|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Whatever, men tipset är att om det går till tingsrätten eller annan högre instans så börja inte försvara dig med "väjningsmån" och liknande... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
ska komma ihåg det. ska skicka överklagan till länsstyrelsen denna vecka, får se vad dom säger |
|
| snacka om SK** snack sparka in dörren på en bil som kör över övergångstället framför en om man är en halvmeter därifrån, då hade jag gladjeligen kört över personen, en gångare skall stå på plats och vänta om man skall stanna...är de inte framme så finns det ingen anledning att stanna. | |
| Alla har fan missuppfata den där nya gångarlagen dom springer mot rött och tror att man ska stan dom springer mitt över vägen och gör som man får stanna ...Men är väl inte så jävla dum och springer ut på övergångstället om man ser att en bil kommer ganska fort .. för den i blien gör ju inte illa sig de är ju faktist gångaren ...Jag är inte så dum iaf så jag försöker leka kung och springa ut framför en bil utan och titta .Jag väntar ¨då häldre 10sekunder på att bilen har paserat utan och bli påkörd och aldrig mer kan gå ..... | |
|
eeeeh, obevakat övergångsställe gäller detta |
|
|
Om jag avser gå över ett övergångsställe och en bil passerar mig på en halvmeters avstånd i 50km/h anser jag mig ha rätt att göra precis vad som faller mig in, sparka in dörren anser jag vara en mild form av bestraffning för vållande av livsfara för annan person... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Om vi säger såhär, i Västerås har olycksstatestiken vid obevakade övergångsställen ÖKAT pga att folk precis som Teres var inne på lite bara går över..man måste ju för fasen förstå att man inte bara kan springa ut framför en bil som kommer i 50km/h inom radien av 10meter, då får man skylla sig själv, det är mycket viktigt att markera att man skall gå över som fotgängare..alltså i princip stå på plats och ha ögonkontakt med bilföraren. Vad det gäller bevakade övergångsställen är det en annan femma sålänge man som gångare går mot grönt, är det rött är det bara att köra som bilist så får gångaren lära sig av sitt misstag, eller de andra som ser på. | |
|
Naturligtvis måste man som fotgängare se sig för innan man går över på övergångsstället. Men som lagen är utformad ska en fotgängare aldrig behöva vänta för att gå över. Meningen är att man som bilist ska ha framförhållning och kunna läsa gångtrafiken såpass bra att man kan sakta ner och ev. hinna stanna för någon som vill gå över. Jag tycker själv att lagen är olämpligt utformad, men så ser den ut just nu. Var och en väljer ju hur pass man vill efterleva lagen, men bryter man mot den riskerar man naturligtvis böter eller värre... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
fick brev från länsstyrelsen där det stod att jag fått en varning (phew, fick behålla kk). men vad måste man tänka på med en varning i kk-registret, tappar man kk om man åker dit exempelvis fortkörning eller nått som föranleder till varning?!. hur läne finns varningen i registret? |
|
|
Finns att läsa en del på en annan tråd om just det Bimma´-man: Länk Länk |
|
|
Stannar alltid vid ett obevakat övergångställe om det finns gående i närheten. många gånger får jag mer eller minder tvinga över de gående då de bara står och glor på mig vid övergångstället. Ibland vägrar de gå över, jag är stenhård och kör inte bilen en meter innan de gått över. Sk. "watchers" som bara står vid övergångstället utan att gå över är knepiga att hantera, ibland kan man få vänta länge innan de går över. Ibland backar de och faktiskt går bort från övergångstället. |
|
changco |
Wallace: skulle alla uppträda som du skulle lagen fungera men eftersom vissa personer bara går utan att titta sig om, andra personer tycker att störst först fungerar bra. Min bil lever ett eget liv. |
|
Tjenare! Jag håller med dig där Wallace, fast jag har vart med om människor som går över övergångsstället och sammtidigt tittar på trafiken i motsatt riktning, detta innan dem har sökt ögonkontakt med mig och säkerställt att jag har sätt dem och tänker stanna (vilket jag självklart gör om jag har uppmärksammat dem) Min taktik som fotgängare är att hela tiden vara i rörelse och söka ögonkontakt, med billist vid evt övergångsställe, detta för att tydligt visa att mitt syfte är att gå över vägen. För att om du står stilla ett par meter från övergångsstället behöver ej betyda att du vill gå över. Det har jag vart med om folk som stått stilla i närheten av ett övergångsställe då har man självklart saktat in kanske tom stannat, och så visar det sig att personen ifråga inte vill gå över!!!!!! Mitt tips precis som när ni kör bil, skall ni göra även som fotgängare och cyklister, med andra ord visa tydligt vad ni har för avsikter!!! Var försiktiga tänk på att man lever bara en gång!!!!! Beemer-Tompa *Driving Italian design by Pinninfarina* |
|
|
Wallace: Mycket sund inställning till bilkörning. Ser man att en person är på väg mot eller står vid ett obevakat övergånsställe så ska man stanna. I dom flesta fall upplever jag samma sak som dig. Folk väntar en stund med att gå över. Men dom sekundrarna bjuder jag på. ///Jesper |
|
| Om man inte betalar en bot går det automatiskt vidare till domstol, sen blir det rättegång. Även fast du har skrivit på och erkänt anses det som om du nekar till brott om du inte betalar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.