AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.310

Ska ev köpa en 525 -89 vad ska jag kolla efter / fällor och fel ?

Sida 2 av 2
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
När det gäller vad du skall kolla på M20 motorn: toppen, toppen, toppen!
Den absoluta svagaste länken på M20 motorerna är toppen, har själv bytt några stycken. Har motorn kokat nånongång kan du nästan räkna med att toppen är kass, de är MYCKET känsliga. Åk till en verkstad och be dem mäta avgashalterna i expansionskärlet, kolla även spår av olja i kylarvattnet, samt vatten i oljan (gråaktig olja).
Har den spår av avgaser i expasionskärlet eller vatten i oljan så räkna med att toppen är kass, tro inte på att det bara är att byta topp packning, har den gått så är toppen med all sannolikhet skev. Välj isåfall en annan bil, det blir alldeles för dyrt att renovera.
Om nu toppen skulle vara hel så är det en mycket trevlig motor, enligt mitt tycke en rappare motor än den 22hk starkare M50 motorn, men det kan ha med karaktären att göra, som det nämndes tidigare så kommer ned mesta effekten på höga varv.
Har själv en M50 Vanos 192 hk, men när jag lånar brorsans gammel 525 (-90) så blir jag lika förvånad varje gång över hur rapp den är. Även på denna M20 är toppen utbytt.
Tackar , för infon då är det bara att kolla upp allt det där !!
Hoppas att man hittar någon fin !

Billy B-10
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
På de flesta 525or årsm, 88-89. Har kilometervisaren stannat på 29996 mil. Ett fabriksfel alltså.
Själv så köper jag inte en 88-89 igen.
Prisskillnaden på en -89 och en -90 är inte stor.
Annars är det väl bara att kolla efter bussningar och stag och sånt som kan va slitna, samt toppen..avgasrör,ljuddämpare brukar va hårt åtgångna när det är så gamla bilar så kolla efter hål..(som kan va tillfälligt lagade med kitt). Rost runt inre tanklocket.

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
Länk
OD
117
ODO
525i -89
Det lät dyrt....köpte en finfin 525i från 1989 ifjol...svensksåld....18000mil...
...för 26000......pruta!
Om , jag skulle bestämma mej för att ev köpa den så tänkte jag bjuda 20000 !
Den har stått där ett tag nu så de kanske inte är omöjliga !

Billy B-10
Mätarhuset är trasigt på den bilen,,
15-17.000:- Ska du lägga ett bud på...
Inte mer.. jag vet vad det är för bil, och de har som sagt haft den ett tag,, Och jag vet varför..
Men bilen är absolut inte misshandlad av tidigare ägare!
Den duger som vinterbil åt dig Billy :)

Micke.. Länk
Okej Micke !

Var det en importbil ?
Tänkte om du vet vad det var för utrustning på den...
Tror du de släpper den för 15-17000.

Hoppas det , måste bara sälja min bruksbil.....

Billy B-10
Vi kan höras imorgon,, ringer..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.