AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.545

Bilprovningen - meningslös?

Sida 1 av 3
rsarits
Jag besiktade min 518 i januari förra året utan anmärkning men hade ett svagt klonkande någon stans vid höger fram och bad killen kolla en gång till utan resultat. I januari i år samma visa, men ljudet var värre, fortfarande ingen anmärkning trots att jag bad killen kolla igen. Nu i helgen så letade jag själv och konstaterade att höger bakre spindelled var fullständigt slut, glappet var uppskattningsvis 4-5mm! Personligen så vill jag ha anmärkningar på allt som kan vara trafikfarligt när jag besiktar bilen, det är ju hela anledningen att SBP finns till?

Känns ganska onödigt att betala en massa pengar för en årlig kontroll som är mer eller mindre godtycklig så man blir tvungen att kolla igen hemma efteråt.

Micke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skriv ett brev till regeringen och be dom lägga ner Bilprovningen då, så är ju alla problem lösta. Eller...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Men vem skall vi då fråga om råd när du blir arbetslös Jeppe?? *S*

Jag vet inte om 300:-/ år är "en massa onödiga pengar" för att jag inte skall t.ex. bli påkörd av andra bilar med div. defekter som påverkar trafiksäkerheten jämfört med alla andra kostnader som hör ihop med bilägandet är ASB en fjärt i rymden
Sen är det med det årliga tandläkarbesöket: inget kul alls men på sikt tjänar man på det...

Sen fins det på ASB (liksom på alla ställen) dom som kan sitt jobb bättre eller sämre
ant
Ta upp det med stationschefen. Det borde väl ligga i deras intresse att veta om dom är inkompetenta att finna uppenbara fel på de fordon som besiktas?

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Bilprovningen är ett stort jävla lotteri de flesta som jobbar där missar hur mycket som helst både trafikfarliga och mindre betydande saker.
Det finns de som är duktiga oxå men min erfarenhet säger mig att dom är få,kan tilläggas att jag har jobbat yrkesmässigt med bilar i 8 år.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Istället för en massa gnäll kanske det kan komma lite konstruktiv kritik, hur ska det vara istället?
Är det en bättre idé att boka in en bil på en 60-minuterstid och debitera 900:-? Andelen upptäckta brister skulle garanterat öka, och det tycks ju vara det stora missnöjet just idag!

Jeppe

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Alla kan ju faktiskt göra misstag, men att döma ut alla som jobbar på Bilprovningen är att gå lite väl långt. Tanken med bilprovningen är ju inte att du skall kolla "allt" utan bara det viktigaste. Sedan skall du inte glömma att det är en människa som står där och inte en maskin, människor fattar olika beslut om samma sak oavsett vad det gäller. Sedan kan jag hålla med om att en del på Bilprovningen inte borde vara där alls, men är det inte så på dom flesta arbetsplatser?
betriebsanleitung1
Jag blir glad för varje miss dom gör
jag har också hört att alla killar är svin?

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
rsarits
Jesperado: Jag antar att du arbetar på SBP?
Jag tycker inte att SBP skall läggas ner, men lite högre kvalite´på kontrollerna är på sin plats, iaf i Uppsala.
Gasar-Magnus: Jag tycker inte heller att 300:-/år är mycket, men det förutsätter att kontrollen har någon funktion. Om man missar en så pass allvarlig sak som det här trots att jag bad om extra koll på just den sidan så fyller det ingen funktion.

Jag domer naturligtvis inte ut SBP eller deras anställda men jag har haft bilar i 18 år vid det här laget och jag kollar allt som jag enkelt kan kolla själv innan jag åker på besiktning, där jag förväntar mig att få anmärkning på allt jag missat själv.
Det jag märkt är att besiktningen är mer eller mindre noggrann beroende på vad man har för bil och hur gammal man är. När jag var 18 och åkte BMW så var det lögn i h-e att få igenom bilen om den inte var som ny, ett eller ett par år senare med en gammal Volvo 142 var det aldrig några problem, trots en milt sagt risig bil.

Jag efterlyser mindre godtycke i kontrollerna och jag skulle gärna betala en högre avgift om det hjälpte upp problemet.

PS betreibsanleitung1: Du kör hellre med en trafikfarlig bil? Tänk på vad som händer om en spindelled går av i hög farty i en kurva

Micke
PE
630
PESK
740iA e32
Vad jag inte fattar, rsarits, om du misstänkt ( vetat om ) en
defekt på din framvagn....varför väntar du över ett år innan
du kollar det själv?? Det tycker jag är värre än att du förlitar
dig helt på SBP-killen.....Det är din bil och du bär ansvaret,
glöm inte det.
Peo
rsarits
PESK:
Visst är det mitt ansvar att bilen är trafiksäker, det är därför jag åker till SBP varje år med bilen. Jag har kollat själv, men jag lyckades inte hitta felet, jag har ju inte samma möjligheter att skaka framvagnen som killarna på SBP. Jag har inte ens ett garage att hålla till i.

Micke
Jag var och besiktigade 520:n i förra veckan.
Bilprovarn sa att jag hade en mycket fin bil!!
Jag älskar SBP:)
Han tyckte t.o.m att 2-litersexan hade mer än nog med power:))
Jag älskar SBP ännu mer.

Förlåt om jag gick ifrån ämnet lite, kunde inte låta bli.

Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Håller med Jesperado. tycker att det är sunda omdömen hos SBP nu för tiden. Vill inte att nån privat verkstad skall bes min bil för 900 kr sedan hitta massa "fel" som dom vill ha mer pengar för att repa och godkänna bilen, därimot så är det bra att verkstäderna får släcka tvåor från SBP. De bilar som brukar ha "spanska flaggan" på ruta utanför SBP hallen är ju mest risiga japs mm som gör sig bäst på skroten. Har aldrig några problem med mina bilar här på SBP i Mora dom brukar upplysa mig om vad som är på gång om nåt börjar bli slitet, men är nåt riktigt dåligt så blir det ju givetvis 2.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Fler bilar borde underkännas! Det borde finnas en punkt som heter "övergripande skick", där gamla tok-risiga Mazdor, Volvos, mfl. kan sållas bort! :)

Det skulle bespara miljön en hel del nedskräpning i form av skrotbilar som står titt som tätt efter landets motorvägar.

Alla bilar som har minst 30% ytrostangrepp skulle ex. kunnas klassas som skrot, under punkten "övergripande skick".

Man blir ju smått prillig när någon av ens egna bilar får en 2:a på en läckande stötdämpare, och en totalslut Volvo 245 rullar igenom och hostar iväg på banan bredvid. Ev. läckage syns väl inte, eftersom den inte är tvättad sedan 1987. Hoho.... :)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
rsarits: Vilken spindelled var det, och var det 4-5mm glapp(vilket är ett smått otroligt glapp, stora glapp är normalt 1mm, redan 2mm är ett jätteglapp) radiellt eller axiellt?

Jeppe

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jesperado- Man behöver inte försvara SBP tills blodet rinner bara för att man själv jobbar där... Även ni kan göra fel. Alla kanske inte är lika kompetenta som Du.
Kritik är bra... det gör oss bättre på det vi gör.
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Jag är mycket nöjd bed Bilprovningen här... killarna som jobbar där tipsar om grejor som behöver åtgärdas även om det inte blir underkänt denna gången, osv. De visar också exakt var felet sitter, så man vet hur läget är.
På min A4 hittades standardfelet ytterligare en glapp länkarm (som Audi-verkstan sket i att åtgärda när de en månad innan bytte den som gnisslade). Hade aldrig upptäckt det själv annars.

Idag besiktigade jag min E36 coupe, och fick beröm för skicket. Kul att killarna är bilintresserade.
Har kört igenom en del trimmade (typade) Volvobilar med hembyggt avgas, sänkning och breda hjul, men det har aldrig varit några problem om ljudnivåer etc. Det enda dom sagt är att jag skall köra lugnt i tättbebyggt område, hehe.

Men numera har jag bara "normala" bilar.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tycker att på det stora hela så är det ok blir nog svårt att alla kan behandlas lika så länge det är människor som jobbar.Robotar lösning?=)
En liten fråga till jesp ang gasolkontroll hur omfattande är den tid mm?

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Lite OT kanske...

Jag hade missat en tid hos ASB jag hade igår och bilen måste besiktigas senast April. Jaja,tänkte jag ,får väl åka till Drive in Express och ta med mig en bok...
När jag kommer dit (Märsta) vid 10.30-tiden är det fullt för dagen på Drive-in, jahapp får väl åka och prova i Sollentuna (Ej Express-service) Nehej inga avbokningar,gubben håller på att boka en ny tid om 2 veckor när nästa gubbe som står brevid säger "nej ,vänta ,vi ligger lite före här,vi kan ta in den direkt!"

Jag hinner inte ens gå ut till bilen innan mitt reg nr kommer upp på skylten:-)

Sen var det inget krångel när jag påtalade att han inte fick köra den i bromsprovaren ( iX ) , vilket han förövrigt också redan sett i datorn. Fast han glömde att prova handbromsen vid provkörningen.

Med detta inlägg ville jag bara berätta om en positiv upplevelse av bilprovningen.

//Jörgen

325 iX - "weather or not"
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag tycker egentligen också att ASB är bra, men tempot verkar skruvas upp mer och mer för varje gång jag är där. Senast så var det två personer som gick igenom bilen så snabbt att jag knappt han bränna mig färdigt på kaffet de serverar innan jag blev utskickad igen.

Var väl mycket att stå i just den dagen, men om de skulle ha missat någon lite skitdetalj, så förstår jag det faktiskt.

Överlag så tycker jag att det är en bra inrättning som väl fyller sitt uppdrag. Jämför som sagt gärna med andra länder, där verkstäder och mindre seriösa inrätningr sköter "besiktningen". Det är inge vidare... värre ändå där det inte finns någon kontroll alls. Vem vill möta en tvärrostig Mercedes med havererade bromsskivor på en småslingrig kostig i bergen? Inte jag i alla fall... :) Sånt är vi till stor del besparade ifrån här i Sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.