|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har till slut beställt Uniroyal RainSport 1 hos dackonline.net. Eftersom jag inte kan något om däck och fälgar började jag fundera på att jag inte vet hur breda fälgarna är? Är det någon som vet? | |
| 225/45-17 är väl standarddimension på 330i (på 8x17" fälg)? | |
| Min levererades med 205/50 R17 | |
|
205 50 17 är stdmonterat. 225 45 verkar vara lite utanför den specen. 215 45 kan gå. Vet inte hur det påverkar helbilsgodkännandet? bilens fälg org är 7,5 tum bred... Asken |
|
|
Asken. Vad tror du om 225 på 7,5 tums fälg? Dimensionen är ju ok vad det gäller rullomkrets och det står med i regbeviset som en tillåten dimension har jag för mig. Det är mer det praktiska att de passar på fälgen jag är orolig för... |
|
|
Om man kollar på www.bmw.se så står det följande om 330it: Fälgar Däckdimension 225/45 R 17 W Fälgdimension 8J x 17 Men det kanske var smalare hjul tidigare? /Micke |
|
|
Jag dubbelkollade på www.bmw.se och där är 225/45-17 standard på 8Jx17" för 330i. Detta gäller aktuell årsmodell. För modeller med mindre motorer verkar 205/55-16 på 7x16" vara standard. PB: Då har du förmodligen 7"-fälg om det satt på 205:or standard. Det funkar med 225:or också även om det blir lite "svulstigt". Du får i alla bra fälgskydd vid fickparkering mot trottoarkant.... |
|
| JAg får kolla lite, ad jag kände till var -01 då satt 205 50 17 std. Att gå ned på 45 profil blir ju bekvämare, not:) | |
| PB: Beställt samma dimension du hade förut, enklast så väl? | |
|
Tack för alla svar, det låter som om det borde funka. Jag vågar inte komma hem till frugan och säga att jag måste köpa nya fälgar... :) |
|
| Aske, vill ha fetare sulor ju.. Form före funktion hehe | |
|
PB: Byt dom mot ett par 18"are 17" ser litet ut i E46ans enorma hjulhus. Du bör få ut en slant för dom beggade. Kolla efter 18" beg. Mvh ASken |
|
| Form före funktion?: Köp Barum(östeurpoeisk lågkvalitetsdäck) 265/30-17;)) | |
|
Asken, du vill inte att jag skall sova inatt eller? :) Jag har redan beställt däcken så det får bli som det blir.... |
|
|
Precis! Hur visste du?:) Det blir nog alldeles utmärkt. Kolla i instruktionsboken så att du har 8" breda fälgar bara. Eller kola mot navcentrum på fälgen det brukar stå där:) Mvh asken |
|
|
Helt rätt man kan ha 225/45 på standard fälg för jag hade det innan jag bytte till större fälgar. Och först innan jag hade 225/45 så hade jag 205/45 sen byte jag. Så det ska fungera. mvh ma |
|
|
Puh, nu kan jag sova gott... Tackar |
|
oxbow |
jag har 225/45/17 på mina vinterfälgar. det står i dörren däckdimentionerna den är typad med.. 205/50 och 225/45 på 17" så de så :) |
|
Snackade med en däckfirma och de sa att det inte skulle vara några problem. Att bilen är typad med 225/45 R17 behöver ju inte betyda att de däcken passar på fälgen väl? |
|
|
225/45 R17 skall enligt däckfabrikanternas rekommendationslista ha 7½ tum bred fälg. +/- ½ tum är godkänt. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
oscarv |
det var 205 bredd på 01:an detta ändrades senare till 225 bredd! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.