|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har kunnat konstantera en ovanlig förbruknning den senaste veckan. Bytte till sommardäck för 2 veckor sedan och förmodligen i samband med detta har förbrukningen ökad från 1,25/mil i stadskörning till 1,50/mil när det var c.0 gradigt ute förra helgen. Nu har den stannat på 1,36/mil. Har Michelin Pilot PRIMACY däck 16" 225/55/16 Ska inte förbrukningen vara mindre med sommardäck?! Har nollställt datorn två gånger under färd. Ingen skillnad. Länk MVH/Andrè | |
|
Förbrukningen ska inte nödvändigtvis vara mindre med sommardäck. Vad har du för vinterdäck? Är det mera luftmotstånd och/eller rullmotstånd med sommardäcken så är det ganska naturligt att förbrukningen ökar. Kan säga att min förbrukning ökar markant med sommarhjulen, men det hänger nog mest på tyngre hjul samt bredare däck... |
|
|
Vilken dimension har vinterdäcken? Bredare däck ger alltid mer rull- och luftmotstånd samt högre massa som skall sättas i rullning och därmed ökad förbrukning! Jag förutsätter att du har kollat att lufttrycket är rätt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ha, ha! Anders var snabbare! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sommardäck brukar ge en något tyngre högerfot de första veckorna... För egen del rullar min vagn lättare med de smala vinterdäcken. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Mina vinterdäck är dubbfria Brigestone 205/55/15 Har kollat lufttrycket i sommardäcken. Kör enligt BMW listan: 1,9bar fram - 2,3bar bak Länk MVH/Andrè |
|
|
André, sommardäcken väger troligen ganska mycket mer än dina sommardäck! Dessutom är de rätt mycket bredare. Är du säker på att det är den dimensionen på vinterdäcken, det låter som en "konstig" dimension på en E39! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Min bränsleförbrukning har också ökat med sommardäcken. Det har med o göra som alla skriver att oftast är sommardäcken bredare och tyngre. Mina vinterdäck är dubbfria 195x65x15 och mina nya sommardäck är 235x45x17, så viss skillnad blir det ju självklart. Med vinterdäck & motorvärmare i ca 10 minusgrader drog min bil 0,9 L på blandad körning. Med sommardäck nu och motorvärmare & ca 0-10 plusgrader drar den ungefär 1,1 L på blandad körning. En ökning med nästan 20%! Men sen så ligger det ju väldigt mycket i det Kristian skriver, att högerfoten gärna blir lite tyngre när sommarpuckarna kommer på! | |
|
Det är precis det jag har på vinterdäcken Johan B. Vad är det för konstigt med den dimensionen? Länk MVH/Andrè |
|
|
Andrè: 205/65x15 borde passa bättre... 1.9 i framdäcken tycker jag låter väldig lite (även om det står så i instruktionsboken). /Micke |
|
|
Hörde att man brukade pumpa i 2,8 i däcken?... |
|
|
Hade 2,3 i framdäcken först och 2,5 bak men upplevde körningen som bullrig ( det kändes för hårt sas ). Jag har 205/65/15 på mina vinterdäck och inget annat. Länk MVH/Andrè |
|
| Du har ju 8% skillnad i rullomkrets och 9% högre bensinförbrukning. 1% skillnad är väl ganska lite? | |
|
Du kör väl fortare på barmark med sommardäck.... Det gör väl de flesta 1,4 vinter 1,55 sommar Med ny vattenpump snart... |
|
|
Misstänker att den ökade förbrukningen har med däcktrycket att göra! Kör med däcktryck som rekas från BMW : 1,9 fram och 2,3 bak avser dim: 225/55/16 Vad rekommenderar panelen? Vad är beprövad däcktryck för 225/55/16 Michelin Pilot PRIMACY sommardäck om det nu finns en sådan?! Länk MVH/Andrè |
|
| Fyll i 0.3-0.4 mer än BMW's rekommendation. Däck slits dessutom mindre med högt lufttryck vs lågt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kör med 2,7 bak 2,9 fram 235/45/17 bränsleförbrukningen finns i dagboken. Däckstrycket efter rek av min gummigubbe och det är dom som kan detta med däck inte BMW. ///MVH Hasso Länk |
| Bborde inte plåtfälgen till vinterdäcken väga mer än aluminium till sommardäcken? | |
bmwmalin |
beror ju helt på hur breda däck du har... det säger ju sig självt att det blir tyngre att dra runt en större massa... Min bil drar 0.95 långkörning och 1.1 stadskörning på vinterdäck som är 195/65-15, men nu när jag byter till sommardäcken igen kommer förbrukningen gå upp till ca 1.15 - 1.5... Sommardäcken är 235/40-17 fram och 255/35-17 bak...:) Blir ju dessutom sämre ax för det suger kraft att dra igång de hjulen, men det är ju snyggt så man lär ju prioritera... hehe... Trimchips får komma senare..:) När plånboken känns mer stinn..:) Glad Påsk! |
|
Hasso: Vad är bränsleförbrukningen vid blandad körning? Tycker dina siffror är anmärkningsvärt låga med tanke på de breda däcken, automatlådan och 2.8-litermotorn. Min 523 är inte nämnvärt snål på soppa trots mindre motor. Hur motiverar gummigubbarna mindre lufttryck bak på en bil med 50 procents vikt över bakaxeln? Min touring kräver 3.1 bar bak och 2.6 bar fram enligt instruktionsboken med motsvarande däckdimension (vid full last). Endast 2.7 bar i bakhjulen misstänker jag är för lite vid full last i din 528. |
|
|
Emanuel, de flesta lättmetallhjulen är tyngre än plåtfälgar! Dessutom är stora och breda däck tyngre än små smala, precis som Bmwmalin skriver. Här är lite vikter som jämförelse (E39), vikten är endast fälg: Lättviktsfälg 6,5*15"(svart alu): ca 5,8 kg/st Plåtfälg 6,5*15": ca 8,8 kg/st Alufälg 8*16": ca 8-10,5 kg/st (beroende på vilken modell det är) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.