AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.250

Vilka BMW-modeller vill ni se i framtiden?

Sida 1 av 2
chrille70
Vilka framtida BMW-modeller står högst upp på er önskelista.
Det här är några modeller jag skulle vilja se inom en snar framtid (förutom det vi med all säkerhet vet ska komma, typ 1-serien, X3 och 6-serien):
- 8-serien i ny tappning, en kupéversion av E65 7-serien med massor av ny teknik och upp till 600 hk
- Z4 M Roadster, rak sexa på ca 350 hk
- E60 M5 Touring
- X5 4,0d med nya 4-liters biturbodiesel-v8:an på 258 hk och sexstegade steptronic-lådan från 740d och varför inte med V12:an från 760i/Li...?
Vad vill ni se i BMW:s modellprogram i framtiden?

Jo
70
Johan F
325iX -89
En (ny) M1:a vore inte tokigt.
(Visst fanns det en BMW M1 på 80-talet?)

chrille70
Det stämmer, Johan F, det fanns en M1:a på 80-talet. Men jag kan inte så mycket om modellen mer än att den hade en 3,5-liters rak sexa på runt 210 hk och att den inte tillverkades i så många exemplar. De få exemplar som finns är väldigt eftersökta och värdefulla. M1:an är nästan som 80-talets motsvarighet till Z8.

Marcel
Den här vill nog alla se.

Länk
li
1.959
liste
535i -89
En minibuss baserad på E60 vill jag se. Annars är modellprogrammet så gott som komplett med allt från småbilar och cabrioletter via familjekombis och stadsjeepar till sportcoupéer och lyxlimousiner.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
oj oj oj. Är det bara att önska sig?
- E46 Cabrio 4x4
- En riktigt stilig X3 med öppen tak (hoppas)
- Instämmer med chrille70 på att 8 serien är välkommen tillbaka:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
En lätt mittmotorbil ala Exige.

Orginal M1:an var på 70-talet och hade 277hk i gatversionen.
runt 400ex byggdes, 439 tror jag...
FolkaaN
jga vill sy nya 6 sreien

BMW = The biggest the best, better then the rest
FolkaaN
oops serien skare va !

BMW = The biggest the best, better then the rest
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Att 1-serien inte "bara" blir instegsmodeller utan att den innehåller en och annan riktigt rolig bil!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
När man pratar nya BMW-bilar finns det några saker jag jag gärna skulle vilja framföra till BMW i Munchen.
1. Byt ut chefs designern, eller låt åt minståne någon annan få ta hand om detaljerna. De senaste bilarna BMW skapat är väl i det stora hela ganska fina i formen, men detaljerna är "fucked up". Återgå till normala BMW lysen och integrera inte blinkersen i lyktglaset om de inte sitter på sidan.
2. Följ inte trenden att förnya modellerna för ofta, då tappar de status/intresse. Som japanerna, de byter varje eller vartannat år, vem vill köpa en bil som är gammal när man får den???.
3. Det är en sak att leda utvecklingen och en annan att fylla bilen med så mycket elektronik att ingen förstår sig på den.
4. Börja inte tumma på kvaliten! Z4an såg kvalitetsmässigt bra ut från början men när man synar lite närmare så finns många brister, lacken = urkass!, delar i inredningen är bra plastiga osv. M-motorerna är bra kännsliga, hur många har inte haft problem med dem???

Personligen väntar jag på X3-an och 1-serien (behöver en vardagsbil) samt en faceliftad Z4, kanske blir den till slut snygg??
Men som någon sa en M1 hade ju inte suttit fel, men vem ska köpa en sån?

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
M1 kommer i ny tappning iochmed nya 1-serien, den skall enligt tv-programmet prestanda utrustas med 6cyl. M-motor.
Sen att den inte har ngt gemensamt med den gamla M1 är en annan sak.
Gl
122
Glenn
525iM Touring -02
Vad jag har hört så ska 1-seriens m-bil heta M2 och kommade 3 seriens m-bil heta M4...men men det snackas så mycket
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Okej... ? Svårt att fatta logiken där men, men man vet ju aldrig.
chrille70
Jag har hört att coupé och cabriolet-versionerna av nästa 3-serie (som kommer 2004/05) döps om till 4-serien, på samma sätt som att coupé och cabriolet på nya E60 5-serien kommer att döpas till 6-serien när de lanseras till hösten eller nästa vår. Så kanske har vi både en ny M2, M3, M4, M5 och M6 att vänta! Det kan inte bli för mycket M!

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Det betyder att en M-modell baserad på en fyradörrars 1-serie kommer att kallas för M1... Ibland ramlar äpplet långt ifrån trädet!

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag hoppas att ni har fel, inte nog med att BMW har fått för sig att gå ifrån sin design men ska de nu även röra till det med siffrorna!?

7-serie = Direktörsbil
5-serie = Familjebil
3-serie = Ensam till liten familjebil

X5 = jeep i 5-serie storlek
X3 = jeep i 3-serie storlek

Z3 = roadster (+ coupe) byggd på 3-serie komponenter
Z4 = borde väl heta Z3, varför inte???

1-serie = liten BMW, instegsmodell
6-serie = mellanting mellan Familje coupe och Direktörs koupe. Eventuellt skulle denna heta 8-serie tycker jag, då den är lite av en ersättare till 8-serien.

Har jag glömt någon?
Jag förstår inte varför man ska krångla till allt, vill man inte ha kvar sina trogna kunder??? Först suddar man ut identiteten och nu kluddar man till siffrorna. Om vi BMW ägare inte längre känner oss hemma eller känner igen våra bilar, vem ska då köpa dem???

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
z3mpower// Tydligen alla andra... BMW säljer som aldrig förr.

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag läste även nyligen att 1-serien enbart skulle få 4-cylindriga motorer. De raka sexorna är för stor och får inte plats och skulle man skohorna ner den skulle bilen få fel viktfördelning.

M-varianten av 1-serien har jag också hört skulle heta M2 för att den inte skulle förknippas med den gamla M1. Den skulle få en helt ny fyra på 240hk.

Då 1-serien är avsedd som instegsmodell, alltså för dagens barn, morgondagens bilköpare, vilka knappt känner till den gamla M1 så tycker jag inte att man ska krångla till det. M versionen av 1 serien tycker jag ska heta M1.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
BMW säljer bara delvis som aldrig förr.

Visst har siffrorna gått upp, men nya 7-serien går trögt, nuvarande 5-serien lika så (förståligt). Hörde även att Z4an inte säljer som förväntat.

Det som går bra är 3-serien och Mini som har övertäffat alla förväntningar. Om den sen räknas som en BMW är väl lite ovisst, men den håller BMW flytande.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Hmm... med risk för att bli en monolog, 5-serien går trögt för att den snart byts ut.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.