AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
28.693

M42 Turbo

Sida 1 av 2
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
då har min M42 snurra oxå fallit offer för överladdning...=)
fick igång den och provade en runda för ca: en timme sen.
laddar ca: 0,4 och det funkar väl ganska bra....

dax att få lite sömn så jag kan köra till knutstorp imorgon=)

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
Kanon!!!!Fler 318TIC,ses i morrn på knutstorp.Hoppas du kommer med turbon,så man kan kika lite!
Visa användare
350
BMWiggen
ÖÖÖÖÖ!!!!Idag på knutstorp,menar jag!
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Är nyfiken på mild överladdning på M42:an. Vad har du gjort åt komp, lmm, spridare och elektronik? Vad har du för turbo?
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
motorn är helt orginal...
endast större spridare är monterade..

grejerna är till salu. maila privat om du är intresserad.

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hmm... hur bilr det med bränsleekonomi med större spridare... :-/ Är det ingen som har provat med orginal spridare och progresiv btr.? Det vore ju helt klate mycket mer interessant om det funkade så man kan åka dagligen med bilen och samtidigt ha lite ekonomi i det hela

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
min drar strax över litern..
den fetar ju åp en hel del när den är kall men lambdan klarar reglera det efter nån minut.

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Har förbrukningen gått upp?

Jag ska förmodligen sälja 325:an så småning om. Då funderar jag på en is. Men man vill ju inte tappa efekten.... Då blir det nog en turbokovertering. Men eftersom det blir min vardagsbil så vill jag inte att det ska dra mer soppa än vanligt när man kör lugnt. Alltså utan laddtryck. klarar lamdan att reglera ner soppan så bra att det funkar med större spridare?

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
jo förbrukningen har gått upp lite... kanske ca: en deciliter
men det beror nog mest på körningen.
jag använder min bil dagligen och ligger på ca: 1,1l/mil

vid normal körning klarar lambdan av det.. möjligt att den fetar lite mycket vill fullgas acc.
min momentanförbrukningsmätare ligger på 0,4l/mil i ca: 100km/h
antar att den räknar spridarpulser!?

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Fredrik Larsson: Mitt mailprogram grejar inte din adress. Maila gärna över vad det är du gjort för konvertering, turbomodell, ic. Vad tror du om effekt och vrid? Prestanda? Gärna synpunkter på hur motorn gått och naturligtvis vad du begär för satsen.
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Fredrik Larsson: fredrik.torkildsen@nordea.com
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej Fredrik!

Jag har en 318 is (m42 motor). Har du någon hemsida eller något så att du lite mer fylligt kan redovisa vad du gjort med din motor? Var man får tag på delarna?

Har du några framtidsplaner.

Det jag "läst" är att man orginal kan ta ur ca 85-90 hk per litervolym ur en "orginalmotor" med bibehållen hållbarhet. Det innebär att man kan öka orginalet med max ca 30 hk. Det är ju inte så där jättemycket även om vridet ökar i motsvarande grad.

E.

ky
148
kysr
E30 M336T
E46 M3 KSR
kan du visa nagra bilder pa hur det ser ut?
Jag ar nyfiken. :)

"It ain't matter if you win by an inch or a mile.... b.tch"
E: Det är rent nonsens. Alla BMW motorer håller för lågt räknat dubbla effekten om man gör allt rätt.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Bäckis

Eftersom jag läst en del på forumet så har jag förstått att du är rätt innitierad i turbotrimmarbranchen. Observera att jag skrev "orginalmotor" med bibehållen hållbarhet. I annat fall blir det lite som sagan om käringen och han som kunde laga soppa på en spik. Om man bara...

Att bara hänga på en turbo och sedan tro att man kan ta ur 260 hk ur en M42 motor är lite optimistikst. Men kan man ändra komp, fixa bättre lager, porta lite osv så håller kanske grejorna för mer än 260 hk. även om jag inte skulle våga chansa själv. För det gäller som du påpekade att allt rätt.

E.

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

E: Tror nog att Bäckis menar att du säkerligen kan ta dina 260hk ur en helt standard m42 utan att kompsänka den om du gör allt rätt med sprut/tändningsbiten. Om du turbokonverterar den och får till en schysst tändkurva och rätt mängd bränsle så håller den garanterat för 260hk. Om någon kunnig person mappar den vill säga.

E
1.156
E
320 ci cab -04
Johankihl: Man skall aldrig säga aldrig, men jag har mycket svårt att tro det. Kompresionen i M42 motorn är hög från början. Innan du kommer upp i 260 hk så har du förmodligen spikningar. Dessutom kan med största säkerhet inte spridarna ge bränsle för 260 hk. Sen har vi toppackningen osv.

Jag är rätt novis på området bilmotorer men jag håller på med modellmotorer (ca 20 år - radiostyrda modellflygplan). Även om det är en helt annan sak - så är en sak säker - det är inte bara.. inte enkelt och det krävs att man vet vad man gör för att det skall funka. Skilnaden mellan succe och fiasko är ofta hårfin.

Jag har även svårt att tänka mig att BMW i onödan bygger en motor som håller för 260 hk för att sedan bara ta ut 136. Att man bygger en motor som håller för 160 - 170 hk för att få lite marginal om kvaliteen inte är 100% ig förstår jag - men inte 260 hk och turbomatning. Ekonomiskt vore det tveksamt.

Men man skall aldrig säga aldrig.
E

Visa användare
350
BMWiggen
Hej på er alla turbonissar!
Min 318TIC-84 hade gått 28500mil när jag"slängde" på turbon.Nu har jag kört över 600mil med i snitt 1.0bar laddtryck.Jag laddade 1.3bar på knutstorp när jag piskade M5-an i master-starter!
HELT ORIGINAL M10 MOTOR!!!!!!!!!!
Det ni,det kallar jag hållbarhet!
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Bonje:

Kolla länken Länk

Visar att spridarna redan orginal är på gränsen till underdimensionerade.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

E: Kontakta Ticco här på forumet om du är osäker på att det håller. Med standard motronic sprut på sin 318is med m42, endast utbytta spridare (ja, orginal är alldeles för klena) 391cc/3,8bar från volvo v70R och standard bränsletryck kunde han ladda ca 0,5bar vilket ger en teoretisk effekt å i alla fall 200+hk. När han sedan skaffade en SMT box och kunde backa tändningen på laddtryck så kunde han ladda 0,9 bar utan spikningar och skjutna toppackningar osv. Teoretisk effekt med 10.0 i komp?? 320hk? Kanske.

Jag bygger en kompsänkt m42 med eftermarknads insprutning och tändning, svarvade kolvar för lägre komp mm. m42 är en riktigt fin motor, toppen är grym redan orginal flödesmässigt. Min ska portas ur en del till dock. Hoppas på 300hk med hyfsad driftsäkerhet. Kolvarna är den kristiska delen i min motor!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Johankihl: Nu börjar vi snacka - En kompsänkt M42 med portad top. Rätt väg! Eftermarknadssprut/tändning bra. rätt väg! Sen gäller det att gå systematiskt och försiktigt fram när du mappar! 300 hk är mycket på en 318is. Hur kommer utväxlingen att bli? Håller koplingen för över 300nm? Det här är inte helt enkelt om saker och ting skall funka, men skoj och spännande och se hur långt man kan gå. Jag är mycket nyfiken på recept och resultatet. E

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.