AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.593

vad säger SBP om...

Sida 1 av 2
X-
375
X-ray
325i -87
...neonljusrör under bilen? Jag vet att många tycker att de e fult, men de gör inte jag och jag orkar inte höra på massa snack om va fult de e, comprende?

Jag har precis satt på rören, och nu undrar jag vad både polisen och SBP säger om det? hört mkt olika så nu vill jag ha lite säkra uppgifter tack.

MVH //X

I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har du några bilder?

ant
en snabb sökning gav mig detta: Länk

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
X-
375
X-ray
325i -87
nepp, har inga bilder (ingen egen digitalkamera) men de fixas till måndag.

ant: jag har suttit och sökt och läst på forumet hela dan, men inte blivit nått klokare för det. Alla säger olika så man vet inte vad man ska tro, därför jag frågade efter "säkra uppgifter" men tack så mkt ändå.

P.S Neonrör på en ostylad E30 va inga fel, ser grymt cleant ut.
Ni snackar om att de e VOLVO-styling med Neon m.m, men enligt mej e det skitsnack. Va skulle de göra om man packa på bilen lite roliga grejjer? själv så ska jag inte tävla på utställningar så jag behöver inte ha super Hi-Tec styling. Tycker jag att det ser bra ut så e jag nöjd. //X

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vid en kontrollbesiktning ska det inte ge någon anmärkning förutsatt att det inte lyser vid besiktningstillfället. Det är dock alltid otillåtet att framföra bilen på allmän väg med neonrör monterade.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

bmwracer
jag besiktade min bil med neonrör under. neonet går igång när dörrarna öppnas och besikningsmannen hade dörren öppen när han hissade upp bilen så det lyste men han sa inget eller gav ingen anmärkning.
X-
375
X-ray
325i -87
schyrre Jesperado, du har rykte om dej att kunna saker =)
Då får dom va kvar då.
Tack så mkt!

bmwracer: varför har du så dom går igång när dörrarna öppnas?
själv så har jag en knapp jag sätter på dom med.

jag har bara 3 rör, men jag ska sätta på 3 till nångång i framtiden, så de lyser jämnt runt hela bilen.

tjena grabbar, jag ska berätta för er alla som har neon ljus och för er som vill skaffa sig, det är så att flera förtag börjar sälja de här neon kiten och flera köpare frågar samma fråga om det är olagligit och om man få ha sådana, så de företagen har tagit upp den här frågan om neonljusen med bisiktningen och med polisen så ska de komma fram till ett svar snart, om man får verkligen ha på neonljusen under färd, vad jag vet och är säker på att man får ha neonljus monterade under bilen men man får inte ha de på under färd, så jag rekomenderar er att bara hålla ut en liten stund till de har bestämt sig och satt en lag på det hela....lycka till...

Länk
X-
375
X-ray
325i -87
tackar och bockar för svaren.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lagen finns och gäller i högsta grad. Det som ligger till diskussion är om det även skall underkännas vid en kontrollbesiktning, vilket det lutar åt att det blir fallet.
Neonljus liksom all annan beslysning utanför den föreskrivna faller under "annan lykta" och är således otillåten, oavsett om den är tänd eller släckt eller ens går att tända eller släcka.

Jeppe

X-
375
X-ray
325i -87
aj aj aj de va inte "glada nyheter" du hadde för mej idag Jeppe.
Trodde du skulle va en räddare i nöden o typ säga: klart du får ha neonrör när du vill X! =)

Ajaj dom sitter på och åker av först när jag får böter lr likn. för dom. så va de me den saken. bor i en liten stad där snutarna inte vet vad som gäller...

Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Straffet för neon under din bmw är ju ett finger i fisen av farbror polisen!!!!!

G-Nig
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Du jag hade bara typ som en tunn tejp remsa runt skyltar blev stoppad av flygande besiktning (otroligt asså) Fick fan för de remsorna...drog bort de framför ögöna på de Dessutom besiktigade de min bil mit på vägen till norrping super bra preciss innan jag skulle själv besikta (hade typ 1 månad kvar el nått) detta blev en gratis förkontroll info besiktningen och kostade 0 spänn. Hoppas man har sån tur flera gånger och många av er oxå! Super grej asså bara i rätt tid!

G-Nig
Hmm, snuten va på mig i märsta när jag hade neon monterat under kärran, hade röd färg... va dit smackat bara för att få dit de =P
Iallafall klagade de på att RÖREN får ej synas då de är igång, själva skenet av rören är OK men inte RÖREN!
eftersom dessa kan ha "Bländande" verkan, enligt farbror blå!
Hoppas de hjälper er lite!
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Slim_m: samma förklaring fick jag av en polis medans en kompis fick förklaringen att man inte får ha det alls...
jag tycker det verkar som om olika poliser har olika lagar eller tycke på detta när man frågar dom vad som gäller

//JSR
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Slim_m & JSR: Det är naturligtvis olyckligt att olika poliser ger olika besked.
Lagen är i detta fallet väldigt lätt att tolka, förbudet gäller befintlighet. Placering (utanpå karossen), färg och inkoppling spelar ingen roll...

Jeppe

JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

ja då vet man hur det ligger till! tackar!

/JSR
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Gammal tråd det här, men har det skett några förändringar? Finns det med på SBP lista över saker att anmärka på numera? Om man nu inte får ha ljusen utanpå karossen får man ha dem inne i karossen lysandes utåt?? Tex bygga in dem i en spoiler?? Får man ha neon inne i bilen??

Körde bara på kul med mini-neon inne i bilen en kväll i somras som blinkade hysteriskt i takt med technon, det måste ju också störa andra bilister till max...

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Inga förändringar har skett i kontrollprogrammet avseende det som diskuterats i tråden.

Belysning inne i bilen bestämmer du själv över så länge den inte lyser vid färd eller så att den kan störa andra trafikanter...

Jeppe

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tack Jesperado!!

Intressant ang innebelysningen. 530'n är helt översållad med belysning inuti många små lampor som lyser upp det mesta även vid färd, för att inte tala om de 6st läslampor / innerbelysning.

Mistänker dock att mitt hysteriska knallgröna blinkande i somras inte var så värst lagligt.. Blev tokstörd själv av det, men man måste ju prova..

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
hmm trodde att det bara var olagligt att använda det när man kör...

//Danne
Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.