AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.152

motorrenovering, dyrt?

Sida 1 av 2
bmwmalin
Jag har fått ett lätt tickande ljud i motorn... Jag kör väldigt hårt och utnyttjar verkligen det som finns under huven...:) Är noga med service o sånt... Men trots det så slits ju såklart grejerna...:) Nu blir det en liten grå-vit-puff från avgassystemet när jag startar bilen... Blir mindre när bilen är varm... Är det ventiltätningarna som är slut då? Eller mer?? Vad behöver man byta? Hur mkt kostar det? Är det svårt att göra själv?
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
har du gjort en ventiljustering ? vad går den på för olja ! sen ska dom där motorerna ticka... inte mycket men lite gör dom det...
Välkommen till forumet förresten Malin...

/Mvh Göran
bmwmalin
Tackar för den välkomsten Göran!!! Det värmer..:)

Jag brukar använda Castrol GTX3... byter efter max 700 mil.. filter varannan gång.

Tickandet har blitt starkare nu än för två år sedan när jag köte den... i jag kör INTE snällt.... hehe... Inte undra på den tar stryk.. hihi... Älskar att köra fort..:) Livet börjar ju över 220 km/h...:)

Har inte justerat ventilerna.. Hoppas det kan räcka... Undra tro vad det kan kosta? För sådant kan jag inte göra själv...
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Ventiljusteringen är nog inte så dyr. Be dom kolla upp kamaxelns slitage samtidigt. Det är ganska enkelt att se när man lossat ventilkåpan. Inte helt ovanligt att denna blir sliten, med tickande eller knackande ljud som följd. Men vi får väl hoppas att det bara är justering som behövs...

//Erik//
bmwmalin
Tack för tipset om kammen... det hae jag glömt för tillfället...:)

Va härligt m en Lynx Rave oxå...:) Har kört en del skotercross för några vintrar sen, men aldrig tävlat... Hade en Lynx Enduro 600 -97 i fjol.. Satan vilka roliga leksaker.. synd bara att säsongen e så kort här nere...:(
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Ja, inte för att snön ligger kvar så förbaskat länge här heller, men skall nog till fjällen för en sista åktur i helgen.

Kör försiktigt...

//Erik//
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kolla även banjoskruvarna som nämns i denna tråd annars kan det bli dyrt :-(
Länk

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
bmwmalin
Tackar David! Kan det va den som gör att oljetrycket inte går upp som det ska genast när motorn e kall??? Så fort den e varm lyser inte lampan alls, men när bilen e kall lyser den på tok för länge...

Hur gör man för att bifoga länk till en sida som du gjorde??? Jag är ny här..:)

MVH Malin
bmwmalin
Eller är det hålen i röret som kan va igen täppta?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Det är bara att skriva ut hela länken typ Länk
Länk måste vara med...

/Erik
bmwmalin
vart hittar du hela namnet??? i adressraden står det enbart Länk för mig... ser ingen sån där kod för en specifik sida...?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Om du öppnar länken i ett nytt fönster så skrivs hela länken ut.
Eller så högerklickar du på länken och copy shortcut/kopiera genväg och sen klistrar in så ska det funka :)

/Erik
bmwmalin
ahaaa..:) tusen tack!!!

Hälsn Malin
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Oljeröret är nog inte anledningen till att du inte får upp oljetrycket då den är kall. Hur lång tid tar det innan lampan slocknar?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
bmwmalin
det tar ca 10-15 sek sommartid, men när det är riktigt kallt på vintern har jag räknat så långt som till 25 ibland... hua, då lider man med motorn...
Byt oljefilter varje gång du byter motorolja !!
Det kostar ju inte många kronor.........

Har du provat med annan motorolja !

Vet ej om oljepumpen brukar bli sliten på dessa motorer.......

Billy B-10Länk
bmwmalin
ibland byter jag varje gång, beror på hur långt jag åkt.. har jag bytt vid 500 mil har jag inte bytt filter, däremot när jag kört 800 mil nån enstaka gång då har jag bytt filter oxå. Har testat andra oljor men ingen skillnad...
Malin, de tiderna du nämner innan oljelampan släcks kan inte vara normalt.
Min, som gått 26500, tar aldrig över 5sek (varm som kall) innan lampan släcks och då kör jag på Castrol SLX 0w-30.
Oljetryckskontakten kan ju ha fått fnatt (sitter i toppen, baktill mot kupén om jag minns rätt), annars bör du nog kolla upp oljepump och/eller lager.

Mvh
Rasmus
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Med tanke på att det tar lång tid att få upp oljetrycket och att den tickar kan det ju vara så illa att vevlagren i motorn inte är bra.
Nu kommer en lagom luddig fråga: Tickar det eller knackar det i motorn? För om det knackar snarare än tickar kan det vara större risk att det är lagren.
När den inte får upp oljetrycket, låter den annorlunda då eller är det samma tickande?

//Erik//
bmwmalin
Det är mer ett tickande ljud tycker jag... inte alls så det knackar som det kan göra i en gammal Subaru på låga varv...:)

Den låter lite annorlunda tycker jag så fort trycklampan slocknar.. den liksom ökar tomgången lite för att stabiliseras igen...

Tack för lite mer ingående frågor så man kanske kan röna ut vad det beror på...
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Men den vite puffen,då?Går den bort om man justerar ventilerna??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.