|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har suttit i några timmar och läst alla inlägg jag hittat på temat slutsteg och framsystem. Jag erkänner direkt att jag är nybörjare på det här med bilstereo och skulle ändå behöva några goda råd innan jag går iväg och handlar. Skaffade nyligen en Pioneer 3500 med Mosfet och tänker byta ut framsystemet. Har en 325 -94 med stora ljudsystemet som nu alltså byts ut. Vill ha ett par 5.25or i kicken + mellanregister och diskant i originaluttagen i dörren. Funderar på att helt skippa högtalarna som sitter i hatthyllan om det inte på något sätt går att utnyttja steget som redan sitter i skuffen. Frågan är, går det att få till ett ljud som rockar utan ett slutsteg till framsystemet? Det är subjektivt, jag vet, men ändå. Är det någon vits att köpa t ex ett Amega-kit eller kan jag lika gärna hålla mig till prylar i lägre prisklass? Vad skulle ni göra?? | |
|
Det låter ALLTID bättre med ett riktigt slutsteg, fast det kostar ju lite mer. Ett annat problem är vart man skall plasera steget till framsystemet. Man kan ju lägga det bak & dra långa kablar. Eller så skaffar du ett litet steg som går att göma fram... Henrik"M" |
|
| Du kan få ett klart godkännt ljud i din bil med effekten från din cdspelare. Går nog utmärkt att dria bakhögtalarna med den också. fast som en vis man sa! "inget blir ju bättre än den sämsta delen i systemet"! | |
| Då får det bli ett par DLS Classic. Tack! | |
| Men förvänta dig inte att det kommer att "rocka", då behövs det mer kraft och en bas. | |
|
Själv har jag DLS UP5:or fram, DLS 426 Classic bak, DLS CA40 4-kanals slutsteg samt aktiv subwoffer med inbyggd monoförstärkare i skuffen. Är väldigt nöjd med ljudet som är ett klart lyft jämfört med originalanläggningen. /D |
|
| Sen är det ju coolt med slutsteg! =) *skämtar* Men polarna blir imponerade när jag öppnar luckan och har dubbla steg, vet inte varför, men de säger alltid coolt med dubbla steg eller liknande!! Har lite skumma polare! Har ju bara två fjuttiga steg 4x25rms och 2x40w rms 4ohm.... | |
|
Jag har bara basarna på slutsteget (2*10") och resten kicken + hatthylle högtalarna på CDn, duger hur bra som hellst. har man dåligt me pengar ger man fan i fram-slutsteg, har man pengarna köper man ett. Men ska man ha nått ljud att tala om överhuvudtaget så lär man nog skaffa sej en bas, aldrig hört nått "rock-ljud" från 5.25:or inte =0) I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
Mitt tips är att Du köper ett så bra, och därmed oftast dyrt, framsystem som du vill/har råd med. Köp sen ett slutsteg så fort du har fått ihop tillräckligt mycket pengar för att "passera" d allra billigaste stegen som finns på marknaden.Mitt tips på steg är Rockford Fosgates minsta steg, kostar 2288:-hos BRL. Nu har du, en CD, ett bra framsystem, ett slutsteg. Nu börjar det roliga, för nu är det dax att köpa en bas. O mitt tips här blir att du åker till en bilstereobutik, för d kan lättare hjälpa dig med denna sak. D är nämligen ett par saker man lär ha i åtanke när d gäller basinköpet. Tex vad man har för bil, vad man gillar för musik osv. Ok, nu har vi, en CD, ett steg, ett "system" o en bas. Nu är det bara att koppla basen till steget o "systemet" till cd. Nästa steg i din "utveckling" bör bli ett till steg, den här gången ett lite större steg till basen. D steget som blir "över" då, får driva framsystemet ist. Oj, blev ett långt inlägg, slutar nu... Mvh Rutger |
|
| Tackar för de många tipsen. Ska montera C5:orna i helgen så får vi se/höra hur det blir med rockljudet. Återkommer med resultatet och kanske med ett "erkännande" att det inte alls duger utan bas och slutsteg. :-) | |
| Följ Rutgers finfina råd som kommer du långt, som alternativ till hans förslag kan du ju alltid köpa mitt beggade DLS Genesis 4-channel (nypris uppåt 7-8000:-... ) så får du ju för BRL pengar riktiga HiFi prylar... | |
|
På tal om: Bläddrade igenom BRL:s senaste utskick idag. Nu skriker så gott som alla fabrikaten ut att de har 4x50W. Bra eller? 200W måste ju räcka lååångt. Någon av modellerna hade till och med 4x53W (extra hög effekt enl. BRL). Seriöst så det förslår eller hur, säg den människa som kan höra skillnaden!! Sanningen ligger snarare runt 10-15W med 4 ohms högtalare vid en drivspänning på 14V och BTL-slutsteg. Det finns sannolikt ingen plats för spänningsomvandlare i vanliga huvudenheter med DIN-format, och i synnerhet ingen möjlighet till kylning. Ohms lag och andra "naturlagar" gäller tyvärr förr, nu och även i framtiden, MOS-FET eller ej, thats it! Sorgligt att se hur effektsiffrorna i kataloger och broschyrer stiger för varje år, men vi har fortfarande 12V elsystem i bilarna! Sak samma med högtalare och separata slutsteg tyvärr, och i tabellerna bland alla populära förkortningar "glömmer" man de mera väsentliga delarna av tekniska data på produkterna, t.ex avvikelsen i db vid frekvensomfång för en baslåda o.dyl. Man kunde isf lika gärna skriva 3-90000 Hz, det är lika sant som 40-400 Hz i stort sett, man vet ju inte om man avser -60dB! Bara sälja, sälja, höga wattsiffror, mycket tivoli i displayen osv. Seriöst? Icke! FP |
|
|
Jag är helt på Rutgers linje med skillnaden att jag tänker köra framsystem och bas simultankopplat på steget och endast driva högtalarna i hatthyllan från stereon. Jag köpte ett beg. framsystem (DLS C4) och ett beg. litet kvalitetssteg (Rockford Punch 120a2). I hatthyllan har jag ett par nya koaxialer (DLS 226). I dagsläget så är inte steget inkopplat och basen är inte införskaffad....men det kommer. Framsystem + steg + koaxialer har kostat totalt ca. 2500:- och det är ju inte så blodigt. |
|
|
Med ett högpassfilter på framsystemet vid 80-120 Hz samt en riktig baslåda bör de inbyggda slustegen i huvudenheten räcka långt. Dessutom skramlar inte 5.25"-högtalarna så mycket då om man försöker få det att 'rocka' :) Har gjort så på flera bilar för att undvika att bygga sönder dem med riktigt skapligt resultat. Det blir bara massor med distorsion av att försöka köra bas på småhögtalare. |
|
|
D man måste ta reda på om man ska köra hela systemet(bas+framsystem) på ett steg är att d klarar av att simultankopplas. OBS, detta gäller 2-kanalssteg... Nu tror jag inte att d ska vara nått probs me Rockford steget, men för säkerhets skull, kolla det!! Vid simultankoppling behöver man oxå oftast hjälp med att få rätt delningsfilter, så man bör prata med en bilstereobutik om man har såna planer. Det är väldigt lätt att antingen basen el framsystemet spelar högre än den andra, men en bra butik kan ge dig hjälp med detta. OBS, det jag pratar om gäller 2-kanalssteg... Har man ett 4-kanalssteg blir det lite lättare, dåkan man driva framsystemet på 2 kanaler, o bryggkoppla basen på de övriga 2 kanalerna. Jaha, o min vana trogen så blir det långa inlägg :-) Mvh Rutger |
|
| ...och där kommer mitt lätt begagnade DLS steg in i bilden igen... alvarligt talat: med ett fyrkanals steg kan man lättre justera t.ex. delning frekvenser och nivåer vilket är lite mera bökigt med 2 kanal + passivt filter ( som även i vissa fall tar en del effekt...) och om man inte är inbiten "elektronik-knutte" ( som Folke) så kan det bli lite väl bökigt om man vill justera sitt passiva filter.. | |
|
Ja nu sitter grejorna där de ska och visst, det låter! Trodde aldrig vi skulle få ihop det. Det är öken att komma igång & meka lördag eftermiddag för att lagom till Biltemas stängning komma på att vi saknar torx och sjuans nyckel. Bara att packa ihop och åka hem i en byggsats med inredningen i en hög i skuffen. Känns ju sådär. Ösregn dessutom. Vissa av de där panelerna i kupén är dessutom uppenbarligen ett helsike att få loss och lite värre än så att få fast igen. Men det vet alla ni naturligtvis redan om. En hel del har jag i alla fall lärt mig och ljudet är helt ok även om det distar och vibrerar en del på högre volymer. Kort sagt, det får duga tills vidare och jag är just nu inte så där störtsugen på att demontera kärran en gång till. Fast kanske ändrar jag mig. :-) /Per |
|
|
Grattis grattis. pust jag fick dra ny kablar till ALLT! bort me allt jävulstyg, de e inte kul o plocka isär hela insidan av bilen, men jag e nöjd me slutresultatet. I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
µ_bmw_µ |
I dagens huvudenheter är det bra med kräm, brorsan drev framsystemet(MDS Audiophile 6.5:or och Dynamic MT9:or diskanter). Uteffekt på huvudenheten låg på 4*50Watt men knappt hälften är väl verksamma. Relativt tungdrivna grejor men ljudet var klart godkänt i lägre volymer. Ska man nyttja högtalarna fullt ut rekommenderas ändå ett slutsteg. Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
Rutger> Jepp, steget går att simultankoppla och effekten lär nog räcka till eftersom Rockfordstegen är rätt blygsamt specade. Dessutom så ska jag nog använda mitt Basrör (Bazooka T102 och f.n. kopplat till hemmastereon) som är synnerligen lättdrivet, vilket f.ö. även DLS-systemet är. Jag är medveten om att jag kan få problem med ljudnivåerna mellan framsystem och basrör men jag får testa, annars får jag skaffa ett steg till. Filtreringen blir ett 12dB lågpass till basröret och ett par 300uF i serie med framsystemet. |
|
|
wath: jag önskar lycka till. Kom ihåg bara, friskt kopplat är hälften brunnet ;-) Mvh Rutger |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.