AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.065

Audi A6 2,7 Biturbo, SAAB 9-5 Aero, Volvo T6

Sida 1 av 2
Audi A6 2,7 Biturbo, SAAB 9-5 Aero, Volvo T6

Jag går i bil bytartankar och har provat lite bilar. Allra helst vill jag ha en BMW 540, men det medför en del extra kostnader. Ex Försäkringen skjuter i höjden. BMW är bland de bilar som kostar mest att försäkra. Anledning, Troligen för att många ungdomar kör BMW och kör och krockar. Service är dyrare och även reparation är något som stiger om man har en BMW 528 som riktmål. Jag har inte kört en 540 E39 ännu, utan tar det till sist. Men jag har en liten resumé om de bilar jag kört kan intressera ER.

Först provkörde jag en ny SAAB 9-5 Aero Kombi med NAVI.
Jag lekte lite först med Navin och blev imponerad av hur trevlig den är. Körde igång bilen och tog ut den på en lång 90 väg. Där blev jag smått överraskad av vilket drag/kraft den hade. 250 hästar och 350 Nm är en sak som man tydligt märkte av. Den kändes mycket kraftfullare än vad min 528 gör. Enligt papper så skall 528 gå 0-100 på 7,5 S. Har ej testat detta dock. Aeron enligt papper skall vara på 8,2s. Skillnaden på papper säger till fördel för BMW 528, men i körupplevd upplevelse så är Aeron mycket snabbare. Upplevde dock att det var lite vridmoment i ratten, men det var inte så man blev irriterad. Tur dock att det var Automat, med den manuella så hade det nog blivt jobbigt

Några dagar senare så provkörde jag en Audi A6 2,7 Biturbo. Även här enbart framhjulsdrift. Tog ut den på samma runda och märkte hur underbart dens växellåda arbetade. Det var även här Automat och detta var hittills den mjukaste lådan. Något som överraskade mig var den tysthet som fanns i kupén. Nästan i oavsett hastighet. I 100 km så låg varvmätaren på imponerande 1800 v/m. mot BMW 528 2200v/m.
Här märkte jag inget vrid i ratten hur jag än gasade och svängde. Mycket behagligt.
Detta var dock en bil som man bara glider runt i för körglädjen var inte så stor som i SAABen.
Accelerationen var godkända 0-100 på 8,6 s. Men man upplevde inte samma tryck som i föregående bil. Bilens motor var inte lika stor heller. Årsmodell -00 och 230 hästar med 310 Nm.

Idag testade jag Volvo S80 T6. Även denna med Navi, men även Tv. Detta en -00 och 272 hästar med 380Nm. Tyvärr så var första intrycket i bilen mycket dålig eftersom att den förra ägare hade rökt mycket i bilen och gjorde det första intrycket rätt så (snuskigt).
Ut på en 90 väg igen och körde igång mina tester. Här upplevde jag något som jag inte trodde skulle få i en sådan dyr bil. Ljudnivån var nästan plågande hög. Började man köra upp över 60 k/h så blev det jobbigt. Däremot så jobbade motorn mycket fint. Automatlådan var len och fin. Accelerationen skall gå på ca 7,2 s vilket är bra, men det märkliga var att jag märkte inte att jag gasade på. Man liksom bara följde med. En rätt trist upplevelse. Navi fungerar bra, men blev besviken på Teven. Dålig bild hela tiden och en liten skärm. Tv bilden är blev i dagsljus eftersom, att den är vinklad nedåt vilket försvårar att se en bra bild.
När jag lämnade bilen tillbaka så hade både jag och min flickvän huvudverk efter turen. Det höga vägljudet och vindsusandet är så påtagligt att det är jobbigt.

Summering . SAAB. Kraftfullt vrid/turbo. Mycket körglad.
Audi. Mycket trevlig Automatklåda och tyst, mycket tyst
Volvo. Snabb Automatlåda, men tråkig att köra och högt vägljud i kupén.

Jag ser fram emot en körning av BMW 540. Jag har läst ett test där de jämförde en T6 och en 540 där T6 vann i 0-100. Jag vet inte hur de gör dessa tester men skall inte 540 0-100 på 6,4 s? och inte 7,7s som Auto motorsport säger, eller är det så att BMW har 6,4 s som en glädje siffra?
Berätta gärna om era erfarenheter om BMW 540 och kanske även de bilar som jag provkörde här. Jag kan också berätta att ju mer jag kör andra bilar ju mer uppskattar jag min egen BMW 528.

Tack för mig.

Ursäkta Ev, stavfel.
Bmw 540 är en bil med fruktansvärt bra drag och komfort, är en bil som man verkligen kan åka långt och skönt i. Saaben, känns brutal, fast det är inte så konstigt, eftersom det är ketchup effekt. Dvs allt eller inget.. Man gasar, det änder inget, sen kommer allt och då känns det givetvis som det är fruktansvärt drag. A6 biturbo finns endast med Quattro (4wd) vad jag vet, inte så konstigt att den inte vill spinna loss när du rör på gasen. Sen kan du jämföra kraften i bilarna. A6 är tyngre och har 4wd att driva, ändå åker den jämt med saaben, med bara ett litet chip har du 300hp+ och över (långt) över 400nm, då blir den mycket trevlig att åka i. Mina förslag är . Bmw 540 eller A6 biturbo, gärna med orginal gps+tv.. då har du nåt att glida i. Saaben är deras värsting och den är inte så kul. Då ska du jämföra med tex M5 eller audi S6 det är Bmw respektive Audis svar på Aero =) Lycka till i ditt val.
Det låter mycket intressant det du säger, men det var faktist inte quattro på den Audi jag körde utan framhjulsdrift. quattron är tillval i Biturbon. Jag skall provköra en BMW 540. Något jag ser mycket fram emot.
Känslan:

Har du kört en 9-5 Aero? Det där med ketchupeffekt är väl tämligen förlegat numera. En 9-5 Aero har ett vridmoment som få bilar på låga varv, tryck ner pedalen på 4:an i 50 km/h och jag kan lova, det drar iväg. Jag upplever en 9-5 Aero som att den drar i stort sett jämt 1500 varv och uppåt.
Greenberg, jag håller med dig, Aeron har drag från alla varv, mycket tidigare än min BMW 528i, tycker jag i alla fall, jag måste upp i en 4000V/M om jag skall känna riktigt det där suget som jag upplevde i Aeron. 350 Nm är inte dåligt tycker jag.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Volvo S80 T6 har inte en "sportmösssa" mot en BMW 540i som med sina 286hk och 440Nm tar den på dryga 6 sekunder (6.4) från 0-100km/h, det är nonsens att en S80 skulle kunna vara snabbare dit med sina 272hk, börjar man räkna lite på vikt effekt förhållande och tänker på ett volvo numera driver på framhjulen så är detta inget att diskutera ens, att Auto motorsport skulle ha mätt upp 7.7 låter som ett skämt då en "vanlig" 530 231hk med 6a numera klarar den biffen på 7.1sekunder. Sedan att det finns andra faktorer som väger tungt är en annan femma, men det är alltid lika irriterande att läsa taskiga tester som resulterat i dåliga siffor.
Be
24
Belker
M340i -21
Jag skulle nog satsa på 9-5:an, mycket trevlig med automatlådan. Starkaste argumentet är nog ändå krocksäkerheten, speciellt då whiplashskyddet inbyggt i stolen.

SAAB har blivit mycket trevlig, Lätt att trimma upp i 300 hästar utan större problem, men det jag saknar är att man inte kan få samma utrustningsnivå som i BMW. NAVI har nu först kommit i de nya 9-5.
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
En bekant till mig hämtade ut sin nya 9-5 Aero steg 3 förra fredagen, effekten liger på strax över 300 hk, över 400 nm i vrid, enligt tester så ska den klocka M5 på alla acc tider. Vet ej om det sistnämnda stämmer, men det går nåt så in i bänken bra.....
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Varken SAAB 9-5 eller Volvo S80 är några dåliga bilar, anser jag. Dom har kanske inte samma känsla av gedigenhet och känsla som BMW har, men dom är ju milsvidder före Huyndai o Co iaf :)

Sen är ju, som någon skrev ovan, säkerheten oöverträffad i 9-5:an..där ligger BMW långt efter, tyvärr.

Men.. ut och prova och klämm och känn lite så blir det KANSKE enklare.
Lycka till!

Mvh
Patrik

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
S80 T6 har bra drag, angiven effekt har överskridits i oberoende mätningar. Dock har den framhjulsdrift och bara 4-stegs automat!! Premium?
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
För övrigt känns det som om S80 och 540 rasar mest i pris.
Jag läste i ett test mellan M5 och SAAB steg tre och där slog SAAB M5 i 2 kattigorier i acceleration. Visst, Det rörde sig om mycket små marginaler, men det låter intressant tycker jag.
Jämförelsetider

BMW M5 Saab 9-5 Aero Steg 3
400hk 500Nm 300hk 440Nm
70-110km/h 3:an 3.3s 3.2s
70-110km/h 4:an 4.6s 4.3s
70-110km/h 5:an 5.9s 6.6s

Det är ju inte så vilsamt att åka framhjulsdrivna bilar med 300hk. Det rycker och drar i ratten så att man håller på att åka i diket.

Vad jag vet så är det bara SAAB och Volvo som envisas med att ha framhjulsdrift med mycket effekt. Alfa Romeo har visserligen 250hk i sin GTA, men det är ju knappast en volymbil. 2.7 biturbon har mig veterligt bara Quattro.

Vill du KÖRA komfortabelt och snabbt...välj BMW 5-serie.
Vill du ÅKA komfortabelt och snabbt....välj MB E-klass eller AUDI A6. Dessa bilar lirar i en annan dimension än de svenska tyvärr, men de kostar därefter. Å andra sidan vet jag inte vilken av alla (inkl SAAB o Volvo) som är prisvärdast.
2.7 biturbon kan fås med framhjulsdrift. Vilket var den jag körde. Inget driv på hjulen alls. Inte ens om man stod stilla och trampade gasen i botten. SAAB kan vara jobbig att köra om det är manuell, men med Automaten är den faktist rena drömmen tycker jag, Mycket kraft från låga varv och knappt märkbart något vrid i ratten.
Gu
195
Gumpy
330 -01
Att ni gick ifrån T6;an med huvudvärk var väl lite att ta i va?
Gumpy, tyvärr inte, jag menar allvar, Bilen har en mycket dåligt ljudissolering. En BMW 528i har ett vägbrus i 100 K/h på 64 db och Volvon har 67 db. Detta är mycket stor skillnad och gör att jag tycker denna bil är dåligt byggd för att vara i 400.000 kr nivån.
li
1.959
liste
535i -89
Så här tycker jag: Saab 9-5 Aero är trevlig att köra. Bra stolar och bra instrumentering. Det finns dock en del mindre underhållande saker med 9-5:an som inte har direkt med själva körningen att göra - framförallt inredningskvalitén. Det känns väldigt plastigt och bräckligt på sina ställen... Som någon redan sagt är bilen lätt att trimma om man vill ha mer effekt, men i mitt tycke är det inte på den fronten som bilen behöver uppgraderas.

S80 T6 går riktigt bra. Rakt fram. Jag gillade inte alls bilens egenskaper vid "avancerad körning". Även Volvon känns plastig på sina ställen - särskilt mittkonsolen runt stereo och klima. Iövrigt bra stolar och instrumentering även här.

Har tyvärr inte stiftat närmare bekantskap med A6:an, men jämfört med Saaben och Volvon anser jag att 540:n är ett bättre köp. Inte p g a pris eller prestanda utan p g a detaljkvalitén och "tajtheten" - E39 känns bättre ihopskruvad med bättre material. Vill dock understryka att ingen av bilarna kan sägas vara rent dålig.
liste, håller faktist med dig i att SAAB har lite att önska sig i förbättring av kvalitet på vissa ställen. T6, har inte vad jag vet det där magiska servotronic, för oavsett hur fort jag körde så var servon alldeles för lätt. Självklart skulle jag välja en 540, men det är svårt att hitta någon med NAVI och djust den utrustningen som söker utan att behöva komma upp i vansinniga summor. BMW har inte så bra stolar tycker jag, tyvärr, men det är nog på G.
Mycket intressant vad alla tycker om bilarna.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Skygazer:
Låter som du testat ett riktigt dåligt exemplar av S80:n. Farsan köpte en sån för nån månad sen. Visserligen en 01:a men ändå. Den går fruktansvärt tyst!! Att den skulle hänga på en 540 är rent nonsens. Har inte testat nån 540, men det gör den inte. S80:n går fint rakt fram som någon ovan redan skrivit. Vid mer "avancerad" körning tycker jag den är lite läskig faktiskt. Jag tycker inte att chassit hänger med riktigt. Den är grymt bekväm att åka i, inget snack om den saken. Mycket utrustning (i regel). Farsan har TV/navi i sin också + telefon, glaslucka, skinn mm mm mm mm. Fanns visst inte mer att plocka i en sån enligt försäljaren. Nypriset låg på 480 000:- Denna hade gått 3000 mil vid köpet, så priset var mycket lägre... Farsan är väldigt nöjd med bilen. Jag tyckte givetvis att han i första hand skulle kolla efter en 740, men hittade ingen med lite mil på mätaren. Nytt ville han inte köpa.
Hade LÄTT tagit en S80 före en 9-5:a i alla fall. Audi för all del, men hade valt Volvon före Audin också. Hade det gällt en RS4 eller nåt, så hade jag kunnat tänka mig en Audi... :- )
Önskar dig lycka till med bilköp oavsett vad det blir för nåt!!
/Kidde

Äkta körglädje finner man i en BMW...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.