|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har lite problem med att få ner effekten i backen på Dieselprojektet, Är lite borta på utväxlingen, vet inte riktigt vad jag har, eller vad jag behöver. Bilen i fråga är min 525 TDS, som varit utrustad med Automat, nu ombyggd till manuell ZF låda, men bakaxeln är orörd, automat original. Spinner hejdlöst på ett hjul, behöver en diff, det är klart. men vilken utväxling skall jag ha? Maskinen utvecklar bra med vrid, 0-100 går just nu på runt 7.5 sekund. Meningen är att det skall vara en gatbil, som samtidigt skall vara kraftfull nog att ge de stora pojkarna en dust på strippen i sommar. Tips emotages tacksamt. MVH Göran Dieselmeken Lindgren Länk | |
|
Vill lyfta denna tråd... Kan tyvärr inte svara dig på din fråga.. Däremot vill jag kommentera ditt projekt. Mycket roligt måste jag säga. Blir riktigt grön... Ska verkligen bli kul att se när den blir färdig. Lite nyfiken på hur det går hos SBP :o) (ok laddtryck = nada å nedställd pump eller?) Förresten har du kvar den elektriskt styrda pumpen, eller blir det en special till denna med? (som på skodan alltså) Lycka till med bygget / Nyfiken |
|
|
Hej. Besiktningen ska inte vara några problem, tror jag...... Pumpen är en egenhändigt ihopskruvad tingest, helt mekanisk. mao elektroniken finns inte kvar. Det enda i elektronikväg som finns är att jag kan styra pumpen i 3 steg. Bränsle steg 1 ca 43cc ( original 140 hk = 46cc) Bränsle steg 2 ca 70cc, nu börjar det hända saker Bränsle steg 3 ca 100cc, och nu laddar det 2,2 bar!!!! Just nu har ett litet problem uppstått, jag har lite för mycket mottryck i grenröret, det är inte riktigt bra. Bilen känns "tung" på något sätt. Ska jobba på det. Tack för ditt intresse /Göran |
|
| diselmeken är det du som körde med Skoda pickuppen förra sommaren? | |
|
Japp, det stämmer! 13.96 sek 163 km/t sluthastighet på 402 m strippen Läs mer här Länk |
|
|
Vad skiljer Switzer turbon från den som sitter orginal? Och när det gäller pumpen så talar du om antal cc. Är det detta som man ändrar när man "ställer på" pumpen? Förresten kan man förväntas se bilen på banan till sommaren och vart har du tänkt dig köra isf. Jag kommer!! Ingen som kan hjälpa dieselmeken med hans utväxling/diff bekymmer. |
|
|
Switzern har ett bättre flöde, ger snabbare respons + att det inte blir så högt mottryck i grenröret. Nu har jag problem med just för högt mottryck, det har visat sig att upp till 1,7 bar är det inga problem. men när jag är uppe på 2,7 bar, så har jag över 4 bar i mottryck. Detta resulterar inte i effekt, utan bara massa värme som skadar maskinen. Jag har således bränslekapacitet för 2,7 bar, men saknar luftmängd / avgasmängd. Hur fixa detta då, Enkelt, Jag monterar en turbo till, detta kommer dock inte att hinnas med i sommar, utan jag kör med mina 1,7 bar, så har vi något att förbättra till nästa år. Nästa fråga, cc = Mängden bränsle, det är det man ändrar när man " ställer på" ( usch vilket uttryck!!) |
|
|
Härligt! Det här var uppfriskande läsning rätt igenom, synd bara att vi inte tycks kunna hjälpa dig med bakaxel frågorna. Måhända att du får ställa om frågan utan att nämna diesel. De som i vanliga fall kör riktigt motorstarka tingestar håller sig nog för god för att beblanda sig med dieselfölk. ;-) |
|
|
2 turbosar.. Fräckt! Jo du vet att vi amatörer som inte är vana att mixtra med dieselpumpars inre, är inte heller vana vid de rätta termerna :o) (ställa på alltså)... Vad gäller turbosarna så lägger du dem parallellt då?? hehe kanske det skulle funka med en kompressor. Då borde det inte bli mottryck iaf. Har nog inte hört talas om kompressor i diesel när jag tänker efter.. Någon som vet varför? En fråga till dig dieselmeken: Hur många cc ger en orginal pump i en 524td -86? och hur många kan det bli när man öhhhhrmm... ställer på?? Tycker det ryker friskt. Är det för att det är för mycket påställt eller ryker det för dig på tds:en oxå? |
|
|
Läste för några år sedan om någon Porsche (tror jag) som hade en mindre turbo som tryckte ner i en större. Någon som vet varför eller hur det fungerade. //Erik// |
|
|
dieselmeken: Det var du som var på domsand träffen eller?.. Jag blev lite förvånad när du drog igång 330in Den lät ju som en........ va fan det är en diesel... Grymt kul bygge får jag säga... inte ofta man ser en hottad diesel brännnare... |
|
|
Diesel Mose: Alla tvåtaktsdieslar har kompressor, eftersom de kräver övertryck för att starta. Själva upprinnelsen till att det sitter roots-kompressorer i vart och vartannat jänkarjärn, är att dessa kompressorer fanns i alla lastbilar som levererades från detroit diesel. På fyrtaktsdieslar däremot vinner man så oerhört på att ha turbo...jag har inte hört om någon kompressormatad fyrtaktsdiesel, inte efter kriget iallafall. Någon, tror det var Cummins, räjsade en överladdad diesel i indy 500 innan kriget, men jag tror det var turbo redan då. Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
kör en diesel med, bänkad till 240hk laddar 2,9 bar går som skållat ollon =) Luleås snabbaste diesel förra året =) körde om polisen i 234,6km/h de blev lite små sur och snodde kortet med det var det värt fick det efter 2 månader Joakim Eriksson |
|
|
: Det var du som var på domsand träffen eller?.. Nej, det var inte jag, kommer dock till Emmaboda 17 maj med bägge bilarna. 330in i utställning och 525:an på räserbanan. 524td ger ca 40cc i bränsle vid 1500 rpm ( 3000 motorvarv) Joakim E : Hur fort går den när du mäter 0-402 meter?, sluthastighet? MVH Göran |
|
|
Tillbaka till utväxling. Litet info kan finnas på: Länk |
|
|
Göran: vad har du gjort med 330in? Har du något bra recept till min 320d om lite mer pulver? Hur får du topplocket att hålla på 525:an? för det är väl klenare konstruktion på 92:orna, 93 kom väl en kraftigare version...? Diesel-räsern Länk |
|
|
Tack oreo för länken, den var OK. Apropå min 330d, så är det inge gjort åt den ännu, förutom ett vettigt luftfilter. Den kommer dock att utsättas för en KCR digitalbox alldeles strax. Toppen till 525:an är inget gjort åt alls, vill kolla hur långt det räcker innan det behövs portning etc. MVH Göran |
|
|
Hej, Har själv lite planer på att ge min TDS en omgång. Dock inte lika omfattande utan bara använda lite saker som räserbilen vuxit ifrån. Dock är jag än så länge inte särskillt insatt i dieselns underbara värld och undrar således om det är någon idé att montera en ett par storlekar större intercooler på en bil som max kommer råka ut för KCR, större turbo och eventuellt ett perversare grenrör? Mvh David |
|
|
Hej David Visst är det lönt att göra de modifieringarna du nämner. Bör ge en del tycker jag. Problemet med grenröret som jag ser det. är att det inte finns någon skiljevägg vid utloppet. Således "krockar" avgaserna med varandra, inna de når ner till turbon. Om du skall byta turbo, gör en platta, som sticker in i grenröret, och funkar som en delning. ta detta som ett tips. MVH Göran |
|
|
Hejsan, Dieselmeken, ja, jag har synat grenröret och det är enligt min uppfattning en rätt syndig konstruktion och ur effekthöjningssynvinkeln en total flödeskatastrof. Så jag tänkte konstruera ett eget i samma veva som jag bygger ett nytt till räserbilen. Dock skrämmer det mig lite, pulstryck med lika långa primärör brukar ge mig nog tung sinnessjukdom, vad ska inte sex stycken göra då? Hemska tanke! Tack för tankarna! Mvh David R |
|
|
Hej igen, När jag ändå är igång, är det samma typ av katalysatorer till en diesel som till en vanlig bensinbil? Dvs kan man köra med en 3" racekat istället för den som sitter där orginal? Mvh David R |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.