AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.399

Hjälp med kompressor/turbo till M3

Sida 1 av 2
*S
93
*Salo*
530iA Touring -06
335iA -07
MB E63 BiTurbo -12
Har ägt en M3 3.2 96:a ett tag och vill nu ha lite mer ös i motorn. Har tänkt mig runt 100 hk till.

Nu till min fråga. Var vänder jag mig om jag vill ha turbo eller kompressor i min bil? ESS tuning har inte fixat färdigt sin sats ännu plus de flesta tiotalet tuningfirmorna i Sverige vill ha hutlösa priser för sina Steg-1 satser (80 000-130 000 för runt 70 hk till)... Har sökt på forumet men ej hittat några givna svar vart man kan vända sig till ett humant pris (typ vad ESS vill ha för sin när den är färdigutvecklad, 60 000-65 000)

Kanske någon som ka hjälpa mig å konvertera på forumet? :-)))

///M - Salo
RafkoM3
Det är inte gratis att trimma...
Hutlösa 100 000 är helt ok pris att betala för kompressor/turbo konvertering, speciellt om man vill ha tillförlitlighet till motorn.

/M3 E30(TIC)
Länk
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Jag sitter i samma sits som du *salo*. Borde finnas nån firma som erbjuder lite mer pulver för en billigare peng.
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Att göra det själv brukar bli lite billigare.
Men orkar man inte hålla på, så är det ju inget alternativ.
najerot
Sjekk www.g-power.de .De har flere satser,men det koster jo litt..
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hallå...........................

Det är rätt dyrt att trimma det är ju lätt konstaterat...... Dessutom tar det tid och fodrar kunskap..... Det är väl en del av det man betalar för antar jag....

Hur mycket är du beredd att lägga ut för säg ca 100hk till??? Vad får det kosta???

//Jesper
*S
93
*Salo*
530iA Touring -06
335iA -07
MB E63 BiTurbo -12
Jesper_w:

Som jag skrev i mitt inlägg så tycker jag 60000-65000:- är hyffsat humant för ca 100 hk.
RafkoM3
G-power har ju kit med 0.38 bar som ger nära 400 hk och med orörd motor.
SÅnt kit hade nog Jesper kunnat knåpa ihop? Tror du inte det jeppe?

Ladda 0.4-0.5 med rätt aggregat så skulle 400 kusar i en orörd s50 motor vara ok.

/M3 E30(TIC)
Länk
Je
722
Jesper_w
Tja, det är nog inte omöjligt att få ihop det för de pengarna......

Ett aggregat, lite tryckrör, IC, avgassystem, hmm, och en del tuning men med orörd motor......... 100hk.......

Det är nog fullt möjligt............

När tänkte du lämna bilen?? ;-)

//Jesper
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
*Salo*:Byt bil med mig i en vecka så klarar du dig nog med orginal pollarna ett tag till :)

RafkoM3
Men oftast brukar folk säga att de vill trimma osv osv, men det blir aldrig av, pga diverse faktorer. Svårt att planera in för den som ska utföra jobbet, då kunden plötsligt ändrar sig efter de köpt massa prylar osv...

Som när man ska sälja bil tex, de ringer eller mailar och säger
-Jag tar den DIREKT om jag får den för xxxx kr.
Säger man OK då så kommer de inte ens eller börjar pruta vidare.

/M3 E30(TIC)
Länk
Je
722
Jesper_w
Rafko.......... Måste instämma till 100% i vad du säger.......... Brukar vara mycket snack.........

Har förövrigt vid ett flertal tillfällen ringt 4b......... Utan resultat....

//Jesper

Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Stylingkompaniet.com kan troligtvis ordna fram kompressor-satser till rätt hyffsade priser... Andreas som äger stylingkompaniet håller precis på o få klar sin M3 med kompressor... Kompressorn räckte tydligen till för drygt 800 kusar... Det skadar ju aldrig o höra med dom ifall dom kan ordna en sats åt dig... =)

BMW följer inte utvecklingen... Dom LEDER den!!
RafkoM3
Jeppe:
OK men försök få tag på honom och beställ direkt...:)
Vill nog oxo ha 12 st 420 cc spridare oxo...

Har du kvar?

/M3 E30(TIC)
Länk
*S
93
*Salo*
530iA Touring -06
335iA -07
MB E63 BiTurbo -12
deejaywasp:

Det dröjer inte länge tills man åter har tröttnat på effekten. Mycke vill ha mer... :-)

RafkoM3:

Vet inte på vilket sätt jag skall svara på ditt inlägg mer än att det inte hör hit... Skrivit i fel tråd eller nått???

jesper_w:

Självklart är jag intresserad. Men det räcker inte med att säga att priset är "nog" fullt möjligt. Om du orkar, räkna lite mer noggrant på delar/arbete och maila mig isf. Sedan får jag ta ställning till om plånboken släpper till... :-)

Spiralkinder:

Kollade på stylingkompaniet.com och hans steg-2 sats ligger på 119 600:-... Helt enkelt för mycket pengar tyvärr.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Har dessutom hört att stylingkompaniet inte är en firma att lita på... jag skulle ha gjort affärer med någon annan än dem... efter vad jag har hört alltså

/Johan

Länk

Länk

RafkoM3
Salo:
Det jag menar är som du själv skrev i första inlägget att du tycker att 60-70k är rmligt pris för 100k.
Jag tror att jeppe kan ordna detta för dig, men frågan är om du nappar på hans erbjudande. Ofta säger folk att de vill så mycket, men när det kommer till kritan så skippar de idéen.

Jag säger inte att DU kommer göra så, ursäkta mig om du tog det på fel sätt, men jag menade att mycket ofta sker det på detta viset.
Vet inte alls hur seriös du är osv..

Men om man funderar på ++100 hk till på sin M3 E36 så måste man redan i startfasen ta ställning till runt 100-120k.
Sen att jeppe och andra kan göra det till det rimliga priset av 60-70k är ju superbra.

/M3 E30(TIC)
Länk
*S
93
*Salo*
530iA Touring -06
335iA -07
MB E63 BiTurbo -12
RafkoM3:

Visst förstår jag att det finns folk som är sådana men jag tycker fortfarande att det är onödigt att droppa det inlägget här... Nog om det.

Ett kompressorkit kostar mycket pengar (undantaget ESS om det blir det priset dom sagt och om det släpps) och givetvis så är det super om någon kan hjälpa mig för dessa pengar. Hade ju vatt skitskoj :-)))

///M - Salo
Je
722
Jesper_w
Hmm, ang Rafko´s inlägg........... Då det var mer ett konstaterande än ett påhopp tycker jag att det var helt OK..... Då det i viss mån berör diskussionsämnet. Men men hur som helst...

Tja, man kan räkna lite grovt.... Delar ca 25-30 000:- lite beroende på bilens grundnivå. Jobb 25-30 000:- beroende på finish krav, köpta delar samt "tuning nivå". Alltså hur mycket jag ska justera motorn samt tex AC eller annat som spelar in. Är det fler som är intresserade blir det väl kanske något billigare.

Det är mycket att fundera på kring detta....... Helt klart är ju att det innebär mer totaljobb, besiktning osv. Gör man bara en turboinstallation så kan man kanske inte riktigt räkna med samma hållbarhet osh som man kan om man går igenom motorn, byter kolvar osv. Men det är mer jobb och kostar betydligt mer i delar.

Kompressormontering har ju sina fördelar, bla enklare vid besiktning osv.

Rafko...................... Jag har fler spridare.......

//Jesper
*S
93
*Salo*
530iA Touring -06
335iA -07
MB E63 BiTurbo -12
Jesper_w:

Du har mail!
johankihl
Som en bekant till Andreas så blir man ju nyfiken på vad det är som du har hört. Och eftersom du inte har svart på mitt mail som jag skickade till dig för ca 3 månader sen, så ställer jag frågan här.
Stylingkompaniet är en nystartad firma som försöker hjälpa oss att få tag i billiga delar till bra priser, och de dyra delarna som finns kommer direkt från BMW själva (deras återförsäljare).
Som en nystartad firma så vill man gärna ha lite konstruktiv kritik så att man kan ändra på det som upplevs som dåligt.
Jag själv har köpt en hel del grejer där och fått bra bemötande, vet även många andra också som är mycket nöjda kunder.
Men när en person har hört något negativt om firman så vill man gärna hjälpa till och se vad som är fel, för tydligen så är det något som är fel eller inte passar personen i frågan.
Har man inget svar på vad det är man har hört så blir det ju bara att man snackar skit om andra, vilket säkert inte är din tanke.
Så ett svar på vad som du har hört vore väldigt bra, så man kan ändra på det som är fel eller dåligt.

Hoppas att du inte tar detta som ett personligt påhopp, för det är det inte menat som. Det är menat som att det vore bra att få reda på vad som är fel eller dåligt på grund av vad du har skrivit i denna tråd.
MVH/Berbel (kompis med Andreas på stylingkompaniet)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.