|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Många skryter över att de byter oljan varje 500 mil. Tjänar man något på att byta oljan så ofta? (under förutsättning att man använder en bra olja typ A3-SL klassad och inte kör på bana varje dag) Eller ska man följa biltillverkarens föreskrifter? Går det att bevisa en ev. förtjänst? Om jag minns rätt så är det någon på detta forum som är påläst om oljor, vore kul att veta vad som är sant och inte bara är skrönor eller oljebolagens försäljningsknep. Mvh / Smygtittaren | |
|
smygtittaren: tyvärr vet jag inte svaret på fråga A, men B=Johan B:)) |
|
|
Smygtittaren, det beror på! Olja åldras/slits på grund av olika orsaker. Körsträcka, varvtal (temperatur), oxidation (tid), kondensvatten, motorskick (sliten motor ger mer föroreningar och oförbrännt bränsle i oljan etc) osv..... Det går inte att ge ett generellt svar på frågan. Man brukar säga att en modern syntetolja kan klara upp mot 4000mils bytesintervall (eller kanske mer!) i en modern/fräsh motor och fortfarande ha acceptabla egenskaper kvar. Men då är man väldigt nära säkerhetsmarginalen för vad oljan klarar! Det handlar mest om just säkerhetsmarginal! Oljan klarar normalt sett hela serviceintervallet utan problem om du har "rätt" klassning på oljan och kör bilen under normala förhållanden! Dock bör man oavsett körsträckan byta olja minst en gång per år eftersom oljan oxiderar och förorenas av mindre mängder kondensvatten över tiden. Det är å andra sidan aldrig skadligt för motorn att byta "för ofta"! Vill man vara snäll mot motorn kan man kosta på sig ett extra oljebyte i halvtid tillsammans med nytt oljefilter. Det som är viktigast att byta är faktiskt oljefiltret eftersom det brukar vara det som är igensatt innan oljan är "utsliten". (Framförallt gäller det motorer som har långa oljebytesintervall.) Om man är lite smart köper man olja på 20-litersdunkar (lastbilsverkstäder och liknande brukar kunna ge bra priser på olja!) och får då ner literpriset radikalt och kan byta oljan lite oftare med samma totalkostnad.... Det är viktigt att tänka på att både oljan och motorn måste vara konstruerade för förlängda bytesintervall för att det garanterat skall fungera problemfritt med förlängda bytesintervall! Hoppas att du blev lite klokare! Mvh |
|
|
Jag byter min olja varje 500 mil..Tror nog att jag skulle kunna köra mycket längre än så..Men är väl lite petig med att det alltid ska vara frisk olja i motorn..Men det blir ju dyrt med täta byten 180 kr litern :) hjorten |
|
|
Byter oxå på ca 500mil pga en del anledningar. 1. Bilen har snart gått 30k mil , så den börjar bli kinkig på att ha fräsch olja. 2. Det blir ganska mycket kortkörningar tex till o från jobbet osv. 3. Köper olja i storpack så ett extra oljebyte då och då kostar inte så mycket , samt att jag byter hellre en gång för mycket..... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Ahh det räcker väl att byta när oljeservice lampan lyser??? Kan ju inte springa o byta olja o filter varannan eller var tredje månad??? |
|
|
David: Mejlade dig tidigare angående om hur man limmar fast sidokjolarna och använder sig av montageskruv , skulle gärna vilja få den där instruktionen igen då min mailbox blev rensad :( om det går bra ? :) /Mvh Göran |
|
|
Har ingen servicelampa på min 323:a dessutom så kör jag trimmat och gasar gärna när tillfälle ges :) då är det bra att ha riktigt frisk olja i motorn... hjorten |
|
|
Mail skickat.... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Hej Johan, Det kan alltså inte vara farligt att byta för ofta? Jag har hört att det blir stort slitage på motorn vid uppstart efter oljebytet eftersom oljekanalerna då är tomma och motorn då kommer att snurra ett tag med lägre oljetryck. Detta stämmer alltså inte ? mvh / Smygtittaren |
|
|
Smygtittaren, den enda skillnaden mellan att tappa ur oljan och byta filtret kontra att göra en vanlig kallstart, är att du tappar ur oljan ur filtret vid oljebytet. Modern olja innehåller olika additiv (bland annat zink) som gör att motorn skall klara av att gå en kort stund utan olja vid lagerbanorna. Som svar på din fråga kanske man kan säga att om du byter olja en gång i veckan så kanske det skulle resultera i problem med tiden... ;o) Mvh |
|
yttryck |
Har sjäjv tidigare haft 500 mil som bytesintervall på mina tidgare bilar. Har för tillfället avverkat c:a 700 mil med nuvarande olja. Den ser fortfarande gulaktig och fin ut, För min egen del så blir det olje och filterbyte runt 1000 mils sträckan. Har kört väldigt lugnt under vintern så det kanske påverkar. Iförsig kallstarter med c:A 1.5 mils körning enkel väg till och från jobbet . Använder Castrols mineralolja till min 320-89:a. många rekomenderar just mineralojor till BMW. |
| Kvalitet på filter? Spelar det nån roll? Är Biltemas oljefilter nåt att ha? | |
|
Snåla inte på oljefilter! Köp helst originalfilter då får du bra kvalitet och rätt filtreringsgrad. I andra hand ett filter av någon stor och känd tillverkare som exempelvis Knecht-Mahle eller Mann-filters. Skulle jag välja ett "budgetalternativ" skulle jag köpa ett originaloljefilter och sedan köpa biltemas 5W40-syntetolja med ACEA A3/API SJ -klassning. Mvh |
|
|
Jag byter min olja vid ca 4-500mil nu...Ökat miltalet en smula på sistone. Använder Texaco halvsyntet 10w/40, A3 klassad i ACEA systemet och SJ klassad i API syst. Oljefiltret(original) byter jag varannan gång. Fungerar bra när det gäller min/våra "körningsbetingelser"och "lite" äldre bilar,inga tendenser till synbart eller märkbart slitage vid mina inspektioner hur som helst... Den oljan kostade mig sist ca 30kr/l(20liters fat).. Mvh Janne. |
|
|
Hej! Jag tittar o luktar o känner på oljan då o då och avgör själv när oljan ska bytas. Så det varierar lite beroende hur jag kört. det har hänt att oljan hunnit bli lite väl svart innan jag bytt då har jag bytt 2 ggr på raken bara varmkört med en billig olja för att rensa lite innan Castrol slx 0w-30 oljan åker in i motorn annars blir denna dyra olja smutsig ganska snabbt. jag tycker det är viktigt att oljan inte blir för mycke förorenad i bmws motorer jämfört mot andra märken mvh Benny |
|
|
Johan B, orginalfiltren tillverkas väl av Knecht-Mahle eller Mann?, så om man köper ett sånt filter från tex Mekonomen så är det ju samma filter som orginalfiltret från BMW, men många gånger så är ju Mekonomen dyrare än BMW på delar, vet inte hur det är med oljefilter. Däremot så skulle jag inte köpa oljefilter från Biltema där man inte har en aning om vem det är som har tillverkat filtret. Mvh/ Micke t |
|
|
Micke t, jag vet faktiskt inte vilken tillverkare det är på "originalfiltret", troligen är det Knecht-Malhle. Om man köper BMW-original vet man att det är rätt filtreringsgrad. Vissa tillverkare använder samma filtreringspapper till "alla" filter trots att olika motorer skall ha olika genomsläpp/filtrering av oljan. Men som sagt håller man sig till de stora och kända tillverkarna brukar man väldigt sällan få problem. Man kan för övrigt aldrig vara riktigt säker med BMW-originalfilter heller! Man hade till exempel problem med underleverantörens pappersval på tidiga E39 och E46-motorernas oljefilter. Filterpappret löstes ibland helt enkelt upp i slutet av serviceintervallet och gjorde att stora bitar av filterinsatsen kunde lossna. Det visade sig att pappret inte alltid tålde de långa oljebytesintervallen då det bland annat kan bli en hel del sura restprodukter i oljan. Men fördelen med att då använda ett originalfilter är givetvis att om det medför komplikationer med ett defekt filter, är mycket lättare att få BMW att stå för kostnaderna! Mvh |
|
|
Det jag kan säga om filterkvalitét,jag har kollat en del :) är att BMW's originalfilter är betydligt mer påkostade med bl.a ett "perforeratfördelningspapper" runt själva filtret som ska(tror jag ) fördela oljan över hela filterdelen=bättre filtreringsgrad och längre hållbarhet över det specifika serviceintervallet. En del filter av mer tveksam leverantör har inte denna extra pappersdel runt... Mvh Janne. |
|
|
Joahan B : hur ofta byter du oljan ? Vilket märke och vilken oljetyp? om man bara byter en gång per år, har det någon betydelse när man gör bytet isåfall tex: före sommaren eller före Vintern eller kvittar detta ( frågan gäller ej sommarbilar)? Mvh / Smygtittaren |
|
|
Smygtittaren, jag brukar använda "Valvoline Synpower 5W40" eftersom jag kan köpa den oljan billigt via en kontakt. Jag rekommenderar inte att man använder något annat än en bra helsyntetisk olja till en modern motor som man är rädd om. Jag byter en gång mellan ordinarie bytesintervall, dvs efter ca 12500 km. Oljemärke spelar mindre roll, bara oljan har rätt specifikationer. Kolla först på Biltillverkarklassning (BMW-longlifegodkänd), sedan ACEA-klass (A3 för bensinmotor), sedan API-klass (API SJ eller SL), därefter att det är lämpligt viskositetsvärde på oljan (SAE-klass) och därefter kollar du på prislappen och väljer det billigaste märket (från någon tillverkare som är seriös!). När du byter spelar inte så stor roll om bilen rullar året runt. Kör man mycket kortsträckor (som kan ge kondensvatten i motorn) kan det vara lämpligt att göra bytet efter vintern då det kalla klimatet genererar mer kondens än vår/sommar. När det gäller bilar som ställs av inför vintern ("sommarbilar"?) bör man göra oljebytet innan man ställer av fordonet inför vintern då fräsch olja har mindre sura restprodukter som annars kan "fräta" i motorn och dessutom har ny olja bättre förmåga att ta hand om kondensvatten. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.