|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kidde, Har din far 17" på bilen, det hade denna som jag körde som är standard vilket vad jag fått reda på gör att bilen blir väldigt ljudpåverkad av. den som jag körde var en 00 med 3000 mil. Denna hade också allt det där med lull lull, men inte mycket imponerad av NAVI/TV. För liten tycker jag. Sedan som jag skrev tidigare så är ju mätningarna mellan en 528i och en T6, 67 respektive 64 i db i 100 k/h. Där har vi den stora skillnaden. Svårt med alla dessa bilar, men det verkar bli en BMW ändå.. :-) |
|
|
Jag håller med Kidde när det gäller ljudnivån i S80, de gånger jag åkt i den så har jag upplevt den som väldigt tyst. Dock har jag läst att, som Skygazer skriver, att däcken har stor betydelse för ljudnivån. Om man jämför S80 T6 mot BMW 540, som jag har mycket erfarenhet av, så tycker jag att 540:n är ett snäpp bättre på de flesta punkter, framförallt inredningskvalitet och motor/prestanda. S80:n erbjuder dock bättre utrymmen, speciellt i baksätet. /Stefan |
|
735 |
Håller med de båda ovanstående! Åkte S80 T6 när den precis kommit sent 98? tror jag tyckte den kändes tystare än farsgubbens E39 (97) iallafall, den gick på v-däck 16". Var en av de första bilarna men den kändes ändå solid (för att vara Volvo). Har för mig att AMS har testat 540 mot S80 T6, sent 98 om jag inte missminner mig... Har en vän som har en A6 2,7T Q Avant automat, (ej trimmad) upplever inte den speciellt snabb, både fyrhjulsdrift och automat gör sitt för att sänka prestandan... Kvalitén och känslan är fin i Audis bilar dock. Åkte 9-5 Aero kombi för två helger sen, inte så långt dock, men bra tryck även fast den ej var trimmad. De manuella laddar 370nm mot 350 annars under 20 sek vid fullgas har jag för mig. Men har du råd, en 540 E39 är en kunglig vagn, känsla, motor (ljud och urkraft) och kvalité kan de andra enligt min mening ej mäta sig med.... Om inte BMW köp en Audi Q och prata med Dahlbäck så kan du få en riktig sleeper som kan ta de mesta, även M5:or med trötta förare bakom ratten... Men ändå BMW (och Porsche) 4Ever!! |
|
Provkör gärna en 540 innan du skriver nåt mer inlägg, du måste ju veta hur den går innan du kan jämföra bilarna, sök gärna mitt inlägg där det finns en tråd om detta ämne. efter det att du har kört en 540 kommer dessa siffror(540) få en helt ny innebörd för dig |
|
|
Hittade ett test mellan S80 och 540: Länk Volvon är snabbare än BMW i lägre hastighetsintervall. 1/10 snabbare till hundra, och snabbare vid omkörningar. BMW är dock snabbare i högre hastighetsintervaller. |
|
|
Citat: Skygazer: "som jag skrev tidigare så är ju mätningarna mellan en 528i och en T6, 67 respektive 64 i db i 100 k/h. Där har vi den stora skillnaden." Nja, det är mycket möjligt att du upplevde att Volvon var bullrigare, däremot beror den stora skillnaden knappast på att denna uppvisar en ljudnivå om 67 dB jämfört med BMWns 64 dB. (Vilket jag för övrigt antar ska vara dB(A)). En ökning med 3 dB är fysiskt sett en fördubbling av ljudtrycket. Det mänskliga örat är däremot inte linjärt, utan det krävs en ökning av ca 10 dB för att vi ska uppleva det som en fördubbling. Gränsen för att vi överhuvudtaget ska uppfatta en förändring av ljudnivån ligger ganska nära de 3 dB som var skillnaden mellan de två bilarna. Förklaringen står i stället att finna i ljudets karaktär, dvs dess frekvensinnehåll, tonalitet etc. Det är inte heller ovanligt i biltester att en bil (A) uppmäts att ha lägre ljudnivå än bil (B) medan däremot testlaget anser att bil (B) är tystare. Tolkning av dB-värde bör alltså göras med försiktighet då det inte avslöjar hela sanningen om hur ljudet upplevs. |
|
|
Fredriks. Det du skriver om dB håller jag inte med dig alls, tyvärr. Ja, jag upplevde T6 som mycket bullrigare än min egen 528, likaså min flickvän som var med och påpekade det först tyckte att den var för bullrig. Det där med att det måste vara upp till 10 dB för att örat skall uppleva det som dubbelt så bullrigt stämmer absolut inte alls. Jag har gjort tester och arbetet med ljudnivå när jag gjort Fysiklabborationer på Universitetet. Så vad örat uppfattar är däremot olika på vem man är. 3 dB kan däremot upplevas som mycket olika mellan en person som är 25 år och en som är 45. Kryper man högre upp i åldern blir skillanden ännu större. Därför skall man var mycket kritisk till tester som är gjorda av olika förare i olika åldrar. Den ena föraren kan uppfatta bilen som tyst och den andre som bullrig. Det är mycket av de högre tonerna som gör att resan blir ansträngande på längre stäckor, men detta upplever man inte när man kommit upp i åldern lika mycket. Jag personligen tycker det är intressant vad olika tycker, men jag skall provköra en 540, och jag har mycket goda förhoppningar om den. |
|
|
Skygazer: Jag håller med om att örat och upplvevelsen av ljud kan skilja från person till person. Vad som däremot är fakta, är att ca 10 dB anses vara den nivå en ljudnivå måste öka för att vi människor ska uppfatta det som en fördubbling. Beträffande känslighet i ljudtrycksnivåändring, dvs den minsta ändring våra öron kan uppfatta, så är denna normalt 1-3 dB. Detta kan man läsa sig till i de flesta böcker som handlar om grundläggande akustik. Det stämmer det du påpekar, att förmågan att uppfatta högfrekvent ljud avtar med åldern. Vad gäller bilbuller, så lär tyngdpunkten däremot ligga mer åt det lågfrekventa hållet, varför åldern, inom rimliga gränser, inte skulle vara en avgörande parameter för normalhörande. Slutligen, det är inte alls säkert att just din BMW har en ljudnivå av 64 dB och att Volvon ifråga har exakt 67 dB, jag antar att du inte själv har vait ute med ljudmätaren? Variationen är stor beroende på underlag, däck, vind etc etc. Även på nominellt identiska bilar under identiska förhållande kan betydande skillnader förekomma. Min gissning är att Volvon i ditt fall, av någon anledning, hade en ljudnivå som var högre än normalt. Bilen är inte direkt känd för att vara en "bullerburk" ur vilken man kliver med besvärande huvudvärk. |
|
| Jag tycker att Volvos S80/V70 och S60 går ganska tyst. Om dom är tystare än BMW E39 låter jag vara osagt, men underlaget och vilka däck man har spelar ju stor roll. Ett experiment kan ju vara att på en normalbra väg (ex E4) köra dels i "spåren" och sedan flytta sig en halv spårvidd där det i stort sätt är oanvänd asfalt. Det blir stor skillnad på ljud. Dessutom brukar jag om det är lite trafik ligga i vänster körfält om det är tvåfiligt. Där är det mindre spårgropar och det spårar inte alls lika mycket som i högerfilen. | |
|
Fredriks, Det du säger ligger mycket i det, men det som jag reflekterade över var att T6 skiljer sig mycket från en vanlig S80, Jag har kört S80 förr och tyckt att de var behagligt tysta, men S80 har en lite annerlunda konstruktion, samt kör med standard 17 däck. En vanlig S80 2,4 tycker jag är tyst, men det är något med T6 som gör den (mindre tyst). Svårt att förklara kanske. Men det var en stor skillnad faktist. Men det absolut tystaste bilen jag kört själv var självaste Audin, enorm tystnad. Nästan förbluffande. Men att varvmätaren låg på 1800v/min i 100 visar också på varför. Men den absolut tystaste bil jag åkt är Rolls Roys. Nästan som ett bibliotek...:-) Har hört att Lexus skall vara riktiga åklok i tystnad. Vissa modeller är intressanta tycker jag, men de är så hiskiligt dyra, men då är andrahands värdet rätt bra. |
|
|
Skygazer: Japp, det är är de fula original 17-tummarna på bilen. Däcken gör en hel del. Ofattbara skillnader på däck ock däck om du förstår. På farsans sitter Pirelli P6000 vilket jag anser vara ett mindre bra däck. Jag kanske har missuppfattat dig, men jag antar att det är vägljudet du menar eller?? Inget vindbrus och liknande eller?? Motorn?? Jag tycker att man inte hör nånting av motorn och inget vindbrus heller. Och som sagt, inget störande vägljud från hjulen. Kan dock tänka mig att en S80 med 15-tummare går ännu tystare, men det har jag aldrig provat. By the way: Min 535 från -88 är tystare än morsans V40 från -98 och det ser jag som oerhört bra. Mitt tips; testa ytterligare T6:or och jämför med den du provat. Jag säger inte på något sätt vilken bil som är bättre än den andra, men när man upplever en S80 som "högljudd" börjar man ana ugglor i mossen på nåt sätt... /Kidde Äkta körglädje finner man i en BMW... |
|
| Kidde, nu när du nämner det så var det två saker som var rätt störande och det var motorn och däcken. Motorn låter rätt mycket vid ACC, men är osäker om det endast var däcken som gör resan så (störande), men i alla fall, jag väljer helt klart BMW framför Volvo. | |
|
Jag tycker absolut att du ska testa en mondeo st220 innan du bestämmer dig! Klart mycket bil för pengarna... |
|
|
tvalkoppen. mondeo st220, Vad är det som är så speciellt med den bilen, berätta gärna, blev nyfiken. |
|
|
st220 är Ford mondeos värstingmodell, nästan topputrustad standard 18 tum, skinn m m Mycket bil för pengarna, priset ligger runt 260 helt ny |
|
|
Är ingen fordfantast MEN tycker om bilar i stösta allmänhet och ST220 är mycket bil. *3 liters 24V Duratec V6 *Recaro läderinredning (mkt sportig) *220 hk/275Nm *0-100 7,4 *243 km/tim *18" 16 ekrade 225/40 * elektronisk diff mm mm Låter "gött" och är snygg dessutom. Har blivit utsedd till bästa köp i ett flertal tester mot både BMW och Volvo.. Prova... det kostar ingenting |
|
| Fredriks -> Själv har jag blivit lärd att 3db ska vara en fördubbling av ljudet. Jag har också gjort mätningar på det för att verifiera det. 1 motorsåg av märket Husqvarna 242 på rusvarv vräker ur sig 93db, 2 st bredvid varandra åstadkommer 96db. | |
| Jag skall kolla in bilen helt klart. Den låter intressant. | |
|
Linkztream, jag hade precis som du för mig att det var så det låg till, och det stämmer, med viss modifikation. Länk Alltså, fördubbling av ljudstyrkan innebär 3 dB, för att man ska få en uppfattad fördubbling av "volymen" krävs däremot 10. /Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.