AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.059

Rassel från Svänghjul

Sida 2 av 2
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ja det är ju 8st som håller fast svänghjulet..då ska jag byta dom.

//Roger

-----
Länk
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Det låter bra. Förresten hur märkte du att lådan va kass var den svårväxlad.
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Vilken låda har du?
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Den var aldrig svårväxlade eller nåt sånt..var bara det att det rasslade riktigt mycket från den när den stod på tomgång under körning hördes det inte..så då plockades den ner och mycket riktigt var 3st lager kassa+urtrampningslagret..hade kunnat bli riktigt dyrt om nåt lager hade pajjat ihop helt och delat på sig tex..då hade kanske dreven farit.

Har en 5-växlad Getrag..har som för mig att det stod 260 på den..men jag kan minnas fel.

//Roger

-----
Länk
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Det var tur det. Lycka till nu och berätta hur det har gått.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Joo det ska jag göra..förhoppningsvis blir den klar i slutet av veckan..väntar på att svänghjulet ska komma så den kan börja plockas ihop.

-----
Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Nu är bilen äntligen ihopskruvad..tog en jäkla tid innan jag fick alla delar mm..har monterat dit M5 3,6:ans svänghjul + koppling..gick ej att använda original kopplingen då den var anpassad för dubbelmassesvänghjulet som är tjockare.

Men tyvärr är inte oljuden borta..

Detta har gjorts hittils:
Båda lagrena på bottenstocken är bytta+ dom stora lagrena på både ingående och utgående axel i växellådan,nytt urtrampningslager..bytt ut dubbelmassesvänghjulet mot ett solidt från m5:an+kopplingen från m5,ny hardyskiva.

Det rasslar när bilen står på tomgång..och när jag vrider av nyckeln så låter det som det räknar kugg i ca 1 sekund..men om jag håller kopplingen intryckt så låter det varken på tomgång eller när jag slår av bilen.

Han som har skruvat i bilen funderade på om det kan vara urtrampningslagret som slår på nåt vis..för tydligen så sitter det inte fast,det är bara ditstoppat i tryckarmen..var så när han tog lös det..det kan ju inte fara upp och neråt pga att det sitter på axeln..men framåt och bakåt?!?så han undrar om det ska sitta fast på nåt sätt?

Det enda som var positivt var att den kändes mycke rappare med det nya svänghjulet..var en hel del viktskillnad gentemot det andra =)

//Roger

-----
Länk
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Har själv ett litet rasslande ljud på min bil. Verkar komma från något länkat till koppling, eller däromkring.

Mitt rassel kommer när man står på tomgång, eller när man precis släppt upp kopplingen och rullar iväg. När kopplingen är nedtryckt så hörs inget rassel.

Kan mitt rasslande ljud vara någonting liknande. Efter vad jag läst i denna tråden så tycker jag mig känna igen vissa symptom.

Urtrampningslager, eller någonting som arbetar i den miljön?

Plumber
Men om det var urtrampningslagret skulle det väl snarare låta när du kopplar eller?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Startmotordrevet som förlorat spänsten i återgången och bokstavligt ramlar fram och gnussar lite på startkransen..rasslar rätt bra det
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Mitt rassel uppstår bara i låga varvtal, under 1800-2000 rpm. Kör man med lite högra varvtal när man glider iväg uppstår aldrig rasslet, och det rasslar inte om man inte kopplar vid start av bilen. Om man kopplar och startar bilen rasslar det till precis i tändögonblicket, annars inte.

Nu är jag ännu mer fundersam...

Visa användare
40
SLITI
330D Touring e46 -03
535D F11 -11
Jo det var det jag tänkte...alltså att den skulle bli rappare men då hur blir det då med vridet? måste ha tappat lite eller?
jag hade en honda crx engång och jag gjorde samma sak...bilen har inget vrid och jag lättar svänghjulet....den blev mycket rappare men man fick varva så in i helvete, måset ha tappat massa vrid när den knappt hade några hehehe
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
SLITI:Ja lite vrid har den kanske tappat, knappt märkbart för 3,5 liters 6:an har ju en hel del vrid från början.

Jag har försökt klura ut vad som låter i lådan men hittar inget fel, verkar som att nåt drev har blivit lite nött på nått sätt och på så sätt gör ett ljud.Det konstiga är ju att det inte finns ett enda märke på nåt drev i lådan.

Phippi:Testa stå på tomgång och håll kopplingen uppsläppt,testa då att trycka spaken mot en växel utan att trycka i den alltså bara trycka lätt, då blev min låda knäpptyst iaf.

Jag har experimenterat endel med olika oljor och testat 3 olika,atf oljan som är original är ju tunn som vatten så jag testade lite tjockare oljor.

Först en 75/90 gick ej att köra med då lådan vart mycket trögväxlad när bilen var kall dock knäpptyst i lådan.
45/70 har jag för mig att den andra hette då vart det också tyst men lite tungväxlat vid kyligare väder.
Kör nu med en 15/40 helsyntet och lådan är knäpptyst och växlarna går lätt i, även vid sträng kyla.Har kört med den oljan några hundra mil nu och det funkar perfekt så mitt tips är att testa byta till en annan olja först.Kolla bara så att den oljan du köper inte är aggressiv mot mässing, finns väl endel detaljer i lådan som är gjord av det.

Har frågat på min lokala bmw-verkstad och dom säger att dom inte vet vad för fel det är, tycker det verkar konstigt då var och varannan äldre bmw har detta missljud.Kanske är det så att dom bara vill sälja utbyteslådor?!?

Har sökt här på forumet också verkar inte som att nån har kommit fram till exakt vad som är felet eller?!?

//Roffa

---
Min BMW - Länk
Visa användare
40
SLITI
330D Touring e46 -03
535D F11 -11
Hmmm...ett till bra tips som kanske kan fungera...håll med mig om jag har rätt!

Har du provat att lägga in Redline oljan...har hört att det ska vara lite så "mirakel" vet dock inte själv iom att jag aldrig använt den

vad säger resten av gänget?
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Äntligen har jag fått konstaterat vad det är som rasslar på min bil. Växellådan och dess lager är ute ur bilden. Kopplingen ska bytas (även om det inte var därifrån det rasslade).

Mitt rassel kommer från den automatiska remspännaren vid ac-kompressorn. Vid lågt varvtal så visar det sig att fästpunkten på spännararmen är sliten varför den börjar skaka. Då uppstår det rasslande ljudet. Trycker man på armen bakifrån så finns det inte en tendens till rassel någonstans och min motor spinner som en katt.

Efter många timmar med skruvmejslar, lyssnande, och testande är det äntligen konstaterat att felet är ofarligt och enkelt (billigt) att åtgärda. Efter att ha oroat mig för ett eventuellt motorras en längre tid vågar jag nu köra bilen som den ska köras igen.

Bilen ska hissas och den automatiska spännaren och remmen ska bytas i nästa vecka...

Tack för alla tips och råd, detta forumet äger när det gäller kompetens och välvilja

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Problemet med ett rasslande missljud vid tomgång på vissa BMW-modeller, ex.vis 535/735 är att bottenstocken vandrar axiellt när motorn går på tomgång och misständer, dom flesta M30-motorer misständer och går ojämnt och därmed uppstår detta fenomen.
Det hjälper föga att renovera lådan då det inte spelar så stor roll hur mycket man än chimsar bottenstockens lager, ett visst spel måste dom ha, och missljudet/rasslet finns där allt som oftast.

Uppstår bara på låga varv/tomgång och med kopplingspedalen uppe, när du sen frikopplar så släpper man momentet från motorn och lådan snurrar väldigt sakta eller står helt stilla, då försvinner ljudet, men det är inget farligt och brukar inte vålla några problem, mest ett irriterande rassel.

Vad man kan göra åt problemet är att få motorn att gå så jämnt som möjligt, genom att byta tändkablar, lock o rotor, kolla över kamkedja och spridarbilden för att få en så jämn motorgång som möjligt.

Dubbelmassehjulet förstärker ju givetvis motorns misständningar och skapar också ett slamrande/rasslande missljud, heller inget att bry sig om att byta då svänghjulen verkar ha samma kilopris som guld hos BMW!
Alt. är att byta till ett enkelt svänghjul, men kopplingen måste då också bytas till en för plant svänghjul!

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.