AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
13.511

Vad kostar en profesionell hellackering?

Sida 1 av 2
Vad bör det kosta, om man gör allt demonteringsarbete själv, och jag menar hela bilen inkl. golv, motorrum, bagagerum, ja allt.
Min lokala lackerare skulle ta 30000:-, är det ett bra pris?

//Sniffer

Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är det mycket förarbete är bilen? Är det någon specialkulör?

Tycker nog inte att 30k är helt orimligt för en riktig proffslack med kvitto. Särskilt om svaret på mina inledande frågor är ja.

Men visst det är mycket pengar. Prova att ringa runt till fler firmor och begär in prisofferter. Brukar kunna variera mycket i pris mellan olika firmor.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Sniffer....

Instämmer...tycker att det pris du har fått låter vettigt och inte på något sätt för dyrt. Att lägga lacken är trots allt det minsta jobbet, det är förarbetet som drar i väg priset. Och då du skall lacka hela bilen så blir det ju mycket jobb med detta.

Mvh

Skalman (Lack 0 Rec)
Jag har lackat bilen utomlands för att hålla kostnade nere. Hade en Bertone X19 på åttiotalet och tog den till Polen för att lacka om hela bilen. Då kostade det 5000! Jag köpte visserligen färgen i Sverige och tog med mig. Det gick på ytterligare 2000 med dåtida priser. Då var det lite osäkert att ha bilen där pga av stöld men idag ska det vara mycket säkrare efter att dem har infört visumtvång för ryssar...

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Sniffer:Snacka med Ulf på Lackkonsult i Skåre tror ja de låg....Han lackade om min M5 (inkl demo av kofångare,lister,handtag mm) för ca 18000("svart")!!Fast då lacka han bara utvändig iofs....De e han som lackat min 325:a oxå...
För övrigt så e de så att lackering invändigt av motorhuv,baklucka o liknande är inräknat i priset om de går efter "riktprislistan",allt enligt flera lackerare jag pratat med...Men de e sällan detta behöver göras...
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Min 740 E38 är på lack nu och kostnaden för den skulle hamna på 40-50".
jewe: Vad är det för speciallack på den då, med det priset??
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Carl L det är ingen speciallack. Oxfordgrön (?). Jag tycker oxå att det låter otroligt, men jag ska förhoppningsvis få hämta bilen nästa vecka och då får jag veta vad kalaset kostade.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
40-50 är ju mer än 1 tredjedel av bilens värde:))
Verkar vara nått fantasipris om det enbart är en standardfärg och ingen hokuspokuslackering.

///MVH Hasso
Länk

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
lackade min för ca 1 år sen, alltsaå xakt hela bilen inn och utvändigt.
betalde 19400kr med kvitta av bmw´s lackerare här där jag bor, plockade ut all inredning själv och lister mm utvändigt. slipning spackling och sånt skötta lackeraren om.
Har en brokatröd bil (mörk metalik röd)
tycket att 30,000 lät dyrt...

Joakim Eriksson
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Vart lackade du din bil Joakim E om man får fråga???

Mvh Ricke
Dawwe: var i Skåre ligger den firman, man skulle kanska tala med honom om en utvändig lackering av min M5.
Ska jag byta kulör så lackar jag hela bilen men jag ska nog ha den diamantsvarta originallacken i alla fall så det räcker med utsidan då.
Tack för alla synpunkter och tips!

//Sniffer

joakim E
523i touring -00
egnom bmw sen vet jag inte vad de har för lackerare men jobbet är då de finaste jag sett finns inte en skarv eller nått annat som man ser att den är lackad

Joakim Eriksson
208
nöjdet
530d Touring-99
min kompis tänkte lacka om sin golf och han fick ett pris på 10000kr inklusive demontering och underarbete. måste va billigt och detta var en mycket duktig lack firma

Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Förringa inte ordet "lacka"... är det frågan om en hel bil dvs utv och inv.. så är lackandet det minsta jobbet, det är ju trevligt om färgen sitter kvar i motor utrymmen efter en motortvätt tex.
Eller att lacken släpper helt oförklarligt undet bagagerums mattor är ju inte heller så kul....tänk att få ta fram pensel och burk för att börja bättra efter 1 år! :(. Ett pris anges från bilens befintliga skick, dvs en bedömning hur mycket jobb som behövs.
Det kan skilja 5----10000 kr i pris på en bil av samma årsmodell och färg, allt beroende på hur karossen ser ut i övrigt (bucklor, stenskott, ev tidigare rostlagningar etc) . När man sedan sätter riktslipen i karossen så kan allsköns överraskningar dyka upp..något du inte ser när du lämnar in bilen, eller hämtar den! eftersom det då är döljt under lacken. Dock brukar lackeraren upplysa om i ett tidigt skede för att motivera den oväntade prisökningen....... som sagt, det är så myyyyyycket mer än bara lacka ;)

Z3..... Hur är lacken på din bil?.. jag har lackat om många "polen lackeringar" det sista 5 åren, problemen har varit klarlacksläpp, samt att man på vissa ställen lagt lacken direkt på plåten dvs utan grundfärg vilket resulterat i fläckvis plåtren bil, inte så kul, billig lack eller ej.....fortfarande ej kul. Nu säger jag inte att din lack skulle vara en sådan, men man bör nog övervaka lackjobbet på plats om man drar till polen.

Mvh
Skalman (Lack o Rec)

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
min lack sitter kvar än på alla ställen, och under lack jobber var jag själv och kollade allt så man inte skulle få en massa otrevliga övraskningar.

Joakim Eriksson
Sniffer:Ja e ju inte från Karlstad men ja kolla upp adressen på gulasidorna....Ja mailar den till dig annars kommer detta inlägg säkerligen att klassas som "reklam"

Dawwe: tack, ska kolla upp det med honom!

//Sniffer

Vet dock inte priset då det är en försäkringssak efter en vandalisering av min lack.

Som sagt priset vaierar kraftigt beroende skick på bil, kulör, klarlack, underarbete m.m.

Mitt råd är att ringa runt till lokala (eller närliggande) firmor och begär prisoffert. Berätta även då att du kan plocka bort lister, lyktor, inredning m.m. så "lackeraren" kan ge ett så precis pris som möjligt.
Kolla även att firman är akturiserad och har gott rykte. Ofta kan du ringa din lokala BMW verkstad och fråga vilken firma de använder. De kan säkert rekomendera någon bra.

Har tidigare lackat om div. bilar och har betalat mellan 15-25`för en hellackering. Då har jag själv rensat bilen från olika detaljer.

Lycka till med lackning och jag håller nu tummarna för min bil...

München
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Ska lacka om "busbilen" om ett par veckor... Kanske ska göra ett mektips av det hela? Hellack för 1000:- eller nå´t i den stilen.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.