AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
28.694

M42 Turbo

Sida 2 av 2
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
400hk i en M42 kan ju inte vara nå helst problem tycker ja!
700hk går nog också om man bara vill, Fina toppar det där,exakt som en M50 fast 2cyl mindre!

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Så vad tar man då lätt ur en M42 om man låter toppen och kolvarna vara, bara ersätter spridarna, ordnar grenrör, SMT6-box, lagom liten turbo, monterar oljekyl och en exempelvis Saab 900-IC?
Vad är det mer som behöver göras egentligen? Skulle motorn hålla för gatbruk/banbruk?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Fredrik Larsson har en komplett sats till salu, utan SMT6. Har inte pengarna själv tyvärr. Får räcka med utgifter på bilen i år. Likadan som din bil Haglund men svart.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Gegge:
Vad ska han ha för satsen?

Ge
69
Gegge
325i Touring -92
12.000:-, fd Ticcos.

Grenrör (gjort av Bäckis)
Mitsubishi TD04HL-15 turbo (vet ej hur gammal den är men den är i bra skick)
Downpipe och avgassystem
Intercooler med fästen
Tryckrör och slangar
Dumpventil
380cc/min spridare
Slangar till vattenkylning av turbo
KN luftfilter
Oljematning med T-nippel
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Håller verkligen detdär för kontinuerligt bruk, typ bana? Hur monterar man oljekyl på M42:an? Var det inte någon som hade gjort det?

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hagund: Matte22k har ju gjort en lösning för oljekyl, jag har inte tagit del av den ännu för han kunde inte maila så stora filer till mig som bilderna tog upp. Har för mig att han svarvade en hylsa till varje hål som oljan kommer upp i filterbehållaren för att sedan leda det med ett oljefilter förflyttar kit som t.ex kgtrimmning säljer och sedan vidare till en oljekyl.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ja det var han som hade gjort det.
Så han har i princip tagit slangarna som går till det vanliga oljefiltret och förlängt dem, flyttat på oljefiltret och skarvat på ett oljekyl?

Så vad är max laddtryck på M42 med standard innanmäte och utan smt?
Ingen möjlighet att backa tändningen utan smt eller liknande?

kostnad för smt6?
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Läste om en 325 som tryckte igenom lmm.

Kolla Länk technical/performance/turbocharging

Någon som har erfarenhet? Känner till att skillnaden på suga/trycka genom förgasare innebär fördelar i respons bla. Är det jämförbart? Annars rätt stor skillnad på att mäta normalt sugen luft och komprimerad IC kyld tryckt luft.

Vid 1 bars övertryck är väl lufthastigheten halverad för samma luftmängd?

Skulle vilja ha en installation som ser orginal ut om möjligt.

Erfarenheter av vatteninsprutning?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

ILivetoride:

Med utbytta spridare och ett td0415t så verkade det ju vara ca 0,5 bar (med ett större aggregat som lämnar högre luftmängd så skulle du inte kunna ha lika högt laddtryck). Att backa tändningen på något annat sätt är inte möjligt, i sådana fall med en eftermarknadständning. Alternativen är få eftersom du har separata tändspolar och ingen fördelare. SMT verkar vara det billigaste alternativet.

Gegge: I praktiken så fungerar det som du säger att tryck igenom lmm. Skillnaden är att du måste tryckförstärka lmm om du ska köra laddtryck igenom den. Många kör med lmm före turbon för att det är så smidigt, och något större hinder för flödet utgör den ju inte, se bara på rallybilarnas restriktorer, där snackar vi hindrande luftbarriär. Så varför krånga till det, tror inte att du vinner någonting effektmässigt om du inte ska mappa om bilen.

Vatteninsprutning kan vara ett alternativ när man snikbygger, dock så kan du lika väl sätta på en effektiv intercooler så tillför du ungefär vad en vatteninprutning gör. Du kan höja laddtrycket några hekto. Men en intercooler räknar man med för att kunna köra 0,5bar på en orginalmotor med andra spridare.
Ok, tack johan.
Med SMT möjliggör man alltså ett acceptabelt(0.8 -0.9) laddtryck på standard innanmäte;)
Intressant ämne, blev nyfiken.
Når man verkligen så högt i effekt som 300+ hk med 0.9?
Fortfarande då med 10.0 i komp.
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Det intressant med vatteninsprutningen är om man tillför metanol som har 105 i oktan. Det borde då ha samma effekt som att backa tändningen rejält. Med möjligheten att höja övertrycket som följd. Dessutom förångas vattnet som tar värme energi från luften och volymen/trycket ökar då vattnet går från vattenform till ånga. Nackdelen är att metanolen reagerar med både aluminium och olja...

Kollade under huven på bilen igår. Har sett att de flesta väljer att ha turboaggregatet över motorn. Vid sidan finns ingen plats och bakom/nedan blir för långt borta. Men varför väljer ingen att vända på grenröret och dra fram turbon? Borde bli korta enkla rördragningar, eller? Dessutom är cirkulationen bättre än precis under huven. Kanske lite väl oskyddat mot sprut, men en plåt skulle kunna lösa det.

Hur viktigt är det med lika lång längd på rören till turbon? Turbon reagerar på impulser snarare än volym. Funderade på en avgaslimpa modell plenumkammare istället. Såg att Volvo T4 har en sådan lösning. Smidigt vid platsbrist antar jag.
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Kanske en helkorkad fråga men:

Om bränslepumpen orginal ger 3 bar och spridarna ger ett visst flöde vid det trycket. Säg 380 ml. Om man då överladdar motorn med ex 1 bar, ger inte då övertrycket i spridarna bara 3-1=2 bar? Då borde flödet i spidaren sjunka drastiskt, långt under 300 ml?

Om momentanbränslemätaren går på antal impulser förstår jag att den får tuppjuck!
matte22k
haglund: kom till kinnekulle nästa söndag så får du se hur jag har gjort..
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
matte:
Ska fundera på det! Låter lockande! Problemet är dock att det är "Fest i Borås" hela den helgen så jag gissar på att jag ligger och klagar på söndag. ;)
Ska dock fundera över det!

matte22k
haglund: såg fel det är på lördag 30/8 så det finns inga ursäkter :)
Jo
744
Jonhny
745 -85
Gegge:
Regulatorn sitter kopplad med en slang till insuget.
Inte för att det tillför något till diskutionen, men jag har byggt hela satsen Fredrik Larsson har. Ticco köpte min bil färdig med grejorna på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.