|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ingen kyla och det verkar som om ac:n inte startar, allt funkar annars normal värme och flingan lyser när man aktiverar. Jag får ingen felkod i panelen har kollat säkringar o dyl. Filtret är bytt för 1500 mil sedan. Kan det sitta säkr. o relä under baksätet till ac:n? Den går helt enkelt inte igång... någon??!! hur kan jag felsöka.. Det är den stora kliman. spar till en.... Länk | |
|
Kollade lite i det lilla glaset vid påfylln. Man ser botten men man ser ingen freon, el gör man, är gasen genomskinlig?? Skulle leta efter bubblor men om inte ac:n går igång pumpar det runt då. Man kanske skulle prova den där tjyvkopplingen av ventilen. spar till en.... Länk |
|
| Du har troligtvis ett läckage..systemet har tryckvakt så går det under ett visst tryck så startar inte ac:n och ja man kan se kylmedlet strömma i glaset när det funkar | |
|
hmm.. Ok. men ett läckage låter ju förrödande el. är det naturligt med ett visst svinn efter 8 år. Allt funkade klockrent tidigare och ett läckage måste väl märkas el.? Fyller nästan alla verkstäder på freon? spar till en.... Länk |
|
| Jo ett visst svinn blir det väl iofs. det är ju även viktigt att köra ac:n även på vintern lite då och då..men vad som är vanligt på BMW och även andra bilar är ju att kondensorn i fronten framför kylaren går läck och då blir det ju tyvärr lite halvdyrt..och nej alla verkstäder sysslar inte med AC...men de flesta bilelfirmor gör bor du i Sthlm åker du bäst till Bil & Motorteknik i Huddinge | |
|
Vad kostar kondensorn då? Kan man se om det läcker där utan dyra hjälpmedel, t.ex titta :-) Man borde med andra ord se över den innan man fyller på. spar till en.... Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla om kondensorn är kladdig av fett och smutsig nåntans, oljan i kylmediet binder smuts.Brukar även kunna läcka i gavlarna där rören är skarvade. Är det nån gas kvar så kan man ha såpvatten och kolla om det löddrar nånstans. ///MVH Hasso Länk |
|
Köra den på vintern.. Jag har den på jämt, luften blir bättre och så sköter den väl själv om av/på om jag förstått saken rätt. Ska kolla lite på om det finns smuts runt kondensorn. Har bara en vag skänsla av att det bara är o fylla freon. *hoppas* bilen är ett urverk så jag tror bara gott om den :O spar till en.... Länk |
|
|
Vilken typ av freon skall det vara? det är väl ny typ i denna kärra efter ett visst årtal. Men det vet väl bilmeken kanske, råkade en gång ut för ett par klantar som fylde fel olja i servon, det finns tydligen olika till BMW och fel sort tar kål på servopackningar. Blev att tömma då.. spar till en.... Länk |
|
| Det kan dom på verkstan..freon får du inte ha längre det är ett annat kylmedium kommer inte ihåg namnet nu R 404A har jag för mig..du kan även få den fylld med spårmedel..då kommer det grönfärg ur eventuella läckor | |
|
R134A vill jag minnas att det heter. Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
R134 heter det som sagt,tror det kom -93(-94?)ska sitta en liten klisterlapp i motorrummet som berättar vad för kylmedium och mängd. Kylmontören gör väl alltid ett läckagetest innan dom fyller systemet,tror att dom är skyldiga att göra det. Henrik |
|
|
Det behöver inte vara läckage i systemet för det! Känner en kille som jobbar med kylar anlägningar, har en Bmw 850 och han säger att han har provtryckt sin men är helt tätt men det kan vara så att någon slags packning i kompresorn kan läcka lite grann och då syns det inte på provtryckningen. MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
men undrar om ac knappen fungerar om kylar medlet är helt slut???om det är helt slut borde den inte äns gå igång och knapen borde väl inte änns lysa eller??? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Min knapp lyser och man hör när kompressorn går igång men tyvärr så fungerar det inte ändå.....sönder kondensor :-/ PH |
|
| lyset i knappen har inget med gasen att göra den visar bara att strömmen till kompressorn är på...dessutom så slår inte kompressorn till om det inte finns gas..eller om trycket är för litet..däremot kan man höra kontakten slå till om motorn är avslagen och man trycker på knappen...sen kan det vara precis på gränsen att det är för lite i men att den går..då blir effekten inte så bra..den nya gasen har dessutom sämre verkan än vad Freon hade...märks iofs inte så mycket i personbilar..men hygglig skillnad i stora fordon samt maskiner... | |
|
Min kompressor går inte igång, skall kolla det där med om det klickar i den med tändningen på i morgon. Tror i alla fall det bara är o fylla på o köra.. Nu när jag tänker på det så immade det en aning i vintras så det tyder på att den inte gick för fullt då, var nog lite i den redan då och nu vill den inte längre. Så det kan knappast vara något stort läckage mera av ett "svinn" spar till en.... Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett normalt "svinn" är ca 5%(icke mätbart läck) årligen när anläggningen har gått ett par år läckaget är genom kompressortätningen, så jag kan tänka mig att många med 95-98 års modeller kommer att få börja fylla på sina anläggningar inom en snar framtid. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag hör på motorvarvet att kompressorn går igång....är det "bara" att byta kondensorn och fylla!? Dyrt? mvh PH |
|
|
Måste fläkten framför kylet fungera? mvh PH |
|
|
Har lilla AC:n PH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.