|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är snäcka på den och det brukar fungera hyggligt att spänna den. //Erik// |
|
|
ingen aning va de e för fälgar, dom satt på... de e nå alu fälgar från sent 70 alt. tidigt 80 tal trodde han ja köpte den av... dom e rätt tuffa iaf... tack erik, ska prova de ikväll om ja får tid... __________________________ -no brains, no headache...- |
|
|
Glappet i styrsnäckan kan du spänna upp en smula. Hissa upp bilen fram, lossa låsmuttern på toppen av snäckan, tighta åt muttern under låsmuttern tills glappet minskar utan att det blir trögt att vrida på ratten, dra åt låsmuttern, klart! /Anders C |
|
|
Fel av mig, du tightar till snäckan med en skruvmejsel, inte en mutter. Det ger sig när du har snäckan framför dig :-) /Anders C |
|
|
jo ja märkte de... hittade fan ingen mutter under muttern... :) men de va inte så svårt å lista ut när ja väl stog där... nu styrningen som de ska å den drar inte snett som den gjorde lite förr... nån som vet om det finns nån form av "max varv skydd" på dom dära bilarna?? ikväll när ja buskörde lite så la motorn av, sen va de bara å starta igen... konstigt... __________________________ -no brains, no headache...- |
|
|
Varvstoppet sitter på rotorn. En fjädrande plastgrej som går ut vid för höga varv. Men den fungerar som vilket annat varvstopp som helst. Alltså bara begränsar varvtalet med att motorn går dåligt. Men du verkar ha något annat bekymmer. Kolla tänddelar och soppatillförseln. Flottörnivå kanske? Varning för Biltemas rotor till fördelaren. Den modellen med övervarvsskydd. Jag köpte en sån en gång och monterade tillsammans med andra nya tänddelar och andra förgasare. Efter detta mek varvade bilen bara 5000 och jag la ner massor av tid på felsökning. Bytte tillbaka förgasare mm. Men så opererade jag bort detta varvskydd och vips gick bilen som den skulle. Så inte Biltemas rotor... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
de hände idag igen... den bara la av... men nu körde ja lugnt... sen stanna ja å de va bara å starta igen... mystiskt... __________________________ -no brains, no headache...- fingerspitzgefühl! |
|
|
lite fler bilder nu... dom e inte bra men iaf... de kommer fler... hav tålamod... Länk __________________________ -no brains, no headache...- fingerspitzgefühl! |
|
|
j*vla sk*tbil!!! de e nå konstit me växellådan... det typ "ringer" om den å spaken vibrerar mer än vanligt när ja kör på fyran å inte axar... nån som vet va de e fö fel? __________________________ -no brains, no headache...- fingerspitzgefühl! |
|
|
Jag hade svåra vibrationer i drivlinanpå min bil, bytte gummikoppling och mellanlager, fixat. Men börja med att byta olja i växelådan, passa på och byt i diffen också. Drivaxlarna ska ochså ha olja i sig. Byt den oljan också + knutkorsen ska ha en omgång med fettsprutan. Ge bilen en rejäl rundsmörjning så kommer den att må bättre. PS om du har gamla typens drivaxlar som ska ha olja i tycker jag du ska byta till nyare underhållsfria. Finns på bilar från 72 om jag inte minns fel. Lycka till /Anders C |
|
|
Jag gissar på hardyskivan eller stödlager. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
med risk för att låta inkompetent... vart f*n sitter den!?! de låter iaf jobbigt... börjar med å byta oljorna så får vi se... tack för hjälpen föresten, skulle fan inte klara de här annars... :) __________________________ -no brains, no headache...- fingerspitzgefühl! |
|
|
Hardyskivan är gummikopplingen som sitter mellan växellådan och kardanaxeln. Den sitter alltså direkt bakom växellådan. Har själv varit med om att denna pajat och jag trodde växellådan var helt slut. Det skorrade under acceleration. Stödlagret är det lader som sitter mitt på kardanaxeln. Det är ett gummiupphängt kullager. Brukar ge vibrationer av typen obalans. Kolla gummit runt lagret så det är helt. Bägge dessa delar är enkla att kolla om du hissar bilen för att byta oljor. Men det kan vara lite svårt att se hardyskivans skador. Lägg i växel och prova att vrida kardanaxeln. Den får inte glappa i själva gummiskivan. Inte heller i något av knutkorsen. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Hardyskivan, eller gummikopplingen som jag skrivit är inte så svår att byta, lite besvärligare att byta mellanlagret pga att det sitter så satans hårt. Använd låga förlängare, över 1 meter för att få tillräckligt med kraft. Köp en rep-handbok, den är guld värd. Om du ska hålla liv i din gamla bil får du räkna med att meka en del. /Anders C |
|
|
Man kan vara tvungen att släppa ner avgassystemet för att kunna få ner kardanaxeln. Bara ett tips... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
då har ja lite å göra i helgen då... __________________________ -no brains, no headache...- fingerspitzgefühl! |
|
|
är de dyra delar? hardy skivan såg rätt bra ut. stödlagret va helt slut... __________________________ -no brains, no headache...- fingerspitzgefühl! |
|
|
Stödlagret kostar 325:- på Motornord. Gott att du hittade vad som var galet. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
ska till å byta de där j*vla stödlagret imårn... nån som har nå tips? __________________________ -no brains, no headache...- fingerspitzgefühl! |
|
|
Kanske lite sent, men... Så här gjorde jag. Ta ner kardan och lägg på golvet Använd en avkapad ringnyckel för att kunna få på en lång förlängare för att lossa den stora muttern som håller lagret. Knacka av lagret, var rädd om plåttätningen. Montera i omvänd ordning :-) /Anders C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.