AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.058

Rassel från Svänghjul

Sida 1 av 2
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Har haft rassel från koppling och växellådan på min bil när den stått på tomgång..nu är lådan nerplockad och 3 lager ska bytas i den samt kopplingen..urtrampningslagret var helt slut..testade starta bilen utan lådan och nu var det inget rassel alls på tomgång så det måste ju vart lagrena som var slut.Men när jag slog av bilen då var är det ett rasslande ljud från svänghjulet som att det glappade när motorn skakade till och stannade..har ett sk dubbelmassesvänghjul..är det byta svänghjul som gäller för att få bot på ljudet..för fjädrarna i det verkar inte gå att byta?!?.Har läst på forumet att det får glappa upp till 15° men så mycket glappar det ej..max 5-10°.

Nån som har nåt tips?

//Roger

-----
Länk
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Ska du få bort ljudet så får du byta svänghjul, men o andra sidan så är det inget måste. Ett nytt svänghjul på BMW kostar ca 10000kr.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Okej..är ju lite småirriterande ljud men 10000kr är det ju inte värt för att få tyst på det..är det fjädrarna som blir slut i svänghjulet lr?

//Roger

-----
Länk
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Ja, det stämmer att det är fjädrarna som är slut. Går tyvärr ej att bara byta dessa mig veterligen.
Men det är ingen fara, vet en person som körde över 20000 mil med detta fel och det var inga problem.
Det är bara bilar med AC eller klima som har dubbelmassigt svänghjul, det för att när klimatanläggningen sätts på skall inte vevaxeln utsättas för ett litet ryck.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ok..jag har ej AC i min bil..och vad jag vet ej klima..har endast så jag kan ställa värmen på båda sidor i kupén via 2 rattar..är väl bmw´s standard värmepaket lr?Har ej heller under huven nån kompressor av nåt slag

Så då verkar det ju lite konstigt att jag har dubbelmassesvänghjul?!?

//Roger

-----
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
m30 maskinen av nyare års modell ska ha dubbelmassesvänghjulet monterat oavsätt utrustning, pga att lugna den oroliga tomgången. enligt etk så har 535i samma svänghjul 21 21 1 223 010. Om du vill slippa dubbelmass hjulet så kan du monterar dit svänghjult från s38 b36.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Vilka motorer sitter s38,b36? M5 lr?Har ju lite ojämn tomgång..pendlar ca 50varv på tomgången just så man känner det..kanske beror på svänghjulet?

Har bytt lagrena i lådan,så den ska sättas tillbaka på måndag..lär bli tajt att få tag på ett svänghjul tills dess..å ungefär hur mycke får man betala för ett beggat..lär väl inte vara alltför billigt?

//Roger

-----
Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Pelle Persson:Har du nåt reservdelsnummer på dessa svänghjul som passar.Passar dom rakt av utan modifieringar?Med original 535 koppling?

//Roger

-----
Länk
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
s38b36 sitter i M5 3,6 liter.
Hur går det förresten har du fått tag på något svänghjul.
Fin kärra du har!
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Pelle Persson har rett ut det för mig via email..så nu har jag koll på hur det ligger till med svänghjulen. =)

Joo jag har fått tag på ett från en M5 3.6:a..så det kommer med bussgods till veckan.

Tackar tackar..ska du inte sätta ut din bil i galleriet? =)

//Roger

-----
Länk
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Jo jag ska men har inte fått tummen ur.
Men jag kan berätta att det är en diamantsvart me svart skinn me el mm. Plus att den har xenon.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Okej..som min då..fast jag har grå-vitt skinn i min..xenon..ja det har jag haft funderingar på att köpa till min..vad har du för nå xenon..köpt ett färdigt kit lr?

//Roger

-----
Länk
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Nej, byggde själv med hjälp av en kompis. Tog styrenheter och lampfäste från E39 och D2S lampa. Köpte nya lampinsatser för E34 och gjöt på lampfästet. Sen är det bara och koppla ihop och köra med större säkringar till ljusen. Planerar att bygga om heljusen i slutet på sommarn behöver nog inte ha extraljus ha ha. Det bästa är att det inte syns att man har xenon förrän man tänder ljusen har heller inte ändrat eller byggt om någonting annat. Väldigt enkelt att ändra tillbaks till orginal igen. Obs köpte allting nytt så det gick på en slant. Tittade lite på färdiga kit men var inte nöjd med dessa, har även hört att dessa är inte så tillförlitliga och brister i kvalitet.
Var bor du förresten?
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Okej..är det stor skillnad på ljuset jämfört med original? borde väl göra en hel del.Har läst att det fanns xenon som tillval till E32 och det är samma lysen som E34:an har..men dom kan nog vara svåra att få tag på.

Tycker alla färdiga kit är lite väl dyra än så länge..men dom blir väl billigare med tiden som det mesta annat.

Jag bor i Luleå.

-----
Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Förresten vad har du hört om för fel på dom färdiga kiten?Har aldrig hört varken bra eller dåligt om dessa..känner tyvärr ingen som testat köpa.

-----
Länk
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Det är stor skillnad på ljusen större än jag trodde innan faktiskt.

Det stämmer att det fanns som tillval till E32, har även hört att det fanns E34 men har ej fått detta bekräftat riktigt ännu. Problemet med dessa var att gick en lampa så var du tvungen att byta hela insatsen på "hör och häpna" BÄGGE sidor tydligen. Till råga på allt så kostar dem ca 20000-25000kr men det var så kallad livstidsgaranti på dem. Du kan få tag på dem på BMW.

Om de färdiga kitten har jag bla hört dålig ljusbild, väldigt dålig kvalitetskänsla, lampor som slocknar, check controll som plingar mm. Har ej någon erfarenhet själv av dessa. Detta är saker jag har hört.
Men min funkar bra har haft det i några månader och det ända jag råkat ut för är en bränd säkring.

Mvh Alex
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Jaså..ja på min har jag hellas gråtonade framlysen..så det lyser ju iaf inte hur dåligt som helst..stor skillnad mot dom gammla glasen och insatserna som inte var speciellt bra,men när man kör på hösten är det ju alltid bra med ännu mera ljus..och några extra-ljus sätter jag då inte på.Hur som helst blir det ett senare projekt..till hösten kanske.

//Roger

-----
Länk
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Det låter bra. Maila ifall du vill ha tips!
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Okej jag ska göra det när det blir aktuellt.

Förresten behöver man byta bultarna till svänghjulet..läste här på forumet att det är sträck bultar,stämmer det?

//Roger

-----
Länk
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Du behöver nya bultar till svänghjulet. Vet ej exakt vad det är för bultar men det beror svänghjul kan ja tänka mig.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ja det är ju 8st som håller fast svänghjulet..då ska jag byta dom.

//Roger

-----
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.