AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.157

M3 vs VOLVO 940 T...

Sida 1 av 2
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
...detta borde ju inte vara någon utmaning för M3'an, hade jag nog tänkt tills idag, då kollegan sa att hans original Volvo 940 Turbo rastat både M3'or och Mitsubishi EVO VII. Så jag följde med en liten sväng i Solna. Strax utanför Råsunda dyker det så upp en E36 325 som kollegan retar upp med korta gaspådrag... döm av min förvåning då vi drar ifrån 325'an i ca 60 km/h! Det här verkar ju för dj****t om skruttiga Volvos rastar M3'or!!!

///Kjell

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Det är ju "lite" skilnad på M3 å 325.
Tror inte att den Volvon e orginal.

//Ticco

OO=00=OO
__--------__

BMWCS # 4508
200SX OGS # 17
Det gör ju lite om man ökar effekten med 95-130 hk på en 325:a (325 v.s. M3) Volvo har väl en 165 hk om jag inte minns helt fel.
P.S
Den här samtalsämnet känns lite fel.
D.S

En volvo 940 t som rastar en evo VII vill jag se! Detta stämmer inte. Redan en volvo som skulle rasta en M3 vill jag se! Lyft på huven på din kollegas bil, så hittar du svaret på om han talar sanning eller ej. Att köra om en M3 eller EVO VII är inte att rasta den...
DB
14
DB
9-5 Aero
Har kört 940 turbo ett par ggr och kan bara säga att otrimmad har den inte en suck mot vare sig en 325:a eller en M3. Ärligt talat så tror jag inte ens att en 318 skulla ha problem att rasta en sån volvo.

Känns lite oseriöst att ens diskutera detta så jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min kommentar, men jag kunde inte låta bli.

Mvh // Fredrik
Visa användare
605
göran
525ixt-94
original effekt är 160 hk (135 på lågtrycksturbon)

en "chippad" 940 turbo ger över 200 hästar
så rå kraft saknas det inte med enkla modifieringar.
se mer: Länk

sen har en BMW andra kvaliteter en råstyrka.

/göran
Skulle han lyckas rasta en M3:a med en 940 turbo så bör han ha en herrejävlar turbo på si så där 400++ hk
sebbe_bmw
Kompisen har en 940 turbo B23FT 165 hk...
nåt surare får man leta efter!!!Han drar knappt i från en annan kompis 745 B23...
Drar han mot 528 hamnar han långt bort i backspegeln... Vi bottade ur 940n den gjorde 195.....:(
Ivar Findin

400++ var väl att ta i? Har ägt en par volvos under mina körkorts år. En vanlig M3 med 3,0 motorn tycker jag är en överskattad 0-100 racer, dom går bra i fart men 0-100 på drygt 6 sek är INTE speciellt snabbt!

Min sista 740 Turbo gjorde 0-402m på 13,2 sek! Gatbil med all inredning...

Så 280 ärliga hk i en 940 så blir en duell jämn mellan M3 & 940, och det är 280 lätt fixade HK...

Mvh

pjotor
Wald: 280 ärliga hk i en 940, är nog inte så lätt fixade, Du lär ju behöva dom 400++hk för att få 280 ärliga kvar på bakhjulen. Nog offrat med tid för att bedömma en skördetröskas hk-antal.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Bra, då har jag lite mer kött på benen när jag säger åt honom att han ljuger... Jag tyckte att det lät lite bedrövligt :|
Pu
77
Putte
M3 e36
Ja, 50000:- så har jag en respirator och brutal kraft, kamma kissen ,orginal som gäller annars är det ju plånboken och intresset som styr!!.M POWER
Var den tiden klockad med fotoceller? För att köra den tiden med en 740 med full vikt måste du ha en bra bit över 300 hk - ganska bra påställd med andra ord.En liten turbosnurra i en M3:a så.... Förövrigt så anser jag inte att man rastar någon om man åker ifrån hårfint, då drar man ifrån ganska rejält.6.0 s till hundra är fortfarande en respekterad 0-100 notering, volvos värsting är inte ens i närheten orginal!
Ivar Findin

Japp den tiden var tagen på dragstripp med riktiga fotoceller (Tullinge dragstripp) !! Håller med om att Volvos tidiga bilar liknar containers, men bra fart går det att få på dem. Min bil var hyfsat vässad, djävligt rapp faktiskt. Min åsikt är att 6,0 till hundra är *gäsp* numera, men åsikterna är ju som baken ;-)

Din M5 har en väldigt imponerande tid, var det 13,5 ? Vad har du för slutfart? Du får väl bjuda på en åktur nån dag, vi bor ju rätt nära...
Pjotor

Sen när pratar vi 280 Hk på bakhjulen ? En M3 har väl inte 286 Hk på baken, eller hur ?

För det andra så blir 280 på baken ca: 340 i motorn på en Volvo 940...

Mvh Wald
-Wald:

Det var en rapp volvo du hade! Säkert möjligt, volvo motorer är visst gjutjärnsblock utan like så det går visst att få bra mycket kräm ut, utan att blåsa sönder motorn. Vad har en Volvo 900 för vikt? Det är oftast den som avgör...? Men t.ex en M5 är ju ingen lättviktare så vikten är säkerligen rätt så lika, och om en Volvo verkligen har runt 300-350hk så kan det mycket väl vara att vi t.o.m. rastar herr Findin's bil... Jag måste medge att jag inte trodde det var möjligt, men Du pratar visst av erfarenhet, vilket många av oss andra inte gör.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
En 940 kombi väger 1450kg (tjänstevikt),
sedanen är något lättare.
Några hundra kilo lättare än en M5:a alltså

/göran
alek320
glöm det!
hängde en 325?
glöm det en 940 turbo har inte en chans mot en 325.a
du kan ju räkna ut hur det går mot en m3.a
Alek320

En Volvo 940T kan mycket väl hänga en 325 om vägen är rak. Jag tycker personligen att en 325 inte är en särkilt snabb bil. Inte är volvon heller, men volvon är bra mycket lättare att trimma, och som nämnt ovan är en Volvo här snabbare är Ivar Findins M5, en otrimmad volvo är inget speciellt, men de äldre volvon med bakhjulsdrift, tror jag att med vässad motor och uppgraderat chassi kan mycket väl ge en BMW 325, M3, M5 på nosen. En Mitsubishi EVO VI eller VII tror jag däremot att den inte klarar av.
Hej bayerischemotor!

Du verkar i alla fall vara ödmjuk i ditt resonemang! Verkar förstå vad som är sagt och så....Kul :-)

Alek 320 >> Jag har kört både original 940 & chippad, En original kan har svårt att dra en 325, men en chippad inga problem! Mycket högre vridmoment i chippade Volvon! + att en 325 är inte en snabb bil vid ett rödljus!! Allt beror på vad man jämför med, men mitt råd är att inte underskatta en Volvo trots att dom ser ut som containers ;-)

Mvh Wald

Jag körde min M5:a på tullinge i juni på 13.429, 168.6 i slutfart. Var du också med på tullinge? Kanske vi har setts?(är dålig på att komma ihåg namn) Du vet tydligen var jag bor någonstans- bor du också i Spånga eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.