|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
bjoerck: blandad körning 0,95 är nog en siffra som känns bekant. Jag hade 2,9 bak med då slet det en aning mera på mitten på däcken varvid jag sänkte trycket. Den förbrukningen som står i dagboken är även det inberäknat en viss stadskörning (lunch i Lidköping) samt rätt så hyfsat undanåkt på backiga "skogsvägar" genom dalsland och värmland. 120 som oftast. Sedan gasar jag sällan överdrivet från stillastående undan åker undan i landsvägsfart istället. Sedan beroer det ju på hur lättrullade hjulen är också, med de går betydligt tyngre än 205 åtminstone från 0-50 sedan spelar det nog lite mindre roll. med 205 sommardäck körde jag samma sträcka med 0,73.mot 0,78-0,80 med 235. ///MVH Hasso Länk |
|
Jo det där med att däcken väger mer om de är större fattar jag ju självklart men jag trodde alufälgarna var lättare än plåten. Det måste bara skilja en hel del mellan olika fälgar!? Mina sommarfälgar väger kännbart mindre än vinterdito med samma dimension. Dags att köpa min 518 så går bensinförbrukningen ner! ;) |
|
| Är inte "plåtfälgen" egenterligen en lm fälg som BMW har för att spara just vikt? De ser dock ut som plåtfälgar! /Janne | |
|
Hasso: Trevligt att Du luftar din BMW på dalsländska vägar då och då! Är uppvuxen i Dalsland. Kanske är dagens automatväxlade bilar snålare än manuella i jämn fart tack vare det låga varvtal som motorn jobbar på? Hoppas inte de förbrukningssiffror som ges fär inte är baserade på färddatorn i bilen. I mina bilar har de alltid visat över en deciliter per mil fel. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tankade i dag fick i 58,5 liter och hade kört 74 mil=0,79 så färddatorn stämmer ganska bra tycker jag och vägsträckan har jag kört så många gånger så att jag vet att den stämmer. För övrigt exact nästan lika långt att åka över Uddevalla som över Värmland skiljer några kilometer. ///MVH Hasso Länk |
|
Andrè När jag hade mina vinterdäck som var på 195/65 -15 så drog bilen ca: 1.05 blandad körning. Vid byte till sommardäck som hade en dimension på 265/35 -18 så gick förbrukningen upp till 1.15. Om jag körde på precis samma sätt. Jag fick köra mycket lugnare för att hålla samma förbrukning som vinterdäcken. Luftmotståndet och rullmotståndet blir trögare, förbrukningen märks mest vid mycket acclerationer. Sedan på motorväg vid jämn fart så ligger förbrukningen på nästan lika mycket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.