AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.673

Snabbaste BMWn?

Sida 1 av 2
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Nu när vi gått igenom vilken BMW som är bäst och fräckast eller hur det nu var, vilken är snabbast???

Vågar man fråga hur snabbt ni kört era bilar? jag tror den frågan får delas upp i "på mätaren" och "med mätutrustning".

Jag uppmanar alla att inte ange vart ni provat denna hastighet så slipper ni få samtal från polisen.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Snabbaste bilen med BMW motor är ju i alla fall McLaren F1... :)
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
på mätaren 270-275 M3 3,0
drog en audi S6 avant med fart spärr 250kmh

RObban 270kmh
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Har kört ca 315 km/h med M5 och 301 km/h med M3, båda mätarfart på plan mark och otrimmade men med fartspärr borta.

Har kört ca 320 km/h på mätaren med M5 och 305 km/h mätarfart med M3, både då måttligt trimmade.

M3:an visar mellan 4-5 km/h fel i samtliga hastigheter och M5:an visade aningen mer fel, båda kontrollerade med GPS. Båda bilarna visar rätt fart på färddatorn dock.

Johann: varvar bilarna ut, eller är det t.ex luftmotståndet
som sätter stopp vid toppfarten.

mvh

kalle
Glecar
Det går ju aldrig tillräckligt fort... Vill ju bara ha mer och mer... Eller?.. jobbar på det.. *ler*
Snabbaste riktiga BMW:n måste väl vara M8, visserligen konceptbil men det lär vara den värsta.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
K_B,

Det är luftmotståndet som sätter stopp.
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Inte för att min bil är relevant i frågan om den snabbaste BMW:n. Men jag skriver i alla fall. Jag har kört 245Km/h på mätaren i min M535i -85. Då kan jag tillägga att jag hade aningen större hjul än original. Så den kanske inte visade så hemskt fel. Men det är väl bara spm jag hoppas. Men den är pigg för att vara original i alla fall.
Vill också åka över 300km/h, så mina nuvarande bilar ska minsann säljas till förmån för M5. Då kommer man i alla fall närmare 300km/h..

MVH Morgan.

Länk
Perkka
Snabbaste BMW-n? : Länk

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Perkka
Menar alltså NAZCA C2, ehe :)

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Knappt 285km/h på mätaren gör mitt gamla åk. =)

Mvh
Patrik
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Alpina B10 BiTurbo gör 290-300 km/h beroende på yttertemp, bensinval och last. Det är snabbt, men inte snabbast.

B12 5.7 är snabbare, hur mycket vet jag inte, men 5-10 km/h, skulle jag tro (enligt de specar som finns).

Johann: Inte för att vara sån... men är inte 315 km/h lite önskesiffror? Tror inte att jag på något forum, någonstans, sett någon som på allvar uppgett M5:ans verkliga hastighet till högre än strax över 295 km/h.

315 km/h på mätaren, med lätt nerförsbacke, kanske? :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Anar jag lite avundsjuka? ;)

Nej det var plan mark och väldigt långt och som sagt mätarfart.

På vilket sätt skulle last påverka toppfarten på din B10 BiTurbo?
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hrrm.... nej, det var bara det att jag kunde påminna mig om en väldigt snarlik tråd på bmwm5.com:

Länk

Eller:

"I have seen 315 km/h (197 mph) on the speedo on several ocassions. It has been on roads with a slight donwhill and I needed a loooong time to reach that speed. Should ber close to 305 km/h (190 mph) in real speed.

Yes, I have the VMAX limiter removed. I use Kellener's Sport Module.

Cheers,
/Johan"

Men, det kan ju ha inträffat vid ett senare tillfälle, eller hur? ;)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Det där var min onda tvillingbror! :)

Allvarligt talat är det nog mitt minne som sviker mig, för när vintern var över så chippade jag M5:an. Så allting efter det var med chip.

Ngt sjukt som händer är att kring 320 km/h på hastighetsmätaren, eller rättare sagt förbi den, så går den inte längre fast varvet ökar. En kompis har knäppt en sjuk bild som där han varvar 7000 rpm på sexan och hastighetsmätaren står på samma som vid 6700-6800 rpm.

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Är det Kellners ECU upgrade du har? Är du nöjd med den?

Om jag ska var helt ärlig så ser jag gärna att M5:an går snabbt som blixten, jag letar själv efter ett fint ex. kring 350 tkr strecket just nu.

Då blir man ju snart tvungen att skaffa Kellners sport modul (eller motsvarande) och kanske en ECU uppgradering. Är generellt tveksam till chip, men, om det är bra och ger mig över 300 kph... så är det ju inte mycket att fundera på.

Det känns som att jag inte skulle vara lika restriktiv med trim på en M5:a som på BiTurbon... vet inte varför faktiskt. Har väl lite "originalskicksvurmer" för den kära B10:an antar jag.

Kellners ECU höjer väl maxrpm till 7200 va?
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag menar "var det kellners..." du hade. Den är ju såld nu...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Japp det var Kelleners.
Hade inga som helst nackdelar av det bara fördelar, bilen gick bättre i alla varvtalsregister, inte mkt men märkbart. Dock så gjorde kanske luftfilter och avgas sitt till också. Varvtalsspärren höjdes mkt riktigt till 7200.

Tror M5:an tål trim lite bättre än BiTurbon.
Johann:
quixotic2:

Intressant läsning om Johann's M5'a. Undrar vad 315km/h enligt mätaren kunde resultera i riktig hastighet...
För mig låter 315km/h aningen i överkant. Tycker det låter mera som en supersportbil. Typ Ferrari, Lambos, Porsches värsting modeller? M5'an har ju trots allt "endast" 400hk.Och är en tung stor bil med godkända cw.

Min morot är egentligen att vad tror du Johann att din förra M5 kunde haft för riktig hastighet? -Jag skulle gärna tro att M5'an skulle nå 315km/h för alla är vi ju BMW fantaster eller hur? Jag vet att du inte påstått att det varit "äkta" fart, så mitt inlägg försöker inte vara kränkande på nåt sätt:)

Jag bara undrar... Då farten ökar speciellt över 250km/h behövs otroligt mycket kraft för att skjuta vidare.

-Ja en sak till, jag är inte avundsjuk nu:)

MVH
Andreas
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
315 km/h på mätaren motsvarar nog ca 305 km/h i verkligheten.
Jag gjorde en uträkning på det utifrån varvtalet men jag kommer inte håg vad det var och dessutom kollade jag med GPS så om jag skrev ca. 305 km/h då det begav sig stämmer det nog rätt bra men det var ju å andra sidan svagt nerför. 296 km/h är väl den uppfiften som gäller men å andra sidan brukar BMW vara rätt moderata i sina uppgifter så äkta 300 km/h är nog inte omöjligt med ett bra ex, vilket min bil var och är. Att det är tung påverkar inte toppfarten och Cw är bra på den (0,287) fast det säger ju ingenting utan känndeom om frontarean.

Den drog iaf på bra upp till 290 på mätaren sen började det bli segt med chip och avgas drog den ytterligare lite bättre och det räckte för att köra ifrån en 360 Modena som deltog i Gumball 2001, :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.