AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.145

Airbag varningslampa

Sida 1 av 2
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Min airbaglampa har börjat lysa, finns det någon säkring till den eller är det bara att lämna på verkstan? Någon som vet om det är ett vanligt fel eller?

/Henrik
Hej Henrik,
Det finns två anledningar varför lampan på Z3 kan lysa på en 99 år modell. Delvis så är det fabrikationsfel bältesstäckaren på passagerarsidan vilket orsakade att lampan lyste. Känn på bältet för att se om det bras in smärtfritt varje gång. Strular bältet så är det nog det som spökar.
Alternativ nr två, något som är vanligt på alla BMW bilar. Dålig kontakt. Brukar bli glapp när man kör på en fartgupp till exempel.
Det tråkiga är att du kan inte återställa lampan själv även om du fixar glappet. Det krävs ett besök hos BMW för att återställa lampan. Ett tips är att kräva att BMW återställer lampan utan felsökning. Då blir det 500kr billigare. Det ’r väldigt ovanligt med fel på krockkudde så jag man kan nog våga att göra så…Det är först när du får upprepade problem så be dem att göra en sökning.

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Tack för denna utförliga beskrivning!! Jag skall genast undersöka bältet..

/Henrik
Så kan det se ut som värst...Länk

_________
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Fixat på Bromma BIl och Motor för 100kr, tack för tipsen!!
Det var sladdarna till bältessträckaren på förarstolen som glappade.

/Henrik
Läste om ett tips här på forumet tidigare att man ska dra åt ett buntband runt kontakten så slipper man glapp i framtiden.

_________
Ma
55
MailMaN
Z3 M-Coupe -98
Bucket .. Har samma problem, men man vill ju inte trycka ihop kontakterna, aka in till BMW och sedan sager dom att det ar baltestrackaren.. Har redan varit hos BMW och gjort en koll och de sa bara att det antagligen var kontakten eller baltestrackaren, sen tog de 300:- ..

Ingen som vet om det finns nagon annan an BMW i Jonkoping (eller dess narhet) som kan slacka lampan..

------
"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A.P.D

//Stefan
Hade samma problem förra sommaren då jag hade "hoppat" ner i sätet, dvs. satt mig lite väl snabbt och hårt. Airbaglampan började lysa ilsket, så vi åkte till Lunds Bil i Varberg som återställde indikatorn gratis.

///M
Det kan i värsta fall vara sensorn som sitter i sättet... Då blir det dyrt om den är trasig. Först ska dem göra diagnostik och sedan typ 2000 för att byta...Men det händer sällan att dem skadas..

_________
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
på min 97:a så var det bältessträckaren som hade blivit kass... på förar sidan

Den fick jag utbytt av BMW under garantin förra året. Fick ett brev där det stog att det fanns fabrikationsfel på bältessträkaren och om jag ville så kunde jag komma in och få den utbytt kostnadsfritt så jag nappade.

_________
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
min bältessträckare tog dom inte heller betaltför, kanske var det för att dom bytte kabelmattan till sträckaren, och tyckte att det var ett backjobb eller glömde dom det?? nåja jag e nöjd med att slippa betala...

"Löjliga brott kräver löjliga straff"
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Min airbag lampa har börjat dumma sig. Tänds ibland och lyser 1 minut ungefär sen slocknar den. Kan komma precis när som helst... helt oförklarligt. Nån som vet?

Diesel-räsern
tarzan: hade lite samma fenomen i min e46a men de försvann efter senaste avläsningen av felkoder i samband med inspektion.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Ett vanligt fel på just Z3 (från -99) har jag förstått. Jag hade en 99:a ett knappt år och naturligtvis problem med detta. "Halva stolen och lite till" byttes av BMW - på garanti. Tror i och för sig att just bältessträckaren var det egentliga problemet (som också byttes - på förarsidan).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
tarzan:Den symtomen kan vara kortis i sensormattan i passargerarstolen.Är det avbrott i sensormattan så tänds airbaglampan kontinuerligt och slocknar inte.
En avläsning av felkoder rekomenderas för det kan även vara nått annat som strular.

///MVH Hasso
Länk

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
ojoj, tack för snabba svar!

Ska åka in till bmw nån dag om jag hinner innan 16.00, för då stänger dom. knappt servicevänligt.

hasso: var det inte sensormattan som kostade kulor? :-(

Diesel-räsern
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
med en stor portion irritation så tändes min airbag lampa idag ige.. skall in till BMW och be dom kolla igen..suck.. återkommer med mer info i morgon...

"If you don't know what it's called you sure as hell shouldn't be using it"
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Var inne på verksstaden idag och det visade sig vara bältessträckaren igen... så vi får väl se vad dom säger om detta.

//J

Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
nu fick jag svar från Verkstaden om vad det var för fel på min airbaglampa, det visade sig vara fel på databoxen för airbagen det var fel på, skalldock bytas utan kostnad för mig..

Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Defiant: Min airbaglampa strular också. Har du en svensksåld bil eftersom BMW är snälla och fixar kostnadsfritt eller är det någon policygrej de har? Behöver väl knappast tillägga att min är imorterad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.