|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
På väg hem från semester i Tjeckien igår blev jag fotad av en hastighetskamera på autobahn. Detta inträffade på ett av få ställen uinder resans gång där fri fart inte gällde. Ni som kört på autobahn vet att innan ett vägarbete eller en olycksdrabbad/invecklad "dreieck" etc finns det ofta en fartsänkningszon där det först står 120, sedan 100, 80 osv. Jag uppfattade 120- skylten men efter som det nästan inte var någon trafik sänkte jag bara farten till ungefär 125. Därefter måste jag ha missat 100- skylten, för helt plötsligt blixtrade det till och någon sekund senare passerades 80- skylten. Följaktligen höll jag c:a 120-130 på 100- sträcka. Min fråga är nu om den tyska polisen bemödar sig med att följa upp fortkörningen? Någon med erfarenheter? Tack på förhand! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk | |
| Tror inte det, dem brukar inte bry sig om utlänningar jag har själv blåst om tyskpoliser i 180 på 80 väg och de körde ikapp och visade med handen att jag skulle sänka farten, har även blåst förbi kameror utan påföljder. Det är sällan man hör ngn som fått böter i Tyskland, isåfall gäller det andra saker tex fel skyltar vid import av bil etc... | |
|
Vet av egen erfarenhet(på väg till Tjeckien-99)att dom inte skickar till Sverige om du åker förbi en kamera. Har det inte förändrats sen dess så klarar du dig nu. Missade på samma sätt som dig + att man blir ju lite fartblind efter en massa mil med frifart. Henrik |
|
|
Om de skulle skicka en bot till dig tycker jag du ska strunta i att betala den. Jag känner en som fick böter i Tyskland för att han körde med en trasig bromsbomb. Han vägrade betala boten. Efter ett tag fick han en bot på posten. Han betalade inte den heller. Sedan dess har de tyska myndigheterna inte hört av sig till honom. /Anders |
|
|
nofx16, O T Hur är vägarna mellan Berlin och Dresden nu? Sist jag var där så behövdes det njurbälte. Tänkte ta en liten tur dit i höst eller tidigare,men åker hellre över Salzburg-Brno om vägarna är lika dåliga som sist(är rätt kul i Salzburg med) Henrik |
|
|
Henrik, Nu är sträckan Berlin-Dresden ÄNTLIGEN körbar. Endast mycket korta sträckor av den gamla "ka-dunk-ka-dunk-ka-dunk"- beläggningen kvarstår. Sammanlagt kan det röra sig om max 3 km. Om du åker ned i höst är det inte omöjligt att även dessa små fragment är åtgärdade. Ett hett tips: kör GENOM Berlin istället för att använda ringvägen! Du kan maila om du har fler frågor :) Tack alla för svaren! Känner mig hyffsat trygg nu! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Berlin-Dresden har varit hyffsad i ett par år nu, det är lite nostalgi att åka på de gamla hitler vägarna annars ;) En bit levande historia. Jag läste, vilket nu verkar motstridigt till vad alla andra har sagt, att polisen i tyskland har sammarbete med polisen/myndigheterna här och därför kan kräva dig på pengarna via inkasso eller liknande. Detta är dock inte confirmed. Däremot vet jag förr att hade man böter över en viss DM gräns så fanns man med i register. Åkte man då dit igen så tog polisen ditt pass tills du har betalat alla dina skulder. Detta gäller då inte kameror. |
|
|
Kalle, känn dig inte trygg..hehe... Nu körde du inte i Italien men en polare har en polare (just så ja..) som var där nere för 3 år sedan och körde lite, lite för fort. Polisen stoppa honom, men skrev aldrig fortkörningsbot. Däremot frågade dom efter reg.beviset på bilen, vilket han inte hade med sig (lånad bil av kompis i sverige). Fick en bot för detta, vilken han aldrig betalade. Något år senare kommer en påminnelse! Han vart lite chockad och faxade ner en kopia av reg.beviset som dom hade begärt och trodde väl att det var slut där (=slippa betala böter när dom nu fick se reg.beviset). Men icke...ett tag senare kommer det ytterligare en påminnelse som nu har stigit till det mångdubbla p.g.a. indrivningskostnader m.m. Jahapp..där står storyn idag. F.ö. vågar han inte åka till Italien längre :) Jaja...bara hoppas du slipper sån skit. Tyskarna kanske är bättre... Mvh Patrik - med 42:a utan bly i :) _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Det värsta med att skita i att betala böterna är att blir du indragen i tyska gränskontrollen nästa gång du är ute och bilar så kan det vara registrerat där och då blir det inte roligt. ps jag åkte vägen imellan berlin och dresden när jag var på g till tjeckien för ett par år sen jag säger bara att jag glömmer aldrig dom där betongvägarna tänk dom som sitter och pendlar varje dag pust..... |
|
| Jag blev också fotograferad i Tyskland för 2 år sedan,(körde ca 130 på 100-sträcka utanför Kassel) men ingen har hört av sig. Tror bara att det är inom norden som man blir krävd på fortkörningsböter. | |
|
Får ni böter i tyskland lär ni se till att ha nog med tyska stålar att kunna betala bötern! Poliserna ger sig inte förrens du har pengar att betala! Har du itne det kan du räkna med att de tar din bilstereo/mobiltelefon eller något att dyrt. De tar det med sig till stationen, du får åka och hämta pengar, åka till polisstationen och ge dem pengarna och få tillbaka det som de eventuellt tog med sig från bilen! Hårt! |
|
| Heinz: Vi får väl hoppas att folk har EURO med sig när dom reser i Europa. | |
|
lugn. händer inte ett smack, evt, en lapp ibrevlådan, men strunta iden så läggs det ner,, lämna inte eller skriv på något så löser det sej. no problem samma sak gäller med parkerings böter utomlands. maxey. "OM MAN SMÄLLER BLIR DE LÄRO-PENGAR Å STENSKOTT" |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kalle, Kalle! Vart har moralen tagit vägen? Om man hårddrar det lite så innebär det att om du följer lagen eller inte beror på om du kan "åka dit" eller inte?;) ;);) En annan tanke kan ju vara att: varför inte betala! Man har ju trots allt gjort ett fel. :) "Min son, när du deltar i ett sportevenemang handlar det inte om att vinna eller förlora... det handlar om hur full du blir." - Homer Simpson |
|
Kävlingepågen, Moralen var det ja....Och tro det eller ej men jag har faktiskt våndats! I sverige finns det på många platser EN anledning att jag håller hastigheten: risken att åka fast(paranoia). Jag känner ingen respekt inför exempelvis den svenska motorvägsfarten, när väglaget är bra och trafiken gles(oftast). Jag är i övrigt väldigt kritisk mot stora delar av Sveriges Rikes Lag och rättssystem. Således känner jag väldigt LITE moraliskt ansvar gentemot statsmakten i Sverige. Däremot i Tyskland bedömer jag att de har väldoserade hastighetsbegränsningar(framförallt där det inte finns några ;-)) och rimligare trafiklagar. Jag hyser stor respekt till Polizei och har alltid blivit väl bemött av tyska poliser. Därför SKÄMDES jag faktiskt lite när jag blev fotad....så lite moral finns där. Hade samma sak inträffat i Sverige hade jag blivit förbannad! Om jag får böter och summan är "lagom" för min ekonomi betalar jag direkt. Annars får vi se.... Tackar alla för Er input! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
nofx16: Hur vet du att du har blivet fotad? Fick du en blixt i ansiktet? |
|
|
starre, Jepp :-/ Du har mail förresten :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
nofx16: vore roligt nää det är av intresse att höra hur stora böter du ev får Ps.du har oxså mejl |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jaså du! Det finns antydningar till att du har en liten anarkistisk ådra inom dig. Skönt! Då är vi åtminstone två med den egenskapen här på forumet. Iofs så rimmar anarki och BMW lite sämre eller...? :) "Min son, när du deltar i ett sportevenemang handlar det inte om att vinna eller förlora... det handlar om hur full du blir." - Homer Simpson |
|
Kävlingepågen, Nej....inte anarkistisk ådra. Är bara utpräglat Liberal (med dragning åt det Friedmanskt Socioliberala hållet). Men visst, i vissa fall är gränsen mellan liberal och anarkistisk ganska tunn. Denna diskussion hör iofs kanske hemma någon annanstans..? Du får gärna maila om du vill fortsätta den :) Starre, Jag återkommer i ämnet. Du har mail igen :-D |
|
|
Kalle, Fick du nån bot eller vad blev det av det hela? Jag lyckades passera samma kamera i måndags och körde även jag något fortare än 100km/h... /Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.