AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.262

325 Coupé 92-94

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men den teorin stämmer i stort sätt bara på exklusivare samt udda bilar där tillgång/efterfrågan styr marknaden mer än skicket. Du kan tex säkert hitta en både finare och billigare Ferrari F40 i tyskland men det är ju inte relevant "vanliga bilar". Jag tvivlar p att det i dagsläget lönar sig att åka ner att hämta tex e36, e39 mfl i tyskland eftersom prisläget har jämnat ut sig.

Håller med dig att prisbilden inte är fullständig, men som med allt annat så betalar man alltid för något. Oftast är det låga/lägre mil, full historik och bra skick. Sen att man kan göra fynd, och att det även finns lik som är dyra får man filtrera bort.

Det är svårt att köpa beg bil men om man tar två jämnförbara modeller där ena bilen kostar 100k och den andra 50k så kommer det troligtvis finnas något som skiljer bilarna åt (utrustning, skick, osv).
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Alla: nu skall jag inte sälja bilen utan ville bara indikera att inte alla 325:or är vrak för 45 kkr.
Maxey: Jasså, du bor också därikring. Ja det stämmer att bilen var utan läppen i vintras, den funkade lixom som snöplog....
Den får nog vara utan den även nu i sommar för den går i överallt samt alla stenskott gör att den ser prickig ut.
Jag har inte riktigt koll på din bil, är det den lila?
Hur visste du att det var min kärra?
Kul, berätta gärna färg och hur din ser ut, så man känner igen den om man ser den.
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Klart att det är en mängd faktorer som avgör priset. Jag skulle själv aldrig ge mer än ca 75 000 för bilen om den nu ens var till salu... nån annan skulle ge max 40 000 och nån annan kanske löpa linan ut och ge 90 laxar. Men riktpriset ligger enligt min mening på cirka 70 för en så pass gammal e36 325i. Och det där med att man får för vad man betalar på tror jag inte ett dugg på. det är som sagt för många faktorer som spelar roll.

Mvh Mohsen
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Mohsen, jag fattar inte riktigt din inställning. Du anser först att priset är lite högt, okej det kan jag ta, visst kan man tycka det. Sen när jag berättar att den är tre år nyare än du trott samt att riktigt fina och dyra fälgar sitter på så säger du, -jaha okej jag trodde att.... Fortfarande ok, sen värderar du bilen till max 70 och då undrar jag vad du tyckte 92:an utan BBS 17" var värd, i det fallet är 85-90 inte bara lite dyrt utan väldigt dyrt.
Men jag önskar dig lycka till och hoppas du finner vad du söker till det pris du vill betala, var dock försiktig. En billig bil kan bli dyr om man inte ser upp.
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Hubbe : Jag tror att jag gjort mig missförstådd dock! Jag tror på att alla bilar har sitt pris. men enligt min mening så finns det ett riktpris på 326 e36- 90 laxar är saftigt(för mig) eftersom jag inte är ute efter 18´. förstår du mitt resonemang? Klart bilen skulle gått loss på mindre om det inte funnits 18´ de är till exempel såna saker JAG inte skulle vilja betala extra för. Tack för ordet!

Mvh Mohsen
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ok, då är jag med på banan igen. Jag säger inte bergfast att min bil är värd 90k men just nu släpper jag den inte för mindre.
Det är trots allt en 95:a och bör väl ligga lite lägre i pris än 328 -95 vilken är den vanligaste modellen av 95:or
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Själv är jag av den uppfattningen at en 325 92:a tex rundt 50' inte är nåt å satsa på.. Troligen är antal mil lite avgörande.. Jag ville inte köpt en som tex. har gått 260000 km.
Då lägger man hällre ut 15-20' extra och hittar en med lägre mil, snyggare fälgar osv.

När jag tänker på at en bil som jag har koster 130' i Norge (samma modell) kan jag bara skratta och le :) Då är 70' ingenting

BMW är mer enn bil - Det är passion
Acey,

teorin stämmer även på bilar med ett stort utbud. Det hela bekräftas av att det kan procentuellt skilja väldigt mycket på en bil av samma märke, modell, utrustning och miltal, förklaringen är långtifrån alltid att den ena är i bättre skick än den andre.

Tror inte jag kan övertyga dig på detta sättet tydligen. Sök gärna lite och läs om marknadsmisslyckanden.

Exempel på en väl fungerande marknad är t ex nya bilar som är mycket enkelt att jämföra därför är prisskillnaderna mindre.

Själv är jag inte navi och tror att det går att köpa en två år gammal 325 för 50 000 SEK naturligtvis, dock finns det mycket stora variationer i begpriser på bilar.

/Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Simon_en. Tror säkert att vi står närmare varandra i frågan än vad som kan tyckas, dock tror jag inte på en teoretisk förklaring till vad som styr begagnat marknaden. Jag försöker ha en mer generell syn, och vad jag har upplevt/sett/varit med om och vad man kunnat läsa sig till.

För att ta ett exempel. Säg att du ska köpa "grisen i säcken". Vi gallrar ut 20st bilar (som i detta fallet då e36 325or). 10 bilar i segmentet 40-70tkr och 10 bilar 70-100tkr. Om vi slumpvis skulle välja ut en bil så tror du då att oddsen för att vi skulle välja ut en fin bil på sidan 70-100tkr vara lika som att välja ut en fin bil ur 40-70tkr bilen?

Sen kan man fråga sig i vad man mäter dom stora skillnaderna i, procent eller i faktiska pengar?

Visst skiljer det mycket i priser men börjar man leta runt efter bilar i "hasso skick" så tror jag det blir tufft att hitta en 325a under 80tkr (få mil, rikligt med utrustning all dok, super skick).

tjena hubbe min är inte den lila bilen , men den är i brokadrot, rödlila metallic. först i vintras så svängde jag bara för bi å såg din bil ,, tyckte den såg bra ut sen satt jag här på BMWpower, å såg tt ni snackade nått om arnige , då gick jag in på din profil å såg att du bodde där du bor. grön bil läpp osv,, hehe,, du lär ju knna igen min bil nu iallfall efterson den är smälld på ena sidan och har en blåplastpåse ist för ruta... in på lagning å lacknig snart,, ska bli kanon.. syns på gatan då..
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Öhhh, min bil är svart, inte grön....
ahh sorry... mörk iallafall.. hehe
-d
299
-dB
130i -07
dom flesta som sätter höga priser på sina bilar får nog dom inte sålda, och bryr sig inte heller för dom är inte så angelägna att sälja, däremot dom som verkligen vill/måste sälja sin bild brukar ha en betydligt ödmjukare syn på priset på sin bil, framförallt eftersom dom har varit i kontakt med ett antal spekulanter och känt hur vindarna blåser. visst man kan vara kall o ha kvar sitt höga pris och endå få bilen såld till någon som kanske värderar just det din bil har.
generellt skulle jag säga att jag tycker inte man skall betala för saker man inte tycker om, typ om en bil har 18 o säljaren tycker att han har ju lagt ut 20' på dom o skall ha nåt för det när han säljer bilen, medan köparen inte bryr sig om fälgarna så kan ju alltid köparen ge ett bud utan fälgarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.