AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.159

M3 vs VOLVO 940 T...

Sida 2 av 2
Hela den här diskussionen är löjlig. Som BMW-förare sjuker man inte så lågt att man nappar på att tävla mot en Hisingetraktor. En Volvo eller Audi med stressfläkt kan mycket enkelt (och billigt) trimmas till vansinniga siffror, men hur kul har ägarna bakom ratten? Deras enda nöje är att kunna köra ifrån dumma BMW-förare som ställer upp på race.

Ska man tävla så rejsar man mot jämnbördig bilar i samma klass.

Att köra Volvo, "It ain't in the same f***in' ballpark, it ain't the same league, it ain't even the same f***in' sport."

Ett citat från min favoritfilm.
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Henrik A.
Glöm inte bort att BMW inte är världens bästa bil.
Då blir det ju inga bilar än BMW kvar för dig att tävla mot el?
Billigt? visst till viss del. första 40-50pollarna men
sedan kostar det pluringar.
Du måste allt vara bra insnöad.
sätt dig o kör en av audis s modeller o ch kom o säg att det var tråkigt!

Rydberg
Väl talat Rydberg! Kul att det finns smarta människor också.
En polare till mig hade en Volvo 740 Turbo 90;a innan. Enda trimmet på den bilen var ett chip och 3" avgas. 0-100 avverkades på 7 sekunder blankt, med andra ord j*vligt mycket snabbare än min 325;a. Tilläggas bör att bilen hade automatlåda.

Turbovolvos är som sagt väldigt lättrimmade och de verkar hålla ihop bra. Ovan nämnda bil behövde bara en liten lådrenovering vid 20000 mil, annars gick den som en klocka.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jomen, för inga pengar alls kan man ju lura upp sin sura 245:a i hiskeliga hästkraftstal (ok, 270 hk kanske inte är så hiskeligt i en injusterad BMW, men i en helt original 245 är det hårresande ;). Jag vill knappt erkänna det, men det har gjorts och det har körts... den kunde åka ifrån både det ena och det andra, men fy bövelen om man inte fesade till sig innan vägen svängde, då gick det käpprätt åt.... En kul grej med 240 turbon är dock bromsarna, dom är imponerande bra, jag skulle drista mig att säga att de faktiskt är BÄTTRE än i E30 325, riktiga nypeplattor! ;)

Men som sagt, körupplevelsen är inte i samma dimension som ens en 316, med livet som insats körde jag dock ifrån en tocken däringa trimmad Mercedes 190E 2.3 16V på en slingrig landsväg en gång... det var helt ok, för det enda jag ogillar mer än Volvo, det är Mercedes! :)

Besök Länk
Ivar Findin >> Japp Spånga här med

Henrik A >> Håll hårt i snömössan :-)
Haha, jag insåg efteråt att jag kanske överdrev lite och att alla förmodligen inte uppfattade ironin. Förvånad över att det dröjde så länge innan någon svarade. :-)

Inlägget var en reaktion över den i mina ögon fåniga diskussionen där alla bara stirrar sig blinda på hästkrafter och accelerationssiffror. Jag köpte inte BMW för att alltid vara snabbast vid rödljusen utan för att ingen annan tillverkare än BMW erbjuder samma kombination av fantastisk körkänsla samt underbara motorer och växellådor.

Jag är dock varken insnöad eller av åsikten att BMW är världens bästa bil. Faktum är att jag har haft allvarliga planer på att byta BMW'n mot en Audi S4 Biturbo. Men jag vidhåller: Volvo eller Audi kommer aldrig i närheten av BMW när det handlar om körglädje. Ja, en Volvo eller Audi kan med lätta medel skrämmas upp så att den accelererar ifrån en BMW M3 rakt fram. Och nej, jag hade inte tråkigt när jag provkörde S4:an men det var bara på grund av den härliga motorn och fyrhjulsdriften. En BMW 3-serie av enklaste utförande har bättre styrning, bromsar och hjulupphängning, vilket får till följd att den är roligare att ratta. Då pratar jag förstås inte om motoreffekter, men för många här på forumet är tydligen inget annat av intresse (att döma av ovanstående inlägg). Vi har alla olika preferenser…

Hur "bayerischemotor" kan bedöma folks intelligens baserat på ett inlägg går dock över mitt förstånd.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
En BMW är ju kul att köra även om den inte har en värsting motor till skillnad från dom flesta andra bilar.Är man bara ute efter billig prestanda så kan man ju köpa en SAAB eller VOLVO TURBO och vässa om det är det man vill ha.

ch
212
chris
330 coupé -02
--> Henrik A: Bra talat.
Åkte också Volvo innan och det är kul på sitt sätt men faktum är som någon tidigare sade att det är en helt annan division. Måste sticka ut hakan och säga att jag har haft ganska roligt med en strippad PV på 280Hk.
Sedan gjorde jag misstaget att inhandla mej en M3:a.
Och på den vägen är det, gjorde också "misstaget" att låna ut bilen till gubben, han har nu sålt sin Audi S4 och beställt en ny M3:a. Som sagt BMW:s kombination av rak 6:a och bakhjulsdrift är ju oslagbar. Fast drömbilen är iallafall den nya Lamborghinin.
bj
291
bjorasen
M535i -87
sedan när har det funnits en evo VII? hmmmmm
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Rydberg,
Har kört de flesta av Audis S-bilar och i jämförelse med de flesta BMW jag kört så står dig slätt. Visst går det rätt bra och är hyfsat snabba men de är tråkiga att köra i jämförelsen med BMW. De understyr mer och har en skum avsaknad av känsla i ratten vilket gör att jag (och) många med mig tycker att de är just tråkiga att köra. För man tycker så behöver man inte vara insnöad.

Tiff Nedell sa så här när han körde Audis värsting, dvs RS4: Understeer, understeer, understeer, I hate understeer!

Auto car tyckte att det var som att köra med skidhandskar för det fanns ingen känsla i ratten.

Med andra ord handlar inte körglädje enbart om fart och ax utan om känslan också.

Bjorasen, EVO VII har funnits ett tag nu, finns dock inte att köpa i Sverige men väl i England.

mackan 325
jag skulle också gärna vilja se en volvo 940 köra ifrån eller "rasta" en 325 .. som gör 0-100 på 7.9 sekunder ( då menar jag e36:an med manuell låda), volvo 940 orginal 0-100 på 9.2 sekunder
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
kul läsning det här med hk hit och acctider dit... :0)
Men jag tycker ni glömmer en sak..ljudet!?...Mitt BMW intresse började långt bak i tiden då jag fick till fälle att prova en 3.0 CSI...ja..sen var det ju kört!...det ylet som BMW:s sexor har hittar jag inte hos många andra bilar...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Skulle väl vara hos BMWs V8:or då! :)
Fast det är ju mera vrål än yl. :D
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Hej

Jag har själv haft en 740 Turbo med samma motor som 940'in, B230FT. När jag plockade bort slangen till wastegaten så laddade turbon 1,4 bar (0,5 original). Den gjorde då kvartsmilen på 14,75 sek, och detta var alltså en helt original bil i övrigt, sånär som på avgas och filter. Hjulspinn i 100 km/h vid blött väglag var inga problem. En original 850R åktes ifrån från stillastående utan problem. Jämfört med 325'an som jag hade senare så var det en fruktansvärd skillnad på acceleration. När turbon börjar ladda så... ja det går inte att jämföra. Så ha respekt för dessa gamla containers, fast i farter över 120 km/h så känns dom som vilken 740GL som hellst, luftmotståndet på 0,40 gör sitt kan man säga.
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Tomas-- Och hur fick du den motorn att
hålla ,om du inte skickade toppackningen
i första repan så ska den definitivt
gå åt Hel..... på nästa repa ,talar
av egen erfarenhet .Tror dej ej .
Tomas >>> Frågan är hur mycket bilen spikade när du tog bort slangen till W-gaten ?? Tog du bort den helt eller satt du dit ett T-kors ??

slusk
låter lite skumt....

jag åkte 13.1/175 med min turbokonv 325:a på tullinge i sommras.
svårt att tro att en 740 kan prestera ungefär samma siffror men nåja.
sommarn som kommer blir roligare. (det byggs fett i garaget kan jag lova)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.