AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.849

Nåt har hänt me motorn i min e30 325a!?

Sida 1 av 2
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Var precis ute o körde lite me den gasade väl på rätt bra o nu e d nåt som knackar ibland...den går bra som vanligt men när man släpper gasen så knackar d på tomgång låter det inget...det inget metalliskt ljud mer som ett "klånkande"? ...nån som kan ha en aning om vad som har hänt? ...e ju typiskt att det ska hända nåt nu i början av säsongen! =O/
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det kan vara kamaxeln som är sliten, ett mycket vanligt problem. Montera av ventilkåpan och inspektera!

För mer tips rekomenderas "Sök inlägg"

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Vanligaste felet är att vevlagrena ger sig, och det låter som att det skulle vara det som har hänt för dig.
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Kamaxeln e nästan ny så det bör inte va den som e problemet!

Hur kontrollerar ja om vevlagren e kassa...bara o skruva isär o kolla eller?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
hmm...

Vipparm låter rätt troligt...

Lyft av ventil kåpan och kolla!

Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
d konstiga tycker ja e att den går som en klocka på tomgång o cnackar bara när den belastas!?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Använder du en olja av bra kvalitet med hög varmviskositet? Annars kan det vara en idé att byta till en sådan så kanske missljuden upphör.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Tror inte det är några missljud som försvinner med en annan olja tyvärr!
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
d va inget i toppen som hade pajjat vad jag kunde se...så nu e d väl bara o lyfta av toppen o kolla?
Oljor hit eller dit brukar sällan medfölja misslud på motorer där allt är mekaniskt. Med väldigt stor sannorlikhet är det vevlagrena. Prova att varva upp motorn utan belastning. Med sluta vevlager brukar det börja skramla,knacka,braka,kalla det vad du vill runt 4-5000 rpm och uppåt. Byter vevlager gör du enkelt genom att lätta på motorfästena och demontera tråget. Byt ett i taget, och börja med sexans lager, det är det som alltid har varit slut när jag bytt. Du lär u byta alla, men man brukar hinna börja misströsta när man kommer till fjärde och inte har hittat ett fel. Som du säkert förstår så lär du byta oljepump samtidigt.
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Bäckis:
Gött att den än nån som har koll på grejerna, det är precis som du skriver så nu får jag väl sätta igång o mecka o hoppas på att det är det som är felet!
Du som är en m20 guru kanske kan svara på om det är nån mening med att bygga 2,7liter om man ska överladda sen?
ant
Mrquickzilver: Du kan väl bara få ett svar av den herre som lyckats hetsa fram en 9.50 repa på 402 meter och hoppas på lägre tider denna säsong? =)
Detta med en m20 2.7liters snurra i grunden.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Ja det är kanske en dum fråga men ja hade ju inte tänkt bygga en 9,5 sekunders bil! =O)
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Jag tippar på axiallagret , om det låter under belastning.
Åk å köp STP oljetillsats så kanke det försviner.

Länk
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Jag har svårt o tro att det skulle hjälpa med olja bara...även om det skulle hjälpa så skulle d inte kännas bra för det är ju nåt som inte är som det ska o d lär ju inte hålla i längden.
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Jag talar efter erfarenhet och jag lovar dig att en för tun olja kan få en motor att låta.

Hur uppkom problemet? Är det så att du nyligen bytt oljan ......så e det ju ingen orsak till att skruva ner hela motorn!

Länk
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Jag va ute o lekte lite på en parkering när d hände varvade ju motorn rätt bra då så jag tycker ju det är troligt att det är något som har gått sönder...oljan är inte nybytt...klart jag kan byta till en tjockare olja men då kommer man ju va livrädd för att d ska hända nåt mer med motorn...bättre o leta upp o åtgärda felet direkt ist för o riskera att det blir större och dyrare skador.
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Mrquickzilver du har helt rätt att du tänker leta upp felet.Finns inga oljor som kan fixa ditt problem.Är 110% säker på att du skurit ett vevlager.Talar av erfarenhet då jag själv har råkat ut för samma ett antal gånger.Och som Bäckis säger så är det troligtvis 6:ans lager det har det varit i samtliga mina ras...

hjorten
Hur axiallagret kommer in i bilden skulle jag vilja veta? Skjuter du veven i längsled då du belastar dina motorer? Som sagt, jag kan lova att det är vevlagerbyte som står på schemat. Tar ungefär 3 timmar för mig i bil, så för någon som är mindre erfaren borde det gå att lösa på en eftermiddag. Vart bor du quicksilver? Kanske lättare at sälja bilen tokbilligt till mig :-)
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Eftersom ni har mer erfarenhet av slitna lager en mig så ska jag lägga mig på den punkten efter några förtydliganden. Måste också erkänna att jag aldrig har bytt några lager i en m20.

Jag köpte en gång en rätt så skabbig 320, efter någon vecka var det dags att byta olja. Dumt nog köpte jag olja på biltema. Efter bytet kom oljudet som bara lät under belastning. Förs efter byte till en tjockare olja försvann problemet eller snarare ljudet försvann och jag var nöjd med det.

Anledningen till förslaget om axiallagret kom från en BMW-mek som jag talade med efter denna incident. Enligt honom skulle det vara ett typfel på m20 motorn som ger dessa symtom.
Men jag litar nog mer på dig bäckis trots att du vill köpa bilen du ställer diagnosen på.

En sak jag undrar bara! Då en motor belastas på konstant varv ökar väl gaskraften och då borde slagen i ett vevaxellager bli mindre kraftiga. Har alltid trott att dåliga vevlager låter mest utan belastning.

Jag ser inga direkta krafter som skulle skuta veven längdled, men det var inte så som jag trodde. Dock borde det finnas axiella krafter annars skulle inte lagret vara där eller? Under belastning uppkommer väl en del svängningar i axeln. Jag trodde tex en sådan sak kunde orsaka oljuden.

Axiella krafter=nedtryckt koppling. Lätt slitna vevlager som inte är skurna kan bli tysta om man byter till en tjock olja, men knackar det på riktigt så är det ingen olja i världen som får den tyst. vevstakslagren låter sällan på låga varv, då är det riktigt illa, utan oftast från 3-400 rpm och uppåt. Anledningen till att jag vill köpa bilen som jag ställer diagnosen på BILLIGT är för att jag med 100% säkerhet vet vad som är fel och åtgärdar det på ca 3 timmar för 2000kr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.