|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vet inte om mina iakttagelser är ett antal konstiga sammanträffanden. Under ett flertal gånger den senaste månaden har jag stött på folk som, när det är dubbelfiligt och man kommer i en högre hastighet än trafikanten i höger fil, lägger sig på eller med ena hjulparet strax över mittmarkeringen. Livsfarligt är det i alla fall och man blir ju naturligtvis tvungen att sakta ner i och med att det ser ut som om medtrafikanten är på väg över i min körbana. Detta hände senast idag, det var en medelålders "gubbe" i en Mercedes av senare modell. Jag såg tidigt att han var lutad åt vänster för att kunna se bra i sin vänstra backspegel. Fick till och med ögonkontakt med honom i spegeln. När jag saktat ner till hans 80km/h så flyttade han åter in sig i sin fil och jag blåste förbi med näven på tutan. Gubbj-veln börjar toktuta han med, precis som om jag gjort något fel. Någon mer än jag som märkt av dessa tendenser? Är det ett av hobbypolisernas nya vapen? Det är inte så konstigt att det stundtals blir handgemäng trafikanter emellan med sådana omdömeslösa, patetiska och genombittra körkortsinnehavare... __ Länk | |
Espen |
*Suck* *pust* *stön* Gubbar med för lite att göra... Jag har en liknande berättelse, det var två år sedan nu men jag blir fortfarande arg när jag tänker på det! Jag ligger på E6:an och håller en lite för hög hastighet (150,160) när jag ser två bilar i höra filen. Bilen som körde bakom den andra var en bmw. Närmar mig dem och ser att bmw:n börjar röra sig mot mittmarkeringen och sedan tillbaka igen, varpå jag saktar ner till 130 140 och PRECIS innan jag ska passera så kör gubb*äveln ut i vänstra filen precis framför mig! Jag låg och körde min då 4v gamla 328 E46. Men inte nog med det sen så låg han bredvid den andra bilen utan att köra om och blockade vägen för mig... på rent j*velskap för jag såg honom kolla i backspeglarna!!! Jag tutade, svor och blinkade med helljus med responsen från gubben uteblev. Växlade ner till trean och gjorde något väldigt dumstridigt i stridens hetta (var så ursinnigt förbannad att jag var glad att han satt i sin bil och jag i min) och körde om på insidan! Sen så lägger jag mig framför honom och sänker farten till 100 ungefär så att bilen i högra kör om oss båda (gubben ligger fortfarande i vänstra, bakom mig nu) och så lägger jag mig i högra filen bredvid gubb*äveln och visar klart och tydligt vad jag tycker om honom!!!!!!!!!!!! (barnsliga tecken och grimasjer) *suck* *pust* *stön* Och JAG VET att det var dumt gjort av mig så läxa upp era ev. barn/kusiner/syskon istället för mig =)))) -Eppe- Born2XLR8 |
|
Wolv: Jag råkar väldigt ofta ut för likande situationer. Jag brukar Köra med helljus till dom flyttar sig. Byt till en lite starkare lampa så dom blir ordenltigt bländade i speglarna. Vill polisen stanna en så gör dom det. Gubbar med mindervärdes komplex skall hålla sig till trafik reglerna. De finns många söndags bilister därute som håller 10-15 under hastighets begränsningarna bara för att dom inte har brått. Inser inte att folk i allmänhet har lite mer brått än de som bara har bingo lotto tiden att passa. Vill folk moral predika nu så varsogoda. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
| Wendtan: I couldn´t agree more. Mitt helljus används kanske inte dagligen men i alla fall ofta på sträckan E6 Stenungsund-Göteborg. Framförallt överlastade V70 på väg till sommarstugan, nu djäklar ska det slappnas av, i vänsterfilen när en annan har dagistider etc att passa. | |
|
Problemet med att använda helljuset som "vapen" är att det oftast stör helt oskyldiga mötande bilister mer än den som får det i nacken... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har alltid min Mega-Club rattkrycka bakom förarstolen ifall det skulle bli en häftigare diskussion om vem som gjorde fel osv. Har vid flera tillfällen stört mig på söndags marodörer som för länge sedan glömt trafikregler och kör efter principen störst kubik först fram etc. För ett tag sedan blev jag så förbannad när en gubj***l i en E-klasse av nyare årsmodell fullkomligt gav fan i högerregeln i centrala Uppsala (körde nästan i sidan på honom) at jag hann upp han och nästan prejade in honom till vägkanten i min ilska. Mega-Cluben i full beredskap. Gubbfan bad om ursäkt i allafall när jag klev ut ur bilen med "pinnen", annars var han rätt kaxig bakom ratten, nu var det andra kulor när två rätt bastanta grabbar kliver ur, den ena större än den andre, hehehehe. /D |
|
|
P.S Ibland måste man markera var gränsen går, när de trots att de kör som krattor har mage att visa fingret åt en. Sådant tolererar jag ej, NO WAY. /D |
|
| Ta det lugnt så du inte prejar in fel person och det hela slutar illa. Personligen så får det räcka med en tut max. | |
| Det kryllar av folk som belägrar vänsterfilen trots att dom ska släppa förbi snabbare trafik. Jag brukar ligga bakom ett tag, för att sedan krypa närmare och slutligen slå på helljuset. Flyttar dom sig inte då, så kör jag om på innern. Det fanns väldigt många hobbypoliser när jag åkte hoj, som tutade och hyttade med näven när man körde om ibland och var det obefogat så fick dom fingret tillbaka. Konstigt nog så känns det jävligt bra att "ge igen" i trafiken, trots att jag är en lugn filur privat. Road rage finns det gott om och jag delar nog ut mina kängor jag med ibland, men en sak som jag alltid gör är att hjälpa och tacka mina medtrafikanter. Däremot blir jag irriterad på dom som inte gör det mot mig. | |
|
Även jag är en väldigt trevlig och belevad person i trafiken och annars och alltid släpper förbi fotgängarna på övergångsställen och tackar andra bilister om de släpper förbi en osv. Dock så tolererar jag aldrig obefogade gester. Kanske har det nog att göra med mitt polska blod i venerna:-) /D |
|
|
För min del har så har det inte varit så jobbigt, när de ser min bil i backspegeln så går det oftast ut i höger filen.Dock funkar det bättre på landet än här i stan........ Det är inte värt att lägga sig 2m bakom bilen och slå på hel ljuset, detta med tanke på alla stenskott som ev kan komma har redan fått märken på min huv*** |
|
|
Starre: De är nog iof tyvärr en väldigt liten procent av sveriges befolkning som kan skilja din bil från vilken 316 som helst. Att folk flyttar på sig mer när man kör bmw än när man kör saab eller volvo är dock ett faktum. fråga mig inte varför, men så är det. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
E46 M3an ser ju dock mycket fetare än e36 M3an vilket nog gör att även om man inte vet att det är en M3a så ser det iaf snabbt ut. Dock håller jag med att det är skillnad på hur folk flyttar sig om man kör volvo/saab/japanskt än BMW och Mercedes. |
|
| Köp en hoj om ni vill att folk ska gå åt sidan. Ironiskt nog är det då som man inte behöver hjälpsamma trafikanter. | |
|
wolv: Kämmer igen beteendet du beskriver. Har alltid trott att dom vinglar över i vänsterfilen för att dom sitter och läser tidningen eller liknande, men nu har jag också hört att de leker poliser. Vet inte vilket som är värst. -Livsfarligt i alla fall! Senast det hände mig var när jag var när jag kom i 180 och skulle köra om en långtradare på en 2+1-väg (ganska smala körfält). När jag är ett tiotal meter bakom börjar han vingla in i min fil. Jättespännande när man inte vet om man ser mig alls. Fast mest synd var det nog om mötande bilar eftersom det yrde upp ganska mycket grus som samlats intill vajerräcket. |
|
|
Hej! Pappa gjorde en dum sak för något år sedan. Kan körde med min gamla 520i och så var det en Fiat Uno som höll på att bråka. Så pappa tvingade in Fiat:en på en grusväg och sneade på gubben. Gubben låste dörrarna och satt och var kaxig. Pappa blev duktigt förbannad och välte bilen. Sen körde han igen. När han fått tillbaks förnuftet kollade han så att gubben kommit ut ur bilen, innan han körde utom synhåll. Jag kan också bli sur, men inte RIKTIGT så sur. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Men hallå>>>>>>>>välte bilen, knack, knack, någon hemma där???? Kan förstå att man blir förbannad men till den graden??? Hade nog räckt å det längsta om han sparkat in dörren eller liknande för att få gubbjäveln ut ur bilen, men att gå så långt som att välta bilen. Nej, nej........ /D |
|
|
Tyckte också det var lite överdrivet. Men eftersom jag vet hur min far blir när han blir arg så var det kanske bättre att han gjorde som han gjorde. Men jag personligen hade ju inte ens övervägt det. Hade iofs inte klarat det heller. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
| Magnus: Heter ni Karelin i efternamn? | |
|
Flåklypa: nope. Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Hmm.. Nu glömde jag skriva det jag skulle. Pratade precis med min far om en annan sak, så jag frågade honom. Det var jag som hade missuppfattat det, han hade lyft upp bilen och släppt igen för att skrämma gubben. Men gubben hade parkerat en bit ut i kanten så bilen lutade lite, så han trodde att han tagit i mer än tänkt och att bilen skulle slå runt. Mea culpa, mea maxima culpa. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.