|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Loqmankaki: Konstigt då att du längre upp i tråden säger att den just gick bättre än en 325:a fast du nu förnekar det. Dessutom har de flesta M42:or dubbla kammar. Så du hade alltså någon slags torrsumpsmörjning också? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Då tar jag tillbaka det för jag har förmodligen menat en 320 för det är det jag har sagt tidigare oxå! Bättre än 320 men inte 325. |
|
|
Flåklypa ex om två bilar har samma vikt samma hästkraftsantal men den ena har 300nm och den andra 250nm vilken vinner? Givetvis 300nm bilen, rätt ordentligt dessutom. Men lämnar man ute den informationen kan det ju synas väldigt konstigt varför den ena seglar iväg. |
|
|
Om effektkurvan ser likadan ut, relativt sett, på dom bilarna så kommer dom att gå helt jämnt med enda skillnad att den med högre vrid varvar mindre. Det skulle vara kul att höra din teori om varför två identiska bilar skulle skilja sig rejält bara för att den ena har högre vrid (förutsätt liknande effekt/vridkurva) Hur är det nu...visst är det bara på vinterväglag som.....? :-) |
|
Perkka |
Dessutom beror det väl på NÄR vridet kommer.. En diesel har ett högt vrid vid låga varv t ex.. Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Definitivt. Kommer vridet vid höga varv så är det bra, för då har du hög effekt. Effekten är produkten av vridet och varvet. För dom som tror att vridet i motorn flyttar bilar, så rekommenderar jag att kika in på t.ex. modellguiden och jämföra 525 tds och 520 eller 530d och 528. Dom har likvärdig effekt, men stor skillnad på vrid. Dom som har något högre effekt (520 och 528) är lite snabbare i både acc och toppfart, trots ett markant underläge i vridmoment. Vad betydet då detta? Jo, att vridet inte spelar någon som helst roll för fartresurserna. |
|
|
Flåkrypa du har nog fel. Jag kan inte mycket om vrid men en sak vet jag innan jag köpte min A4 quattro så provade jag en 325 (192) hk 1995 och en 328 (193) 1996 och gissa vad jo 328 drog iväg mycket tidigare och den känndes bättrre. Detta måste betyda att en som jag som inte kan så mycket om bilar märker av skillnaden rejält så måste det betyda att vrid har med saken att gör och ganska mycket. |
|
| 328:an har en bättre effektkurva...den är inte lika spetsig som 325:an och därför skiljer accet, men toppfarten är i stort sätt densamma (samma toppeffekt). | |
|
(förutsätt liknande effekt/vridkurva) Effektkurvan har ju inget med toppeffekt att göra. Det är ju omöjligt att veta den när du får en uppgift om ex 193hk Får du uppgift om vridet också så får du ju en hygglig koll på hur den skulle kunna se ut. |
|
|
Vridet säger oftast bara om motorn är låg eller högvarvig om man känner till toppeffekten....kurvan kan se ut på olika sätt ändå (men oftast ser dom likadana ut). Jag skriver inget mer angående vrid kontra effekt. Antingen blir jag betrodd, eller så blir ni frånåkta. ;-) För att återknyta till den ursprungliga frågan: På vilka andra väglag än vinterväglag vinner en Audi 80 2.8 Quattro över en BMW 325i (E36)? |
|
| Den enda gången Audin kör ifrån BMW´n är på vinterväglag. På torr asfalt har Audin inte en sportslig chans. Så är det bara! | |
|
Lika bra det:) En härlig grusväg inte att missa. Har man inte kört quattro på grus då har man missat ngt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.