AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.893

Ny taktik från hobbypoliserna?

Sida 3 av 3
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Håller helt och håller med Hangaround!

Om alla skulle ta det lite lugnare i trafiken och göra som CoolBlue så skulle det vara mycket skönare. Man förlorar som sagt ingen tid på det direkt. Sen ska man komma ihåg att det finns ingen som helst skyldighet för en bilist att gå ut i vägrenen för att någon bakom tutar och blinkar på helljuset och vill förbi. Däremot har man skyldighet att underlätta en omkörning. Det kan ju tolkas ganska olika... sakta ner o.s.v. Om man däremot ligger i vänsterfil eller i mitten av två filer på motorväg eller 2+1 väg, då kan vi ju börja diskutera huruvida man vet vad man håller på med.

Alla har vi garanterat gjort nåt som nån medtrafikant irriterat sig som fan på! Man är ju bara människa och kan faktiskt inte vara uppmärksam på allt precis hela tiden!
Wolf:
Du måste förstå att mn kritik inte riktar sig mot de som opponerar sig mot folk som leker hobbypoliser. Man möter, precis som jag skrev, alltför ofta människor som tror sig bestämma över hela vägen vilket är helt fel. På samma vis anser jag att man därmed gör samma fel när man då ytterligare provocerar en sådan person. Det hela eskalerar ju bara till ett ställningskrig och nästa gång han ser en BMW, kan man ju räkna med att han verkligen inte tänker släppa förbi den.

Efter att ha bott sju år i Schweiz och Tyskland tycker jag mig ha sett relativt mycket av trafiksitutationen för att göra bedömingen att de kör på ett mer professionellt vis. Kör man fort och ligger i ytterfil (autobahn) så flyttar folk oftast på sig, men lägger du dig och blinkar med helljus och provocerar skapar man inget annat än irritation och som bäst en bländad förare. Helljusen använder lastbilar för att bekräfta att den omkörande lastbilen är fri att svänga in framför, men har hört åtskilliga tyska förare kommentera turisters dåliga beteende att använda helljuset bara för att vilja köra om.

Håller helt och hållet med Heinz_Keller i hans inlägg. Tror det är viktigt att komma ihåg att vi ju inte är kungar av vägen bara för att vi väljer att köra fortare heller.. Har man en agressiv attityd mot andra trafikanter (oavsett situation) blir konsekvensen garanterat att de har en sämre attityd nästa gång. Kanske var den som blockerade vägen sist någon som någon annan legat och stressat vid ett annat tillfälle. What goes around comes around, konstigare än så är det inte.
Körde från Karlskrona till Linköping idag. På ett ställe i en kurva får jag mötte på fel sida av vägen av en BUSS (full med passagerare) som kör om en annan buss. Jag blinkar ordentligt på honom men han bara blinkar tillbaka.

Kör man ett så stort fordon, är yrkesförare och dessutom har så många passagerare borde man veta bättre!! Fick god lust att ringa in till Linjebuss och berätta vad deras förare håller på med!
Helljus bör användas som ett hjälpmedel. För att t.ex. visa att man vill om, bilar som har trasig lykta fram eller har glömt slå på lyset m.m. Med blink menar jag snabb enkel liten blinkning.

Ibland när jag blinkar på medtrafikanter verkar dom tolka det som att man ber dom dra åt helvete. Det är ju helt fel, men det är en psykologisk grej det där.

Om vi springer ihop med nån på stan läser dom snabbt av ansiktsutrycket och förstår att det inte var illa menat. Men en bil förblir fullständigt utryckslös vilket har effekten att man tror att personen i bilen skiter fullständigt i vad som hänt.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
mbolo:
OK, då är vi överens :)
Trodde
De erfarenheter jag har av Tyskland och autobahn är att de allra mest stressade exempelvis inte kan tolerera att jag gör kör om en bil som kör 150 när jag själv håller 180 när de själva kommer i 210 blås och behöver lätta en liten aning på gasen. De brukar då blinka järnet (inte ett blink, utan 14) tills jag är ur vägen.
Men på det stora hela gillar jag trafikmentaliteten bättre där än här hemma i Sverige, det flyter på mycket bättre och folk verkar känna till både sina skyldigheter respektive rättigheter mycket bra. Det är egentligen ingen katastrof här hemma heller om man jämför med t.ex. Italien eller Polen.

__
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
mbolo:
Så kan det gå när man inte avslutar en mening innan man påbörjar en annan :)
Började en med "Trodde" och avslutar den med: att du syftade på mitt inlägg om vad jag helt klart hade uppfattat som illvilja från medtrafikanter, men jag missuppfattade dig.

__
Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Inte för att jag tycker att Italien är bra vad gäller trafik, men det finns faktiskt regler där med. Det tar ett tag att lära sig dessa oskrivna regler.
De regler jag har stött på är:
- vid blink med helljus leder oftast till att framförvarande flyttar på sig för att man ska om. Detta gäller naturligtvis där det finns plats :-) (motorväg eller motortrafikled)
- när man kör om på motortrafikled eller en bredare väg slår man på blinkersen och ser att mötande trafik automatiskt flyttar sig till sin högra del. Man måste också visa att man skall om.
- Om man ska ut på en huvudled från en annan väg och korsa båda körfälten och det är mycket trafik (det är det ju för det mesta) så hittar man en lucka i trafiken, kör ut nosen trafiken avstannar och sedan hittar man en annan lucka (folk kan t o m stanna) och kör ut. Det fungerar alltid även om det är otäckt första gångerna.

Några regler jag kom på på rak arm.

Mvh

/NP
Wolf:
tror vi är rörande överens, det var bara det att jag blir irriterad när jag läser kommentarer av andra som att ha "rattkryckan beredd för att läxa upp andra bilförare", och att "folk med mindervärdeskomplex bör hålla sig till trafikreglerna." De kritiserar ju ett sätt att bete sig på i trafiken, som de samtidigt känner sig berättigade att ha själva. Då är det ju inte så konstigt att man möter dessa hobbypoliser på vägarna..

Tyskarna kan, men måste hålla med dig om italien. Jobbar för tillfället här nere och ibland kan det onekligen vara bra med en starkare motor under huven. Korta påfarter, kamikaze- fiats och motorcykelförare som lika gärna skulle kunna ligga och tvätta bakrutan på en när man ligger i 160 på autostradan tillhör vardagen.
Körde genom en betalstation på autostradan häromdagen och kom jämnsides med en ung herre i en 911. Vi vinkade och skulle precis dra iväg när bommarna gick upp och och då plötsligt blev vi omkörda av två ducatti 996:or med passagerare på. Det är väl Ok, men dessa kom på bakhjulen emellan oss..
Skall försöka fota lite ifrån alpresan hem i veckan och lägga upp såsmåningom här..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.