AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.738

Bmw 328 vs Honda Civic Type-R?

Sida 2 av 2
Det låter som om jag har beställt rätt bil!
Om nu bara nån kunde köpa min 318is snart...

M Scotte,
Var det inte relativt sparsmakad inredning i Civicen på Emmaboda?

Jag jämförde Civicen med flera bilar innan jag bestämde mig och när det gäller BMW så är de på tok för dyra när man tittar på prestanda per krona. Man får en fem år gammal Z3 2.8 Coupé för samma pengar som en ny Civic och ändå är den långsammare.
En 320i med M-sportpaket hamnar på en bit över 300 000kr och är riktigt långsam vid en jämförelse med Hondan.
Det stämmer att delar av inredningen saknades. Baksäte, pass. stol var den lättad på.
Sw
212
Switte
325i -88
ahha ja säger bara akta er för jappsarna, dom e giftiga.
lite soya å ris å dom sticker.

ja racade mot polarens honda civic v-tech de gick lite åt pipan.
sen åkte de ner ett chip i min bil, då klippte ja han!
chipp gör inte så mycket men man kan ju alltid varva lite extra =D

de är ju som först vid 7000 varv han börjar låta mysigt hehe
oxbow
Att CTR:n skulle få 20 hästar på hjulen av enbart luftfilter och nytt avgassystem låter ju roligt.

Någon som kan backa upp detta med fakta?
Bilsport körde väl ett antal ctr i bänk för några nummer sedan...
Titta på bilsports test av våra bilar. Där ser ni skillnaden mellan en bil som är helt org och en med filter och avgas från kat.
Tyvärr hade denna bilen filtret placerat direkt ovanför grenröret så siffrona skulle kunna bättras på något med ett bättre utformat kallluftssystem.
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
hur kan det va möjligt att man kan få ut 20 hk med ett sport filter jag har hört att med rätt avgassystem ger det max 10 hk

Livet börjar vid 180
Inte konstigt att en 328:a får stryk av en CTR. Den har mer effekt, lägre vikt och mindre transmissionsförluster. Honda tillsammans med BMW tycker jag bygger dom bästa motorerna idag.
Pu
16
Pullver
M335i -84
323i -84
Men snälla nån! Civicen är jhu för det första inte någon rattlås racer. Sätt en 328 mot en type-r på bana så ska ni få se vem som bestämmer. Hondans standard väghållning är ingen lek.
Sen en m3 (321hk) mot en nsx (280hk) på 402 meter så ligger en m3:an ändå en sec efter. Sen byggdes jhu inte type-r civicen för att vara skön att åka i eller nått sånt. Den är optimerad för bana och det ser man jhu ganska lätt om man läser deras tider jämfört med andra märken.
Har varit och åkt en type-r civic och 328:an har inte en chans.
Micke Fång från Norrbotten satte juh en hög 13 tid med sin Civic Type R förra året, den har väl som jag förstår bara lättats, sportavgas och filter, samt micklat lite med däcktryck för fästet.

så snabba, det är dom, med bra folk baki ratten.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
En Civic Type-R går snarare som en 330 än en 328.
vid rätt varvtal ja....
BMW ÄR ALLTID OCH ÅTER ALLTID SNABBAST!*

*Och är inte BMW snabbast så är jämförelsen orättvis.
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Japp. Så är det...
;)
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Min Polare har en Type R som han köpte för bara några månader sedan 200 Mil har den rullat nu en 04.

Vi har testat mot min 325a. Jag kommer iväg oftast med en bättre start. första gången spann han bort sig rejält. andra gången gick det bätrre så gott som lika. skilde någon halvmeter upp till 100. Men är säker på att han ta mig om han bara lär känna bilen bättre, men marginalen verka inte sådär värst mycket. väldigt liten faktist Därimot så har jag dragit han alla gånger på de högre farterna och det har ju inte lika mycket med hur pass mycket man känner bilen, när man börjar dra från 120 och över så ta jag den, strax innan 200 börjar den blir väldigt seg Type R. där känns faktist 325an trots allt starkare. så jag kan mycket väl tänka mig att en 328a jämn med Type R en.
Nackedelen med Hondan är ju också att den vill har väldigt högt varvtal innan den vakna till rejält. Måste säga att den är jävligt rolig att köra och har en väghållning som heter duga. 325an är ingen racer kan inte påstår att Type R är det heller. Men i starten ska den ju ta en, ska ju trots allt göra 0 -100 på 6.6 sek. det är ju ingen lättviktare heller. väger som sagt 1550kg

Bm
122
Bmw W
325i -94
Kan bara meddela att jag åkt med i Civicen när vi hade rejs mot en 330 (polare) på motorväg. Vi låg jämsides i 100 km/h när vi på given signal tryckte plattan i mattan båda två. Hondan var snabbare hela vägen upp till 200 km/h, sen slog vi av. Ingen tvekan att 330:n inte hängde med.
Tror Hondan vann en hel del i växlingarna också. Man kan växla grymmt snabbt med den.

Han har även gjort liknande rejs mot T5:or, Aeros etc etc och alla har faktiskt gått bet. Och hans Civic är helt orginal.

Fast den kräver sin förare. Han sa att det tog lite tid innan man lärt sig hantera den. Gäller att aldrig komma under 6000 rpm. Växla gör man vid drygt 8000rpm. Då ligger den i VTEC hela tiden.
320-325
hmm intressant bil... finns det några bilder på en sån där japs. eller lite fakta pris m.m inte för att jag vill köpa en såm men man är ju lite nyfiken
Pu
16
Pullver
M335i -84
323i -84
Knalla in på hpc å kolla på modellinfo så får du se data på bilen sen så finns det bilder på klubbilar civic.
Själv tycker jag den ser ut lite som en minibuss men när man åker i kurvor och när den paserar 6000 så känns det så fruktansvärt brutalt.
Jag har dratt ett rödljusrace med en ctr i min IX upp till ca 120-130km/h och jag blir enormt förvånad att vissa säger att en 328 el tom 330 ska vara likvärdig. Jag vet inte hur bra den andra föraren kunde köra men det var han som "utmanade" mig. I 1an och 2an så låg jag lite före kanske ett par meter eller så men när jag la i 3an så drog han långsamt om och vid inbromsningen låg han några få meter framför. Eftersom jag trodde att jag skulle få storsmisk så kan man lungt säga att jag körde därifrån med ett stort leende. Iofs har min bil vid ett par andra liknande tillfällen överraskat mkt positivt så det kan vara så att den gå ovanligt bra men det är jag väldigt tveksam till. Jag dömmer verkligen inte ut hondan efter bara ett race men om den är så himmla vass som vissa säger så borde jag fått äta ordentligt med smuts =).
Bm
122
Bmw W
325i -94
Buddah:
Finns antagligen skit bakom spakarna innom alla märken. Med rätt förare hade du nog fått äta smuts.
Det är igentligen helt olika bygg filosofier ni jämför. Bmw 328/330 bilarna är byggda som en kompromiss mellan sport och komfort och har ofta skinn,färdator,navi,taklucka o.s.v och Hondas Type R bilar är "bara" sport alla som provat ex. en civic type-R vet vad jag menar ljudisolering och dom flesta komfort grejer är borttagna eller förenklat (finns inte ens en klocka som standard) AC är tillval klimat och skinnklädsel finns inte.

En civic type R väger ca.1270kg och en normalt utrustad 328/330 kanske 1550kg eller mer. Lätt bil med stor motor = snabb.
Hade varit kul om BMW hade byggt ett liknande koncept nu med
1 serien i M version fast med bakhjulsdrift utan massa komfort prylar.

Sen kan man passa på och ge kredit till Hondas vtec motorer samtidigt som är riktiga pärlor med höglitereffekt och raceig karaktär.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.