AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.429

reglering av intervalltorkare...?

Sida 1 av 2
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
I min broschyr över 5-serien (1992) står det på ett ställe..."Dessutom finns möjligheten att själv ställa in önskad intrevall" Finns det som standard på en 530i ? nån som har det och kan tala om hur man gör isåfall..?
Det stämmer.
Slå upp spaken till intervalläget och stäng av den på en gång... Därefter väntar du tills du tycker det är lagom lång intervall och slår upp till intervalläget igen...
Klart... Nu har du skapat din egna tid på slagen. Tiden nollas när du slår av tändningen.

_____
Micke
Karlskrona POWER meet 03-06-08
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Hmm.. Lite ot, men fungerar det på 7-serie också?

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Är inte säker men jag skulle bli förvånad om det inte är det.
Bara ut och prova så vi får det bekräftat. :-)

_____
Micke
Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Tack,äntligen funkar det! fan,jag har haft bilen i drygt ett halvår och inte förrän nu får jag det att fungera... :) en väldigt bra finess f.ö...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Japp! Det är en helt suverän finess! Andra biltillverkare har inte kommit på att det behövs förän nu typ. BMW hade det för 15 år sedan!
Ja
760
JanF
530i-93
Bra info, ska prova nästa gång det regnar...har saknat denna "dolda" funktion

"Andra biltillverkare har inte kommit på att det behövs förän nu typ" hmmm... på alla mina "andra" bilar jag har haft har det alltid funnits ett litet vred som man ställer in önskad tid på, mycket bra så den inte nollställs så fort man slår av tändningen

En annan finess är att om man kör torkarna på kontinuerlig drift under körning är att när bilen stannar så går torkarna automatiskt ner på intervall.

_____
Micke
Länk
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
En liten detalj till, har man den på intervall och stannar så blir intervallen ÄNNU längre (iaf på min)...

------------------
Always Diesel
ronte: du är inte ensam om det, är så på min316e36 och min f.d. 520e34, alla bmws från typ -88 iaf. och fram verkar ha denna funktion

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Det hadde jag ingen aaaning om, har haft bilen i 2 år snart, ännu en gång har detta forum lärt mej något kanske det är dags att skaffa en svensk handbok etersom tyska inte är min starka sida man kanske har fler finesser som man inte känner till.
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Skoda hade det i början på 80-talet, steglös med ett vred. Det ni!
m-julle: hmmm, inte illa pinkat av skoda att ha det så pass tidigt, synd bara att det satt på "fel" bil (skulle ha varit bmw:s finess egentligen)

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Ja, inte för att JAG åkt Skoda, men en arbetskamrat gjorde det,
och det var så smidgt att stannade torkare eller någonting så var det bara att byta den enda säkringen som fanns så funka allt igen! Jävligt smidigt lär jag säga! Plus i kanten för Skoda!!!
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Hade inte heller någon aning om denna funktionen.
Men igår fick jag möjlighet att testa, och det funkar på 730:n.
Ännu en gång lär man sig något nytt i detta eminenta forum.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jakten på "dolda" finesser går vidare...nu gäller det elhissarna...på förardörrens elhiss så finns ju funktionen onetouch-öppning (upp/ner)...nu har jag upptäckt att det funkar även på övriga dörrar men bara neråt...!? borde det inte vara upp oxå isåfall? kanske inte funkar helt ok på min kärra?
Petri:
Ska vara så som det är på din.

En annan doldis är att du kan tända/släcka knapparna till fönsterhissarna som sitter i bakdörrarna med hjälp av låsknappen mellan framstolarna.

_____
Micke
Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Ok tack för infon Micke...det där med tända/släcka knapparna visste jag inte heller... :) vad mer för skoj ska man hitta månntro i dessa underbara bilar..!?
Man kan även förlänga intervallen genom att dra ner torkspaken 1 gång sedan vänta en stund och sen ner igen då har du ställt om klockan så du har en ny tid.Funka på min 535 iallafall.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Eller spola med högkoncentrerad spolarvätska på rutan med full kupefläkt utan en tillstymmelse till spolarvätskelukt i kupe'n. Fin finess det med. Eller automatisk ökning av anliggningstrycket på vindrutetorkarna. Options är alltid roligt.

Mvh. Patric

Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag kan inte ändra tiden för intervalltorkarna, jag kollade i handboken till och där står det att det är extrautrustning med intervalltorkare som det går att ändra tid på.
Jag har däremot intensivrengörning och mina torkare anpassar sig efter hastigheten på bilen.
Någon som vet vad som skiljer om man har torkare som man kan reglera tiden på eller "standar"?
Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.