|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Berco |
När man kör och sedan trycker in kopplingen så pendlar tomgången upp och ner mellan ca: 500-700 rpm, för att sedan stabilisera sig efter ett par sekunder. Var på BMW för några dagar sedan för att kolla upp vad felet kunde vara, dom hittade inga felmedelanden på diagnos testet men misstänkte att någon slang till vevhusventilationen läkte så dom bytte slangen,men felet är fortfarande kvar. Jag får ringa dom idag så får dom titta på bilen igen... Någon som känner igen det på sin e46,a eller vet vad felet kan vara, Mvh Berco |
|
Har samma problem sen sommar, har varit hos bmw(solna), o dem har kört alla möjliga tester utan någon som helst resultat. På sistone så fick jag t.o.m motorstopp pga detta. Men jag har problemet när min bil e kall. Förutom att det pendlar så låter det även nåt skitskumt från motorhuven. Vet fan inte vad det är men känns inte bra :( men om du kommer på nån lösning kan du väl skriva ner det här.... Tack/tamer M-RULES |
|
| Tomgångsmotorn ? | |
Berco |
Ska in med bilen nästa vecka,hoppas dom hittar felet annars blir jag inte glad :( |
| Hade samma problem ett tag för några månader sedan, men bara när det var 10-15 minusgrader och jag startat upp bilen, fick motorstopp en gång, detta hände ett par gånger men sen dess har jag inte märkt något. Har liksom tamer-bmw fått det kollat i Solna utan resultat, det var det dem sa iaf, efter det verkstadsbesöket har jag dock inte haft detta problem så jag vet inte riktigt, som jag skrivit i en annan tråd så är mitt förtroende för den verkstan inte det bästa. | |
|
Hmmm skumt, jag har vid 2 tillfällen fått motorstop när jag stått i kö. Varvet har börjat hoppa lite och sedan dör motorn, har dock inget problem med varierande varv annars. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
tamer_bmw , hörde att du va o fixade utblåsen på din bil , vem var det som fixade bin batteri hållare så du fick plats med den ? Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Jag har samma problem med min bil, när den är kall så pendlar tomgången mellan 500 och 800 typ...... Ibland stannar den nästan......... följer denna tråd med spänning. Meddela gärna här sen om felet lokaliseras.... |
|
Berco |
har märkt att den bara pendlar när acc är igång,när den är avstängd sån stannar den stadigt på 700 rpm. Det lite konstigt att elektroniken inte kompenserar det direkt när den blir pålagen eller ??? |
Berco |
ska in med bilen på onsdag hoppas dom kan åtgärda det, det vore surt om det inte går och göra något åt det.... |
| Det som gör att det pendlar är klimatanläggningen och även det ljud som näms ovan från motorrummet är klimatanläggningen. Inget man kan göra något åt enligt Wölkes. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Undar om det inte går att höja tomgången mjukvarummässigt via DIS. Kan ev finnas nån nyare uppgradering av programvaran för motorstyrningen.Kolla med BMW ///MVH Hasso Länk |
Berco |
king...pendlar den på din också när kliman är igång... det blir ju vibrationer när motorvarvet går ner så lågt det är lite iriterande eller hur... |
Berco |
Hasso... som du säger så tycker jag det borde gå och göra något åt det, |
| Berco, japp håller med. | |
Berco |
king.. fick samma svar som du ,han sa att kliman tog 6-7hk och att det var därför den pendlade till så. Tänker man inte på det så störs man inte så mycket av det... |
|
Pendlande tomgång med klima hade jag på mon volvo v40 också. Varje gång kompressorn startade sjönk varvtalet 100-200 varv för att sedan stabilisera sig. Jag ser det som ett klima relaterat problem och inte bilmodell. Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
|
Jag har haft min bil inne hos bmw(solna) och idag så har jag inga beskymmer med tomgången. Dem körde alla möjliga data uppdateringar och alla annat skit me elektroniken. Men det jag är lite besvärad över är att det låter så jävla mycket från motorn, som om något ska paja, ljudet försvinner när motorn blir varm. Enligt KING så lär det vara fel på klimaanläggningen, finns det inget o göra åt det??? Det är j--ligt irriterande ljud. Har hört från andra personer att det kan bero på att nåt sitter löst, kan det stämma? Själva ljudet låter som när man lägger en kartongbit på sin cykelhjul(bak) när man var liten o hade lite skoj. Är det någon annan som har de problemet????? M-RULES |
|
Berco |
tamer_bmw...fick du veta vad felet var som orsakade svajande tomgång? För när jag var inne med min så sa dom att det var den senaste motorprogram uppdateringen,så det fanns inget dom kunde göra... |
|
Som sagt så lämnade jag in bilen för ett par dagar sen o jag har inte haft några problem alls me tomgången, enda problemet har varit det förväliga ljudet från motorn. Åkte ut för 25min sen och då var det dags igen, tomgången börja svaja lite. Inte lika mycket som vanligt men det känns som det kommer mera..... När jag hämtade ut bilen så sa BMW att bilen var i perfekt skick och att datan visade inga som helst fel. Hur f---n kan en bil som har problem med tomgången vara i perfekt skick. Ärligt så tror jag att BMW vet att det är nåt stort fel på nåt sk-t men vill inte medge detta. Ska ringa in idag o se om dem kan göra ett nytt test(inte för att det lär hjälpa, men man mår ju lite bra i ett par dagar). Är verkligen irriterad.............. M-RULES |
|
|
lite stav fel blev det här o där... Men där det står förväliga så ska det vara förfäliga :) BERCO: ärligt så vet jag inte vad dem håller på me hos BMW,tycker personligen att dem är helt snurriga.... M-RULES |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.