AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.151

motorrenovering, dyrt?

Sida 2 av 2
bmwmalin
Bra fråga det undrar jag oxå.. det borde den väl göra? om tätningarna blir bytta borde ju inte nåt annat än rena avgaser komma ut...:)

Erik... Snygga bilder på din bil! Bakgrunden är maffig...:) Fint i Östersund...:) Har en polare som bor där..:)
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Den grå-vita puffen beror gissningsvis på att lite olja rinner ner längs ventilskaften på grund av dåliga ventiltätningar och kanske slitna ventilstyrningar. Det försvinner inte med hjälp av ventiljusteringen. Men förhoppningsvis är det så att tickandet försvinner.
Men som sagt utan att ha sett det är det svårt att gissa vad det beror på. Vit rök brukar annars tyda på vatten som letar sig in i förbränningen. Och då är det kanske en topplockspackning som är på gång.
Inga andra symptom som att det försvinner kylarvätska eller att motorn går varm?

Mer oroande är oljetryckets frånvaro efter uppstart. Gissar på oljepump eller lager.
Eller som någon påpekar: Prova att byt givare bara för att kontrollera den. Kostar inte så många kronor för att utesluta ett enkelt fel.

//Erik//
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Tackar för komplimangerna om bilderna.
Har man inte vackraste bilen får man leta vacker bakgrund...

//Erik//
bmwmalin
den borde väl försvinna? om det blir nya tätningar borde ju inget annat än avgaser komma ut där bak... hehe

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Om du får dit nya tätningar lär det försvinna, helt riktigt.
Men om jag minns rätt måste man ur med kamaxeln för att få dit dessa tätningar. Vet inte om det går på E34:an utan att lyfta av toppen, men detta allvetande forum lär väl snart tala om hur bra det går på din bil...

//Erik//
bmwmalin
Korktänkta jag klykade inte direkt att det blev två sidor nu... hahaha... jag hajjade inte när jag såg nya inlägg, men inte ¨åg dem... hahaha....:)Tack för den frundliga slektionen om ventiltätningarna o det...:) Skitskoj på den här sidan ju.. Man lär sig ju massor m nya saker!!!

Jag tänkte oxå på att toppblockspackningen är på G eftersom det är vitrök... inte svart/mörk..

Färddatorn talar om att kûhlwasserstand är lågt, men det går ju inte att fylkla på.... det är ju redan fullt så jag vet inte om den luras med mig.. Har även testat att lufta ordentligt för att kunna fylla på mer glykol, men det är fullt varje gång... så den trycker inte ur sig eller så vad jag vet... hur kan man kolla om det är som det ska? böt termostat förut när jag tog in den från Tyskland, för den gick inte upp i temp förut... men nu håller den jämn temp hela tiden... kan plåga den hur mkt som helst utan att den blir nämnvärt varmare... enligt mätaren iaf... hur mk kan man lita på den??? har aldrig hört den bubbla eller så som det brukar låta närt det kokar...
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Om du får hjälp med ventiljusteringen brukar de flesta verkstäder ha möjlighet att provtrycka kylsystemet. Då visar sig läckage eller sprickor.

//Erik//
bmwmalin
Tusen tackar för tipsen!!! Blir det nå sista tur på Raven nu då??? Avis som f-n.... hahaha
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Har jour på jobbet några timmar i morgon. Sticker nog efter det. Det är kanonväder så det lär bli fint. *retas*

//Erik//
bmwmalin
OKi...:) Ha en underbar tur m mkt skidlyft o fräna hopp!!!!!! Älskar det!! Men att bara mysa fram o sen stanna o grilla eller nåt e ju heller inte fel..:)

Ha så skoj!!!

God fortsättning!!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Vitröken är inget att oroa sig över , så länge det inte försvinner någe kylarvätska. Det är bara kondens i avgassystemet , det är ju rätt så stora system på dessa bilar. Mer oroande dock med oljetrycket. Rent spontant tycker jag att det låter som taskiga ram/vevlager. Åk förbi någon verkstad som kan mäta upp oljetrycket kall/varm.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.