska sälja. Dom lär ju bli värd en hel del om ett decenium eller två =)
dunstan
2002tii har helt rätt i att M bilarna är mer sport och Alpina mer komfort. Alpina förädlar BMW. Och nu pratar jag om Alpina sent 90tal och senare. Fokuset är bilar med mycket bra prestanda men som ej är jobbiga att använda till vardags. Men prestandan brukar ligga mycket nära M modellerna. Typ 0.2-0.3 efter motsvarande m bil till 100. Ett exempel på konfort tänket är Alpina B3 3.3/S som har en "flärp" i det högra avgasaröret som stänger pipan under 3000rpm. För att minimera ljudet. Vill man sedan låta den underbara sexan sjunga växlar man bara ned och varvar lite så öppnas flärpen... ;-) Alpina väghållning brukar vara underbar. Sportig men komfortabel. Dessutom har Alpina ingen fartspärr. Kan ju vara kul att bara köra vidare när de flesta andra stoppar...

Just nu äger jag en Alpina B3 3.3 men suktar efter en B3S. Den är faktiskt snabbare än M3 till 200. Och lika snabb till 100.

Men det jag gillar mest med Alpina är som sagt vardags komforten och sleeper looken på Alpina. Att kunna använda bilen varje dag utan att känna sig trött pgr av hårdfjädring, ljudnivå etc... Och jag klara mig inte med en coupe. Måste ha lite fler dörrar för att det skall vara praktiskt. De flesta Alpinor finns i sedan och kombi vilket saknas då det gäller m bilar... Lägre försäkring och exklusivare är också argument för Alpina.

Eftersom det här är 5-serie forumet så kan jag bara passa på att tipsa om Alpina B10 4.6 som börjar dyka upp till mycket bra priser i det tyska landet. Finns i kombi. Suverän bil!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
nofx16:

Hur sa jag emot mig själv?

dunstan:

B3S snabbare än m3 upp till 2OO?har du specen så kan mejla över den är nämligen lite tveksam om det stämmer.

Hagalund2306:det stämmer du säger faktikst emot dig själv:))läs texten igen.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
starre:

Nja. Det mesta grundar ju sig på vanliga BMW-delar, bara det att det är moddat och taget från andra modeller enligt vad jag har förstått.
Jag kan ju dock vara ute och cykla..?

dunstan
Starre: Det finns lite olika tester. I Tyska "Auto Motor und sport" gjorde Alpina B3S 0-200 på 18.2 sekunder. 0-100 gick på 5.2s.

En bra länk:
Länk

"For comparison, the stats for the E46 M3 (from AMS also) are:

M3 B3S 3.3

Weight: 1572kg 1480kg
Power: 343 bhp 305bhp
at: 7900 rpm 6300rpm
Torque: 365Nm 362Nm
at: 4900 rpm 4800 rpm

0-100: 5.4s 5.2s
0-200: 19.5s 18.2s
Standing 1km: 24.6s 24.9s

Top Speed: ca. 290km/h 270km/h

The B3S seems to have much shorter gearing - up to 200km/h it beats the M3 hands down...if someone can get me the gear and rear axle ratios for the B3S I will do a quick calculation of the gearing..."
dunstan:jo den länken har jag sett förut......

samma tidning har testat m3 mot s4 då var 0-100 nere på 4,8sek kommer inte håg vad den gjorde på 0-200.

De testat har disskuterats tidigare på forumet, nu har jag inte tidningen så jag kan se vilken tid den gjorde 0-200 men senare kanske....
V1
50
V10
MB E280
nu kanske jag är ute å cyklar men kör inte alpina gärna med turbo istället för konv trim?
För gamla turbodiggare som jag själv så är ju detta en klar fördel :)
Om det bara fanns en alpina med automat(ett annat måste enl mig) så skulle jag ha en sån.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
V10:

Alpina finns väl närmast alltid med automat som tillval så det är bara att köpa loss.

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Haglund,

Quote: "Så det är väl i princip det mesta i bilen som skiljer om dock det mesta grundar sig på vanliga BMW-delar."

Både ha kakan och äta den? :) Eller har jag misstolkat formuleringen?

V10,

Det byggs för närvarande ingen Alpina med Turbo. På tiden när Alpina byggde turbobilar fanns de inte med automat. Däremot kan du få alla nya Alpinor med deras Switchtronic, som är en automatlåda med möjlighet att själv välja växel via knappar i ratten.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
nofx16:

Men det stämmer väl som jag säger? Det mesta skiljer från originalmodellen, men det är fortfarande BMW-prylar det mesta bygger på?
Jag tänker då på exempelvis Alpina B6 3.5 som är en vanlig E30 med helt vanliga E34-delar med moddning.
Jag menar alltså att det inte är samma saker som sitter i bilen från början, men däremot är det samma saker som sitter i andra BMW-bilar från början, men undantag för modifikationer.

Det var svårt att beskriva detta märker jag.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag är personligen mycket attraherad av Alpina B10 S som alternativ till M5. Nästan lika många hästar, automatväxlad (det är åldern ;-)) och mer sällsynt.

I vardagstrafiken är en Alpina att föredra, men ska man piska packet på bana ska man ha en M. Ungefär så.

Alpina D10 Biturbo har turbo, men så är det en dieselbil också.

Kolla hemsidan

Länk

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.