AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.205

Obetalda böter, vad händer?

Sida 1 av 2
Följande sceniaro: blinkar inte i en korsning utan omvarande trafik, bara jag o polisen efter mig och inte släpper över en gångare som är ca 1.5 meter ifrån övergångsstället, trots det fick jag 1200kr i böter. mest för att det var en aspirant med (troligtvis). han sa att jag skulle vara rädd om körkortet. men hastighetsöverträdelsen sket dom i, gick 10-15 km/h för fort. detta hände för ca 1,5 månad sedan, dum som jag var skrev jag på böterna när jag blivit stoppad. nu är det så att mina föreldrar har varit och gnällt på polisstation om detta, men dom verkar bara hålla varann om ryggen (polisen alltså) samt lämnade en överklagan. denna bot skulle ha varit betald för ca 12 dgr sen men dom skickar ingen påminnelse (sa dom vid ertappningen)
vad händer om boten är obetald är min fråga?

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tja, de skickar väl boten till någon inkassofirma för indrivning eller också skickar de Kronofogden på dig med en gång. Om jag vore dig så skulle jag betala boten så fort som möjligt - då kanske du klarar dig utan vidare avgifter.

__
Länk
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Man ska alltid betala boten och är det så att du "vinner" så återbetalas summan som du betalat in.

/Edvard
BMW CS # 4503
xr
13
xrvjorn
525 TDS A Touring -94
Har du väl skrivit under, så har du erkänt. Chanserna att ta tillbaka det i efterhand är i stort sett noll och boten kommer att indrivas hur du än gör.

cul8r
/Jörn

-För övrigt anser jag att Vägverket bör förstöras-
Polisen driver aldrig in böterna via inkassoföretag. betalar du ej efter att ha fått den första påminnelsen går ärendet direkt in till kronofogden för indrivning. Polarn fick en prick i registret då han trodde att det ej skulle gå till kronofogden utan till inkasso som det är brukligt annars.

/D
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
....och en sådan prick vill man absolut INTE ha :/

__
Länk
ok så de e så, hur lång tid e det mellan sista betalningsdag och första påminnelsen, polisman som stoppade mig sa "ingen påminnelse skickas" stämmer det?

Det brukar stå på bötesföreläggandet när man skall betala senast. Gör man inte det inom föreskriven tid dimper det någon vecka efter en påminnelse. I det faller jag beskrivit tog det väl 2 veckor innan kronofogden skickade ut ett krav på böretbeloppet + deras omkostnader á 650:- samt en anmärkning.

/D

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mycket dumt att inte betala böter, som bumber säger så ska man alltid (oavsett om det är p-böter eller andra böter så som fortkörning) betala om man har skrivit under. Annars kan man hamna i ett mycket tråkigt läge :(
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det värsta är att jag känner till folk som bevisar motsatsen som enbart skiter i allt och är skyldiga alla instanser som finns pengar, och vad händer jo kronofogden knackar dörr tillslut men där säger man att alla grejorna är föräldrarnas, kompisars osv..vad ska de göra? Inte vet jag men två perosner jag känner är skyldiga 100 000tals kronor men det händer aldrig något, ok det kanske blir fängelse i slutänden men dessa personer har varit skyldiga så mycket pengar i säkert 5-10år och visst de lär ju inte få några lån direkt men att hyra lägenheter har inte visat sig vålla några problem. Visst är det bästa att betala, men irriterande att helatiden uppmärksamma hur illa det svenska rättväsendet fungerar, det är bara att begå brott på brott och inget händer...förutom om man är fartsyndare då för dä djä***r ligger man risigt till :-)

/bara en liten fundering
Jag sket i en bot i min ungdom och fick då en betalningsanmärkning.. det var inte alls skojj.. du e fan körd i dagens samhälle om du har B-anmärkning.

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
Scheiße, fick brev från länsstyrelsen igår (2 dagar efter att jag betalt böterna), om att dom ville ha igen kk av mig 1-2 månader, min far ringde och pratade med dom, måste lämna överklagan omjag vill ha kvar kk (har prövotid kvar). är detta rimligt för att inte använda blinkers i korsning utan trafik och inte släppa över en gångare ca 3 m från vägen om man själv är ca 10 meter från övergångsstället i ca 50km/h? ska överklaga så att det smäller om'et. har dessutom inte tillräcklig ekonomi att ta om kortet, det var så pass att jag hade råd med boten och jag är skyldig mina föräldrar typ 18000 kr, men dom är sjyssta o ger mig bensin när det krisar. men vill inte låna ut nå mer pengar till mig. kan man ta upp detta i överklagan måntro?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Att ta upp din ekonomiska situation i en överklagan är högst onödigt, de skiter blankt i om du har stålar eller ej.
Däremot bör du lyckas med att få behålla körkortet om det nu var så som du säger.
Överklaga! Kostar inget, du kan vinna och har inget att förlora på det.
Helt otroligt!!!!!!!!!!!!!!!!! Hur motiverar Länsstyrelsen återkallelse av körkortet. Man förlorar nämligen inte kk för att inte ha blinkat när man ämnar att svänga i en korsning. ALDRIG!!!!!!!!!!!

/D

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bimm´a-man, flyttade sig gångaren 1,5meter under historiens gång? ;o)

Vad skrev länsstyrelsen i sin motivering till KK-återkallesen?

Är du inte nöjd med deras beslut är det bara att överklaga. Att låta pappa ringa till länsstyrelsen ingjuter inte så mycket förtroende precis.... (om han inte är advokat eller liknande!)

Jag förstår inte riktigt vad du gnäller om!
Du skriver själv att du har brutit mot lagen och även erkännt detta för polisen!

Mvh
"Enligt registerblad från vv har ni den nn mars gjort er skyldig till att ej ikattagitväjningsplikt mot gående som gått ut eller just ska gå ut på obevakat övergångsställe. Ni har även gjort er skyldig till att ej ha givit tecken på föreskrivet sätt vid sväng."
"Länsstyrelsen överväger därför ett kk-ingripande med stöd av 5 kap. 3 §4. kk-lagen. med kk-ingripande menas att ert kk återkallas eller att ni meddelas varning"
gångaren förflyttade sig ca 3 meter (fram till vägen) från det att jag passerat tills det att potatisgrisen passerade (som han förövrigt inte släppte över gångaren som fick stanna, polis gjorde fel där =D )
och min farsa ringde länsstyrelssen innan jag ens sett brevet (har samma mellannamn)

återkommer här med fakta som jag inser att jag glömt: blinkersen bak var det glappkontakt i (numer fixat), så därför kunde polis inte se när jag blinkade och polis gjorde även fel då inte dom heller släppte över gångaren (jag väjde dock för gångare i ren reflex men farbror blå gjorde inte det, dock försent att stanna då jag väjde, det var 10 m till övergångsställe i ca 55km/h enl. mätare). påpekade båda dessa saker men blev ignorerad. det väsentligaste var ju att det inte var någon påträngande fara

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Faktum kvarstår, du blinkade inte och släppte inte över fotgängaren. Att skylla på diverse omständigheter som att blinkersen inte fungerade (ditt ansvar att se till att den fungerar), och att polisen inte heller släppte fram fotgängaren (du sa tidigare att fotgängaren stått en bit från övergångsstället, nu säger du att du väjde för honom, då bör han ändå varit rätt nära. Du säger också att du körde för fort för att hinna stanna, även detta är otillåtet (gränsar till vårdslöshet). Din skuld blir dessutom inte mindre för att någon annan också gjort fel) är ganska barnsligt.
Observera nu att jag inte tog ställning till om du var skyldig eller inte eller hurvida du ska ha något straff...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ok, men jag o min far var och mätte upp och det visade sig att gångaren var ca 3 meter från trottoarkanten när jag var ungefär 10 meter från övergångsstället och det var bara en ren reflex att jag väjde, när jag passerade övergångsstället var gångaren ca en halvmeter från trottoarkanten, vägen var skyltad 50 och min faktiska hastighet var 50 om man drar av felvisningen (~5 km). men däremot blinkersen visste jag att det var fel på (hade varit o handlat nya grejer för att åtgärda den). "höftade" litegrann i första inlägget som synes. men innan jag svängde kan jag erkänna att jag körde lite för fort (ingen trafik osv)

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En halvmeter är ganska nära i 50 km/h, nära nog för att sparka in en dörr vilket jag hade gjort. Grundregeln är att du aldrig får köra fortare än att du hinner väja för en fara som dyker upp, hade du hunnit stanna om han stigit ut den sista halvmetern med?
Jag är benägen att hålla med polisen i detta fallet...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

+ ~1.5 meter i väjningsmån vilket ger ett utrymme mellan bil och gångare, i detta fall ~2 meter

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.