AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.329

Uppgradering 325 E30 bromasar

Sida 1 av 2
Någon som har bra erfarenhet av bromsar till 325 E30.
Alltså en uppgradering, utan att behöva ta ett lån.
Endast till gatubruk, ev ett par varv på Knutstorp.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Kolla med

Länk

Där finns allt från att bara byta belägg till special skivor eller special ok. Proffessionella är dom åxå...

Snart har min 325:a PerformanceFriction-belägg, stålomspunna slangar och slitsade skivor. Det ligger i kartonger i garaget och just nu är det bara tiden som saknas...

//Erik//
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Vad kostade broms prylarna du köpte Codriver?
Min kompis tipsade om att om man vill ha större skivor så kan man köpa Golf G60 skivor.

E21=Livets mening.
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Japp,

Jag tänlte köra med g6-skivor och några ok som passare 2800mm skivorna, men har inte hittat några bra än.

Ni får gärna komma med förslag om ni vet någon bra kombination? Standardbromsarna på E30:in är ju helt kass!!
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Hoppsan, skrev som en kratta!

280mm och g60-skivor menade jag..
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Kommer inte ihåg exakt vad grejerna kostade och följesedeln ligger i farsans garage. Men fråga Per på pean. Jag mailade uppgifter till honom och han skickade snabbt svar. Så prova det du åxå...

Jag återkommer med montagereportage (skojigt ord)

På e21:or skall det tydligen gå att mixtra dit Volvo-ok som ger bättre bromsar. Någon annan som vet om det passar på E30 åxå?

//Erik//
Jag kan inte alls detta här med bromsar, men kan man inte köra med orginal nroms-ok???
Endast G60 skivor och lite bättre klossar typ RED-DOT!!!!
Är jag ute o cyklar???????????

Länk
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Klarar du inte ett par varv på Knutstorp med original skivor + belägg och en bra bromsvätska (typ RBF600) så är nåt galet. Har åkt långlopp med originalskivor och belägg utan några som helst problem. Skall förvisso tilläggas att bilen väger under 900 kg, men ändå?!

Fegbromsning är det som tar mest på bromsarna... ;-)
Okej!
Jag var tvungen att bromsa ner från 220km/h (på mätaren) till 0 km/h ganska fort.
Efter ett pra minuter var jag tvungen att bromsa då fanns det inga bromsar i princip.
Varför?????

Länk
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Beläggen har förmodligen glasat.
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Vad har du för bromsvätska och hur gammal är den? Gör MYCKET med en frisk bra vätska!

M3 e30 bremser??? Passer dei på 325 e30?
AL
289
AL
318is CSN-90

Problemet med att använda G60-skivorna ihop med originalskivorna, som förövrigt är SKITBRA (iaf de som finns hos BMW), är att addaptern som måste göras för förflyttningen på 10mm gör att saker och ting tar i varandra... Så enklast vore att flytta allt ca 15 mm, då går det...Och då får man hitta en större skiva...

Har bara syftat med ögonmått ännu, men det verkar svårt att flytta bara 100 mm med originaloken tyvärr!

Har man frisk vätska, bra skivor och vettiga belägg kan man plåga bana en hel dag med originalbromsarna på en E30!!!
Säger man ngt annat har man fel bromsteknik.

Som Rickard säger, man fegbromsar... ;)

"...det är inte alltid så enkelt..."
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Pean har belägg till orginalskivor och ok. Kostade (om jag minns rätt) ca 1200:- för 2 hjul. Ungefär lika myckat fram som bak. Detta gäller min E36:a.

//Erik//
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag håller med Rikard...jag har åkt en del på bana med en lätt vässad 323i E30 (1210kg) och inte behöver man några jättebromsar för det...jag körde med Biltemas förstärkta och slitsade/borrade skivor och Greenstuff-belägg fram och helt org bak...viktigt är att ok och skivor är i bra skick och ny fräsch bromsolja...Dessutom...spelar det roll på vilket sätt du bromsar ,det går inte att åka och småfjutta på bromsen hela tiden...(varmt!)...utan du kör så långt in i kurvan du bara vågar och så bromsar du kort och hårt!...
Rikard
Vet ej vad det var för bromsvätska, men det verkar som om orginlet skall duga.
Funderar på att köpa Tarox slitsade skivor ca 1200kr/st + Red Dot klossar som Pean Sweden säljer, stålomspunna slangar och bra bromsvätska.
Då skall det hålla eller???
Vad kostar nya orginal skivor på BMW, någon som vet???

Länk
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Vart köper man bättre brosvätska??
matte22k
annars kan man ta orginal skivorna o slitsa dom, har gjort det på min bil funkar utmärkt på bana, har även tar-ox belägg fram..
bor du i sthlm så känner jag en som slitsar skivorna för 250:-
Jag har inga skivor idag så det är lika bra o köpa slitsade från början.
Är det någon som vet vad nya orginal skivor kostar?????????

Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Länk

Passar M3 e30 bromserna rakt av på e30 325?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.