AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.548

Bilprovningen - meningslös?

Sida 2 av 3
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Måste säga att bilprovningen gör ett för det allra mesta mycket bra jobb. Trevlig personal som gärna svarar på frågor, beskriver felaktigheter och kan i flera fall ta en diskussion angående tveksamheter på bilen. I 95% av fallen har jag blivit korrekt bedömd anser jag. Besiktningstekniker är ju bara människor de ochså och därför kan ju en bedömning/uppfattning vara olika och de KAN göra fel. Sluta klaga vi måste ju nån form av rättesnöre.
Tänk efter klagar ni för att svarta bakljus inte går igenom exv - det är inte teknikerns fel, men FÅR inte måla dem, hu snyggt nån ändå kan tycka att det är. Var smart istället byt glas när du besar.
Da
85
Daddan
518i -85
Sist jag besiktigade Opeln så justerade besiktningsmannen in strålkastaren åt mig. Han sa att det började bli dags att byta spindelled vänster och att bromsskivorna började se tunna ut. Trots detta får man ett blankt protokoll tillbaka. Beemern blev berömd sist för att den var i ett bra skick. Ta drive in i Sundbyberg/Rissne så brukar det inte ta mer än 30-40 min. Trots fullbokat. Annars går det att ringa och boka fram till 00.00.

MVH David
booster
Daddan: Tog besiktningen 30-40 minuter för dig? Eller var det inkl väntetid eller så? För mig brukar besiktningarna bara ta en 10minuter, max en kvart sådär...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dandelude: Jag försvarar inte det jag själv tycker är fel. Jag tar åt mig en hel del av den kritiken som ges (om den är nåt sånär vettig och konstruktiv), och försöker göra något åt det i den mån jag kan.
Anledningen att jag frågade mer om glappet som hela diskussionen började med är att jag är nyfiken helt enkelt, om en tekniker trots att han blivit extra ombedd att leta efter glappet inte hittar det så måste det vara svårt. I sådana fall brukar man ha en genomgång för alla tekniker och peka-visa-titta så att alla vet hur man ska hitta ett specifikt fel som kan vara svårupptäckt.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sedan 1974 och en herrans massa besiktningar av olika fordon i mycket varieande skick så har det endast vid 2 tillfällen förekommit "slarv" från besiktingspersonalens sida och det ser jag som ett mycket gott betyg. Alla är vi människor som tur är med dess fel och brister.
Vid båda tillfällena så kontaktade jag stationschefen på ett korrekt sätt. Den ena gången med den felaktiga delen i handen som dom fick i "utbildningssyfte" efter att jag bytt ut den.

///MVH Hasso
Länk

rsarits
Jag kommer också att "leverera" den dåliga delen till SBP i Uppsala. Jag tycker inte att bilprovningen gör ett generellt dåligt arbete, tvärtom, men att missa en så allvarlig brist som på min bil är farligt. Förhoppningsvis så kan de efter att ha fått se min dåliga led lista ut hur de skall se liknande fel i fortsättningen.
Jag har tittat lite närmare på min spindelled och den har inget axiellt spel, bara radiellt och dessutom bara i vissa lägen, men det bör ju bero på att den bara slits i viss riktning vid normal användning.

Micke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Naturligtvis skall inte glappet förbises, men det har ingen som helst betydelse ur trafiksäkerhetssynpunkt, förutsatt att vi menar samma led.
Att visa upp leden för chefen på stationen där besiktningen är utförd är helt rätt väg att gå...

Jeppe

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ha ha det är därför man utnyttjar till och från verkstaden så slipper man eländet :-)
bo
282
bobbby
320i -91
Det är inga robotar som jobbar där utan tro de eller ej helt vanliga människor som också kan göra fel. Det är tråkigt när det händer med sådant är livet.
Besiktningen är ungeför som att gå till tandläkaren. Det görs en gång om året vare sig det behövs eller ej.

Bobby
Da
85
Daddan
518i -85
Booster: Det tog c:a 10-15 min att besikta bilen inkl. en provtur för att värma upp "katten". C:a 40 min var väntetid. Synd att det var minusgrader den dagen. Beemern hade jag beställt tid till så det gick snabbt.

MVH David
rsarits
Jesperado:
Jag vill nog påstå att en spindelled med det glapp som min hade är trafikfarligt, jag kör en del på lite sämre vägar och någon gång blir den så glapp att den kan gå isär. Det är inte lätt att styra med bara ett framhjul som lyder.
Jag har alltid funderat över varför besiktning är per år i stället för efter vissa mil, jag kör t.ex ungefär 6000mil/år och grannen som är pensionär får knappt ihop mer än 600mil/år, resten av tiden står hans bil i garage. I princip besiktar han 10ggr oftare än jag.

Micke
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
En bil som bara går 600mil per år lider lika stora skador på tex gummi tätningar. Farsan sommar bil är knappt 10 år och läkte bensin från pumpen pga av torkade tätningar. Bilen går under 100mil om året.

Jag tycker sbp gör ett bra jobb, trots att jag i ungdomens dar hade en mazda som separerade i karossen 100meter från besiktningen pga rost. Skroten titta konstigt på mej när jag skrota en bil som var ny besiktigad utan anmärkning för 4 timmar sen ;)

Så länge det finns människor finns det fel....
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag är helnöjd med sbp i Söderhamn. Min har ju gått igenom ua dom 3 ggr jag har besiktat den:-) Dom berättar alltid vad som bör göras, visar osv. Sist var det spindellederna som var på g. Nu är dom nya och fina.

Men jag har ett rejält kluckande bakifrån när jag åker på gropig grusväg. Jag har letat och letat men hittar inte vad det kan vara. Jag frågade killen på sbp vad det kunde vara, och han kollade extra noga men hittade inget konstigt. Han kunde inte få fram oljudet heller.

Fråga till Jesperado: Finns det vissa saker som helt enkelt inte visar sig på sbp pga utrustningens utförande mm? Tex dåliga bakbalksbussningar???

Övre stötdämparfästena är nya, så det är inte dom som låter.

Min skrothög: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
rsarits: Förutsatt att vi pratar om samma led så är den inte rent definitionsmässigt att betrakta som en spindelled, den andra leden är den tyngdbärande leden, den som glappade på din är egentligen en länkarmslagring i form av en kulled. Då den inte är tyngdbärande är risken för separation i det närmsta obefintlig.
Nu säger jag inte att det inte gör något att den inte upptäcktes, naturligtvis skulle den stå med i protokollet om den är så dålig som du säger, men det är inte någon större fara ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Anledningen till att bilar besiktas i tidsmässiga perioder och inte körsträckemässiga beror på några olika faktorer. Dels är det svårt att veta när en bil nått ett visst miltal och därmed måste besiktas, när ska körförbud inträda?
Dels skulle fifflet med mätare bli ännu mer utbrett än nu, folk som skruvar tillbaka mätaren eller kopplar bort mätaren för att slippa besiktningen...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Gunneriusson: Ja, lagringarna i bakvagnen är ganska svåra att kontrollera, ofta syns ingenting förrän dom är riktigt dåliga.
Det har heller inte lagts någon större möda på att ta fram en bättre kontrollmetod då det i första hand är ett rent komfortproblem, först när de är riktigt dåliga kan det medföra trafiksäkerhetsrisker och i det skedet och i ganska god tid innan dess ska de upptäckas...

Jeppe

Även jag har råkat ut för att SBP missat ganska grova grejer (brusten framfjäder, mm) och klankat ner på bagateller, men generellt sett tycker jag att vi ska vara jävligt glada för att vi har en "oberoende" instans utan vidare vinstintressen som utför kontrollerna, trots allt fångar dom nog upp det mesta...
Stå på dig Jeppe...:)
Vill faktiskt ge en eloge till bilprovningen Bista-stationen i Örebro för att vara exakt. Jag hade problem med missljud i framvagnen på min Chrysler Vision (ursäkta att jag "svär" här ;-) och en lokal verkstad hade bytt ett stag i framvagnen som de påstod var orsaken. Ingen förbättring, men tusen spänn ville dom ha! Sedan ville de byta stötdämpare, för de var "helt slut" enl. dom. Tid bokades (dock hos annan verkstad) men innan dess hann jag besiktiga bilen. Besiktningsmannen kollade noga och länge (utan att jag nämnt något om missljudet) mumlade lite om att det verkade lite glappt, men hämtade en kollega för konsultation varvid dom bestämde sig för att det var glapp i en styrled. Det gav mig en tvåa. Den tvåan gjorde att jag bytte ett styrled för 1900:- istället för dämpare för runt 5000:-

Så vad jag vill säga är att dom måste ha grym koll, som hittar ett sånt svårfunnet fel, som verkstaden inte klarar på flera återbesök. Det fixar dom att hitta på bilprovningen på en kvart!!

Jag borde fanimej åka o bjussa dom på bullar! :-)
Jag har bara besiktigat en bil och det var min, för ett par veckor sedan. Den gick igenom utan anmärkning så jag är nöjd ;-)

Vet jesperado förresten hur låg bromsverkan får vara som lägst? Fram repektive bak? Det kanske är olika från modell till modell, men ungefär?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Besiktigade min bil och fick nerslag på att vingen (spoilern) på bakluckan inte gick hela vägen ner på sidorna = ombesiktning. 3 veckor senare så havererade höger fjäderben pga rost på fjädersätet.Kunde ha slutat riktigt illa eftersom fjädern trycktes in i däcket och punkterade det så bilen låg i princip på underredet på höger sida. Inte så kul i 100km/h. Tur att det var en raksträcka det hände på..:)
Dumt av mig att missa, men ännu dummare av besiktningsmannen. I övrigt har jag ingenting att klaga på hos SBP, men den här gubben hade nog en dålig dag.
/Jesper
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns inga direkta krav för bromsverkan på respektive axel, kraven ligger istället på retardationsförmågan.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.