|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jesperado: Vilka är kraven på retardationsförmågan då? Är det en angiven bromssträcka från en viss hastighet eller? /Jesper |
|
|
Nej, det är ett retardationsvärde mätt i meter/sekundkvadrat. En retardationsmätare används vid tveksamheter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Det där gjorde inte mig ett dugg klokare :-/ Vad är retardationsförmåga för det första? Mvh /Carl. |
|
|
Bromsarnas prestanda, hur bra bromsarna tar alltså... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vad gäller för förhållande mellan fram och bakbromsarna? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Egentligen bara att fördelningen inte får vara sådan att bromsarna på bakaxeln låser före bromsarna på framaxeln. I Bilprovningens rullbromsprovare kan man bara mäta en axel åt gången, så man vet egentligen aldrig förhållandet i bromskraft mellan axlarna utom det som upptäcks vid provkörning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
diamantsvart_bmw |
Besiktade en SAAB jag hade tidigare och det va en riktig rishög, fick anm på att förarstolen var nersutten men inte på att hö lykt glas var trasigt, jag lagade inte stolen och på om besiktningen så säger liraren " Va bra att dui har fixat stolen" jag visade då honom lycktan och sa detta släpper du igenom men klagar på min stol, hur kan det komma sig??? han svarade då att lycktan inte va trasig när jag va där första gången, jag sa till pajasen att den va det och att stolen hade jag inte lagat, tänker aldrig mer besiktiga min bil på den stationen Länk Ny servad + ny olja i växellådan. |
|
Vi har nog alla mer eller mindre sanna historier om bilar som gått igenom, brädor under säten och morfars kompis kusins sambos bil som gick dit, och sen föll huv, skärmar och däck lösa i en kurva där en älg hoppade fram i centrala London på grund av att Boris Jeltsin var full på planet till Tyskland.... Seriöst: Över lag tycker jag SBP är mycket bra, men emellanåt så undrar man vad de tänker på... som i somras: hade en annan bil som jag bes och fick nerslag på torkarna...de hade i solen torkat ut, men det hade jag inte märkt av då det hade varit regnfritt i ca 10 veckor... Klantigt av mig att inte kolla, men en 2:a var lite väl hårt, kunde ha hunnit springa mellan macken o SBP under bestiden och fixat det, men det fick jag inte... Förr när det skrevs för hand fick jag vid ett tillfälle 4 timmar på mig att fixa ett petitess-fel varvid bilen kunde passera med blankt papper. __ #232 E28registret Länk Länk |
|
rsarits |
Rimligtvis borde man inte få ombesiktning för något så larvigt som torkarblad och glödlampor, det borde räcka med påpekande. Kan man godkänna en vindruta som är helt blästrad och har flera sprickor, dock ej i synfältet, så borde man inte gnälla över dåliga torkarblad. Micke |
| Många gånger kan det vara ett nöje att besöka bilprovningen! | |
|
Tryckte på fel tangent, allt kom inte med:) Många gånger kan det vara ett nöje att besöka bilprovningen! Jag menar då när man ser vissa vrak som kommer in. För många år sedan när jag var inne så kom det in en zigenare med en långmersa. Killen som besiktade började att hammra lite smått men hammaren bara åkte rakt igenom plåten. Han kallde på en kollega som kom med sin hammare och samma resultat. Till slut var det 5 man som stog och hammrade på bilen med samma resultat:) Jag åkte därifrån med rent protokoll, zigenaren ja inte åkte han nånstans med den bilen:) |
|
|
Rsarits: Dåliga torkarblad eller några trasiga glödlampor (beror lite på vilka och i vilken utsträckning) medför inte föreläggande om efterkontroll. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kan man inte hålla ordning på sin egen bil under ett helt år före den skall registreringsbesiktigas får amn faktiskt skylla sig själv om man får en anmärkning. enkelt.... Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.