|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej jag är väldigt tacksam om ni kunde råda eller hjälpa mig, det är så att jag äger en bmw e36 325a -94 Automat, problemet är att den rånar mig, den dricker för mycke såpa, jag klarar helt enkelt inte av det....(o Det verkar vara bara jag, 325a ägare som klagar på att den tar mycke sopa eller??). jag har tänkt o sälja bilen, men ska fortfarande köpa en e36a cab men vet nu inte vad jag ska ha, om jag ska ha en 318 eller 320, om jag köper en 318 kommer den inte att dra väsrt mycke såpa, men tänker om jag ska sälja den nångång kan det vara lite svårt att få sålt den, men om jag köper en 320 är det enklare att få sålt den än en 318, men då kommer jag kanske inte känna så stor skillnad mellan 320n och min 325a som jag har nu.....hjälp mig.... o en till liten sak hur mycke ska man betala max för en 318 eller 320 cab...om ni har någon anning... tack på förhand Länk | |
|
320 och 325 drar ungefär exakt lika mycket soppa, så ett sådant byte vore bara dumt. Om bränsleförbrukningen är viktig för dig så råder jag dig att köpa en 318. Helst en med M43- motorn. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
tjena du vad är en m43-motor...??? Länk |
|
|
Länk Tror precis som Kalle att det är marginell skillnad i bensinförbruking! Däremot kan det nog skilja rätt mycket i försäkringspremie, och då blir det några kronor över till bensin...... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
men alltså alla säger olika, vissa säger att 320 drar mindre än 325 och man märker av det, andra säger nä det är inte så stor skillnad mellan de, men du märker skillnaden mellan 318 och 325..... eller hur resonerar ni det tack på förhand Länk |
|
|
farah, Anledningen till att 320 och 325 har så snarlig bränsleförbrukning är att 320 har annan utväxling och därför varvar högre än motsvarande 325 vid samma hastighet, på samma växel=drar mer bensin. Den mindre motorn behöver dessutom arbeta hårdare för att uppnå prestanda, och även där varvas högre=mer bensin går åt. M43/M40 (318) har en annorlunda effektkurva med mer vrid+effekt redan vid lägre varv. Därför behöver man inte varva den lika hårt, samt att den har färre cylindrar och mindre volym=mindre bensin går åt. Dessutom är det lättare att köra snålt med en 318 - de är inte speciellt roliga att varva utan låter i mina öron mest plågade över 4000 rpm..... hoppas du förstår vad jag menar :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
oki nofx16, jag förstår men när det gäller om man ska sälja bilen sen nån gång, blir det inte svårt o sälja en 318, är det inte lättare att sälja 320n....tack på förhand Länk |
|
| Jag tror att 318 och 320 är ungefär lika svårsålda. Det är nog ganska många som vill åt den lägre bränsleförbrukningen och försäkringskostnaden hos en 318. Och en CAB köper man ju i första hand för att glida med på sommaren, inte köra vansinnigt fort med. Eller har jag fel? :) | |
| joo det är sant det har du helt rätt i, så det du rekomenderar mig är att jag ska köpa en 318 eller... | |
| Om du får OK betalt för din nuvarande bil och hittar en 318 till likaledes vettig peng så: Ja! | |
| oki, tack för hjälpen, det behövdes, nu vet jag allfall att jag ska ha en 318.... tack ska du ha... | |
|
Varsågod, Farah! Glömde ett tips: ut och provkör de olika modellerna innan du bestämmer dig slutgiltigt! Lycka till! |
|
| tjena, vilka modeller då, vilka tänker du på... | |
|
Tänkte främst på 318 och 320. Kanske finner du en 318 så "trött" att du inte vill vara utan de 2cylindrarna. En 320 med manuell låda lär dra lite mindre soppa än din 325iA, framförallt vid snäll körning. Samt att den är bra mycket billigare att försäkra och att du får pengar emellan när du "byter ned dig". Kan du leva med 318:ens prestanda så är den dock det absolut mest ekonomiska alternativet. Som sagt ut och prova innan du bestämmer dig... |
|
| aha, oki jag förstår, jag ska tänka på det, det va smart.....jag får hoppas att jag får sålt mig bil allafall....hehe | |
|
Nofx16: Du menar M42 eller? |
|
|
Man skall köra ganska mycket för att förbrukningsskillnaden mellan 325 och 320 skall märkas i plånboken. Däremot kommer antagligen försäkringspremien märkas ordentligt. Anledningen till att du upplever bilen som soppatörstig är Automaten. Min 325:a håller sig under litern i normal blandad körning. Med mina 100 mil i månaden så skulle inte heller 318 göra så många kronors skillnad. 100mil x (0,2liter)x10kr= 150 kr. |
|
|
100mil x (0,2liter)x10kr= 150 kr??? Inte för att det spelar så stor roll, men jag får det till 200kr... HenrikM |
|
| Självklart, jag höll på och dribbla med siffror i vårt mps system samtidigt. 200kr skall det vara | |
|
deejaywasp: Nej han menar M43, den motor som kom i 316i/318i från och med 94. I stort sett lika som M40 men med 2hk mer lite annan karaktäristik och kamkedja vilket underlättar en del. |
|
|
Ok.. tackar man lär sig nåt nytt varje dag på det här forumet :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.