AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.025

Snabbare än Mclaren F1!

Sida 2 av 3
Har för mig att Top Gear (BBC) provkörde en bil av catherham-typ med dubbla mc-motorer. Motorerna va parallellkoplade och startades upp en i taget! Låter som ett aprilskämt men jag är nästan säker på detta! Och jag har inte smuttat på farfars hostmedicin... :-)
Visst finns det en med två motorer!

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Länk

Kolla under till salu (sålda) där finns en med Honda Super blackbird motor. Har sett den köra på Sviestad, rätt snabb!
gangsta_toth
Herregud... Vad har dom gjort?.. Lagom störda, våra engelska gentlemän... Z100/WR ser ju riktigt sjuk ut. Förresten, var det inte något inslag i trafikmagasinet för nått år sen om några herrar uppåt landet som byggt sina egna helt själv? Dom gick också riktigt bra...
Jomenvisst är detta en av de poulärare byggsatserna som finns, fruktade prestanda till låga pengar!

Men summan av kontentan är: Låg vikt ger kollosala möjligheter med även en liten motor!

Tänk att banta exv. en M3:a till 1000 kg! :-) - då kan många modeller "gå å kamma sig"!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Sant det där med dubbla mc-motorer. Kommer inte ihåg vad bygget heter bara.

/Jesper
Jo
70
Johan F
325iX -89
Det finns rätt många modeller av den där typen med mc-motorer, dom blir dock förhållandevis dyra (mycket speciallösningar).

Oavsett om bilen har vanlig eller mc- motor går dom endast att registreras i Sverige antingen som flyttgods eller amatörbyggt fordon, tyvärr.
Det finns faktiskt en del människor i vårt vackra land som bygger sevenreplikor (biltypen bygger på Lotus Super Seven) helt från scratch, ram och allt!

Purple, 1000kg är väl att ta i? Ett lyckat bygge bör väga max 700kg med bilmotor, ca 500 med mcmotor..

Här är en länk till en ganska bra svensk sida med lite mer info:
Länk

/Johan

gangsta_toth
Herregud... Jag antar att ni kollade på Trafikmagasinet,, och såg avsnittet om Bmwpower. Då såg ni väl antagligen Tiff med... Jävlar in helvetet vad den gick!!! 0-100 på under 3 sekunder!!

Mvh, Robert.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den bilen var brutal!

Vill ha!! (undrar vad en sådan kan kosta och om den går att registringsbesiktiga i Sverige?)

Lite trist att Tiff sköt ena motorn bara!

Mvh
gangsta_toth
Undrar hur den hade gått med turbo på båda motorerna?..

Mvh, Robert.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Framförallt ljudet... Ett sånt ljud skulle man kunna tänka sig!
Jäklar vad den gick alltså.
(Fast jag fattar inte riktigt det där med att växla resp. motor separat. Vad är vitsen med det? Klart att det kanske blir en enklare/billigare lösning, men jag har svårt att se när behovet av att köra den ena motorn på en annan växel än den andra skulle infinna sig.)
gangsta_toth
Tror själva grejen med att växla motorerna separat är att man KAN. Inte att man VILL... Förresten, jag antar att ni alla har sett Radical-bilarna? Dom ser mer ut att höra hemma på Le Mans.

Mvh, Robert.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Var ju effektivt när Tiff ville bränna bakdäck iaf...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Den här vagnen är inte heller fel (i samma kategori som andra i denn tråd):
Länk
Purple:

Fan vad snygg den bilen var!

* vill ha! vill ha! viiiiiill haaaa! *
gangsta_toth
Ja, verkligen. Synd bara att man betalar mer för att få mindre...

Mvh, Robert.
Varför inte en Ford RS200, säger bara en sak om den =PPPP.
0-100 runt 2s
0-200 runt 7s

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
fel fel, tittade du inte på reportaget? RS200an hade rekordet 0-100 innan tiff gjorde sin tid i Caterhamen. Och det gamla rekordet var 3.16 till 100 om jag inte missminner mig. Tiffs tid var en tiodel snabbare ungefär. :)
det gamla 0-100 rekordet låg på 3.07 sek, tiff's var på 2.97 med tigern

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja en tiondel här tiondel där :) Jag läste någon kommentar i sammband med att klippet visades första gången att den tiden troligtvis gick att bättre också om det inte gått som det gjorde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.