|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er Idag publicerade Vägverket de nya fordonsreglerna. Se Länk för hela lydelsen. Som en kort sammanfattning kan man säga att; * Ombyggda fordon skall besiktas av SFRO * 15kW/100kg tjänstevikt gäller * Ljudnivån höjs till 84dBA * Ingen ändring av bälteskrav dvs 4-punktsbälten godkänns inte * Ingen skärpning av kravet på bromsar (0,5-0,6 m/s2 gäller fortfarande) En viktig ändring är att det nu blir möjligt att ha mer effekt och vridmoment i ombyggda fordon är vad tillverkaren intygat, förutsatt att man håller sig inom 15kW/100kg tjänstevikt. Detta gör det möjligt att regga byggen som Golf MkI med 16v-motor, till exempel (åtminstone som vi tolkar reglerna). Det är synd att Vägverket inte tog till sig SFROs förslag om skärpning av krav på bromsar, och möjlighet till 4-punktsbälte i kombination med skyddsbur. Skall man se till det positiva så är det i alla fall totalt sett bra ändringar, ur mina ögon sett i alla fall. Hälsningar Gustaf Ulander SFRO | |
| Vad behövs för att regga en bil som ombyggt fordon, räcker motorbyte? | |
|
Hej Angående vilka ändringar som krävs för att man ska få regga som ombyggt fordon: ------- Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats. Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna. Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen. 1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller 2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats. Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad. 1. styrinrättning med rattaxel utbytts, 2. motor med kraftöverföring utbytts eller 3. bromssystem utbytts. ------- Nu har inte ASB kommit ut med sin tolkning men SFROs (min) tolkning är att ett exempel på när man hamnar i ombyggt fordon är: - Byte av motor, växellåda och slutväxel SAMT hela bromssystemet - Byte av motor, växellåda och slutväxel SAMT hela styrinrättningen - Byte av axlar både fram och bak Tolkningen av översta punkten 2 är inte helt klar. /Gustaf |
|
|
Skulle det gå att besikta en E30 med tex en 2,8 l M30 motor? E21=Livets mening. |
|
|
Hej Jag är för dålig på BMWs beteckningar, men förutsatt att motorn ligger inom 10kW/100kg tjänstevikt, att bilen uppfyller kraven för att få reggas som ombyggt fordon och att motorn ifråga är avgascertifierad och i originalskick så, ja, det borde gå. /Gustaf |
|
|
Hehe.. 15 kw/100 kg ska det förstås vara, jag är så van vid att skriva den gamla gränsen... :-) /Gustaf |
|
|
Hej på er alla! Jag snackade med en kille på bilpr.angående mina planer på en E30 pickis med turbo och ca.150-200hk och han sa att det skulle inte va några problem.Tyvärr så kunde inte den stationen utföra reg.besiktningar,men jag blev hänvisad till en annan station och namn på bes.mannen.Så det är väl bara att hålla tummarna!!!!15kw/100kg=1000kg BMWpickis=150kw=204hk!!!!!!Njemas problemas! |
|
Robbe-LKPG |
då borde man ju kunna bes med m3 3,0 motorn i e30 om man lägger i lite blytyngder |
|
vad menar ni med 15 kw/ 100kg ? /Mvh Göran |
|
| Vikt/effektförhållandet får helt enkelt inte vara "vassare" än max ca 20,4 hästkrafter per 100 kg tjänstevikt. En egenbyggd Murcielago godkänns alltså inte. | |
|
Undrar vad dom säger med 55kw/100kg:) |
|
| Vänta nu gustaf, först nämner du 15kW/100kg sedan 10kW/100kg? Vad gäller? 10 eller 15? | |
|
Hehe.. 15 kw/100 kg ska det förstås vara, jag är så van vid att skriva den gamla gränsen... :-) /Gustaf Kan det bli tydligare? =)) Henrik"M" |
|
|
Men motorn i fråga måste fortfarande vara i orginalskick, dvs utan turbo om man har BMW motor. Vad menas med avgascertifierad? 15 kw/100 kg är ju inga problem. Kör man turbo är det ju bara skruva ner trycket. Vilka avgasvärden är det som gäller? |
|
|
Hej! Vad kostar det att rega en bil som ombyggt fordon? / krister |
|
|
HenrikM: Nej det kan inte bli tydligare, faktiskt... Jag hade inte fått mig något morgonkaffe ännu. Ursäkta..... ;-) |
|
|
fulingbusen: Har du satt på turbo på en motor som är avgascertifierad utan så gäller inte certifieringen => motorn är inte reg. bar enl vad jag kan förstå. Det finns en massa inlägg om detta, anv sökfunktionen. Allting tar sin tid... |
|
|
Hej Precis, det är inga ändringar gjorda som tillåter turbokonvertering (sånt sköter Naturvårdsverket och dem har vi inte hunnit bearbeta ännu). 15kW/100kg gäller förstås bara för motorer som är exakt som de kom från fabriken och såldes i Sverige (förutsatt att vi pratar om bilar nyare än 1975). I praktiken alltså bara när man byter till en annan motor. Att besikta som ombyggt fordon kostar 1202:- på ASB (plus vägning, ibland, alla stationer tar inte betalt för det), SFRO-besiktningarna (byggbesiktning och slutbesiktning) kostar 3000:- /Gustaf |
|
|
Jag fattar inte riktigt... Skulle jag kunna hänga i en "m20b25" i min E30 och kunna besiktiga den utan problem.... Allt verkar lite oklart... Jesperado: Var är du!!! |
|
|
Förut var väl reglerna så att om man hade en avgasgodkänd motor så slapp man en engångsavgift på ~10000 kr. Men betalade man dessa 10000 så fick man lägga i vilken motor som helst, förutsatt att effekten inte var för stor. Detta om jag har tolkat SFRO's bygghandbok rätt. Bygghandboken är för övrigt väldigt intressant att läsa i. Rekommenderas varmt till alla bilbyggeintresserade! |
|
|
Gustaf, du verkar ha bra koll på läget! Säg att jag nu håller mig inom det bestämda vikt effekt förhållandet när jag stoppar i en 5-serie motor i min 3-serie. Måste jag även ha ett papper från BMW på att den motorn är avgas certifierad, jag har hört att reglerna har krävt det innan. Men BMW surar och säger tvär nej till sådana papper pga av att man inte gillar ombyggda bilar. E21=Livets mening. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.