|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är här, jag försöker bara hålla mig utanför denna tråden! :) Din fråga kan jag inte svara på, mycket beroende på att jag inte vet vad en "m20b25-motor" är. Ska du bara byta motorn klassas bilen dessutom inte som ombyggt fordon och faller inte under de reglerna... Veloce: Du behöver inget papper från BMW att motorn är avgascertifierad, alla motorer BMW tillverkar är avgascetifierade. Observera att alla reglerna som nämns gäller ombyggda fordon, inte t.ex. bara vid ett motorbyte! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
M20B25 är den motor som sitter i E30 325 _____________________________________ Länk |
|
|
Jaha, nej då tror jag inte det går. Om jag inte missat nåt här...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej....................... Avgascertifiering...................................... Det är ett bekymmer... DOCK............. Så har en kompis till mig luskat ut att man kan köpa en dispens på avgaserna.... Så att reglerna för 75 och äldre blir gällandes. Dispensen var dyr enligt honom, ca 16 000:- Är det någon som känner till detta?????? //Jesper |
|
|
Avgascertifieringen är sällan ett bekymmer, i stort sett alla befintliga motorer i originalskick är ju avgascertifierade. Den typen av dispens känner jag inte till, vem utfärdar en sådan? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Så i princip så borde jag då kunna stoppa ner en 3,0 M3 motor i min då 15kw/100kg på en bil som väger 1440 blir ca: 293 hästar eller vadå ? /Mvh Göran |
|
|
så då blir det inte så svårt att få igenom en m535 med turbo. Bara man regar den som ombyggt fordon och övertalar bilprovningen att man har stoppat i en 745 motor. Eller? |
|
|
det har med ombygge verkar ju inte lätt har snackat me både bil provningen och SFRO men ingen verkar riktigt veta vad som gäller. Men om jag förstog teknikern på bilprovningen rätt så om man gör som jag tänkte först cabba bilen och samtidigt sätta i en 535 motor i en E30 så ska det inte vara några problem. Men att bara byta motor skulle va besvärligare för då behövdes avgasprover och intyg från bmw som alla det sägs ska vara omöjligt. Men jag säger om Dahlbeck eller vad han nu heter fick igenom sin super golf så ska det väl inget vara omöjligt.. |
|
|
Hej Vi ska försöka hålla isär lite saker här nu. För det första, skillnaden mellan amatörbyggt fordon och ombyggt fordon. Amatörbyggt är något man byggt helt själv eller om man ändrat ett fordon så totalt att det inte går att känna igen. Ett amatörbyggt fordon får en helt ny identitet, men innevarande års modell (2003 i år) och måste uppfylla de avgaskrav som gäller nu - med två undantag; A. Betala dispensavgift på 7000:- B. Använd katalysatorrenad motor Det är dock få av er som bygger BMW som kan hamna där - för er gäller (i bästa fall, om ni ändrar tillräckligt mycket) ombyggt fordon. Där finns det idag INGEN generell möjlighet att få dispens, och därför måste dessa ha en avgascertifierad motor om bilen är nyare än 1975. Vad är avgascertifiering? Jo, det är en test/kontroll som tillverkaren ordnar på alla motorer som säljs i Sverige. Det är bara tillverkare som FÅR avgascertifiera motorer, och det är dyrt. Angående vad som gäller för motorbyten, så behöver tillverkaren aldrig intyga något när det gäller byte i bilar av årsmodell 1976-88, det räcker med att Bilprovningen gör en "särskild kontroll" (för att kolla att motorn är avgascertifierad och att alla avgasreningskomponenter finns på plats, 1940:-) eller att motorn har katalysator. Är bilen av årsmodell 1989 eller nyare krävs alltid "särskild kontroll". I båda fallen gäller att tillverkaren KAN lämna intyg motsvarande "särskild kontroll", men det är inga krav på det - Bilprovningen kan göra det själva. I alla fall av motorbyte brukar man numera vara noga med att kolla upp motornummer och stämma av att de stämmer - det går alltså knappast att fuska igenom en turbokonverterad motor som en 745-motor. En cabbad bil reggas som ombyggt fordon och då kan man tillämpa 15kW/100kg tjänstevikt. I övrigt, läs det som står på första sidan om vilka ändringar som krävs för att få regga som ombyggt fordon. Detta är undantagsregler som bara kan tillämpas där man ändrat bilen relativt mycket. Dahlbäcks Golf är inte (ärligt) reggad såvitt jag vet - och skulle den reggas, skulle det bli som amatörbyggt fordon - även om det är ett gränsfall i och med att de undantagen bara gäller "enskild person för enskilt bruk". Att han kört runt på identitet från en ny Golf 1.4 är en annan sak. /Gustaf |
|
|
Tack för utredningen! Ett par frågor: Måste bilar mellan 1976-88 alltså köra med en avgascertifierad motor? Eller räcker det att man har katalysator? Alltså, kan man sätta turbo på en av den årsmodellen och få den besiktigad och godkänd om man har katalysator, eller är man tvungen att hålla sig till någon redan certifierad motor? 1989:or och nyare, gäller det här samma sak som 78-88 med undantag för att man här i alla lägen behöver en certifierad motor? |
|
|
På mitt reg bevis står det nåt med avgas...nånting att det inte uppfylls av tillverkarens...nånting... vad menas med det? |
|
|
Hej Ojay, 1976-88 är föremål för en tolkningsfråga men efter att ha stött och blött frågan ett bra tag anser jag att det måste vara en avgascertifierad motor i originalskick om man ska uppfylla kraven (stöds av ASB såvitt jag vet). Jag vet att minst 1 bil har sluppit igenom reglerna på fel sätt (motorn var inte avgascertifierad men hade kat) men det var alltså ett misstag. Så, är bilen av årsmodell 1976 eller nyare måste motorn vara avgascertifierad. Deejaynånting; Jag antar att det står att avgasreningen inte omfattas av tillverkarens förlängda garantiåtagande (ungefär) vilket bara vetyder att du inte har 8 års garanti mot fel på avgasreningen - inga "lättnader" alltså. /Gustaf |
|
|
Ok, då förstår jag, therealpinto. Tack för svaret! (Jag har faktiskt Pinto TRW-kolvar i min ascona....) |
|
|
Det är alltså nu bara att cabba alla bilar som man vill ha större motor i, eller så köper man en cab och svetsar på ett tak =) _____________________________________ Länk |
|
|
hahaha. ja, det vore nått :D synd bara att alla cabbar väger bly... men mer vikt = mer laglig effekt :D E28 M535i TwinTurbo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.