|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en 525i -89 E-34. Mätarställningen är "osäker" (importbil). Jag antar att detta är modellen med kammrem , så hur ofta skall den bytas och vad kostar det att byta den på bmw? Vad ska jag kolla efter mer? Hur är det med rostskyddet ? Hur mycket soppa drar dom , prestanda osv.. Billy B-10 | |
|
Kamremmen ska bytas var 6000 mil. Kostar c:a 2-3000 hos BMW. Prestanda+bränsleförbrukning finner du i Modellguiden, resten av dina frågor får du svar på genom att använda "Sök inlägg" Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Hej skulle vara kul o veta vad de begär/utr. mm. pga. att ja har en 525 89:a svensksåld men de spelar mindre roll,men ändå nyfiken! mvh:johnny bmw,what else!! |
|
|
De begär 39000 , men det är ett jäkla överpris! De har nog haft bilen i ca 2 år så de kanske tar ett skambud! Vad det är för utrustning vét jag ej än.... Billy B-10 |
|
|
Det lät väldigt dyrt (den kanske är i nyskick)men ändå 14 år!! prestande är väl inget mot för din alpina men över 200 är inte så stort problem(host)..men ja tycker de är underbara bilar,soppan vet ja inte riktigt men är inte så törstig om man är lite försiktig me gasen i stan/långkörning strax under l/tror ja.... bmw,what else!! |
|
|
Jag köpte min för 20000:- Tysk med osäker mätarställning står på 17 men sätet är slitet+mattan förarstolen mm annars mycket fin.39 tycker jag låter som ett jävla överpris |
|
fredde t |
en bmw 525 12V 170HK drar 1.04L.mil en bmw 525 24V 192HK drar 0.99L.mil om du ska köpa en 89:a så kolla all dokument där kan du lista ut om mätaren är dragen.... var noga med att lyssna på kopplingen och urtrampningslagret. kolla oxå bakaxeln.... |
jocker18@home.se |
fredde t. Min koppling (urtrampningslager) för lite liv. Varfför skulle man akta sig speciellt för detta? bara undrar.. WmB SoundZ |
|
2,0-2,5 12V-motorer 88-89: Lyft på oljepåfyllningslocket. Kontrollera topplocksbultarna. Dessa bör vara av torx-typ. Bultar med vanlig sexkantsskalle kan gå av. Gäller enligt uppgift endast dessa två årsmodeller. Kolla mätarställningen på E34 (många är fuskade) genom att trycka in högra knappen på huvudinstrumentet samtidigt som Du slår på tändningen (starta ej motorn). Då kommer en massa siffror fram i checkkontrollen, och de flesta säger en ingenting. Vid tredje siffervisningen kommer de 7 sista tecknen i chassinumret upp. Om "fel" chassinummer visas: någon har förmodligen bytt ut chipset och programmerat ner mätarställningen ! Tyvärr finns det smarta personer som har instrument som kan ändra mätarställningen och ha kvar det riktiga chassinumret, men alla sätt att upptäcka mätarfusk innan man betalar är bra. En liten papperslapp med alla kod-nummer (SA=Sonder Ausstattung) bilen levererades med brukar kilas fast under passagerarstolen. Drar man loss den, så ser man att chassinummer stämmer och vad bilen hade för utrustning som ny. Sen ska du som vanligt, höra efter så att det inte klonkar från fram eller bakvagn när du kör på ojämn väg, för då är det förmodligen stabiliseringsstaget i framvagnen som är slitet (ganska billig att laga) eller så är det bakvagnsbussningarna (kostar runt 2500 kr att byta). Måste jag säga att 39 000 kr är väldigt i överkant för en E34 med M20-motor. Satsa hellre de pengarna på en med M50 motor, du får billigare försäkring, lägre förbrukning, snabbare bil och fram för allt så får du bättre vrid på låga varv. |
|
|
Visst är det är jäkla överpris...men jag tänkte ev bjuda ca 20000 , den ska vara rostrfi men den ska ha taklucka och där skulle det visst vara någon skavank! Det där som Mugge skrev var intressant , om jag fattade rätt så ska det ej sitta vanliga bultar utan torx! Då vet man att detta fel är fixat! Vilken knapp är det du menar för att kolla chassienummret! M50 motorn , vilken är det ? Billy B-10 |
|
|
M50 motorn är lilla sexan (2.0 - 2.5) med 24v (91-??). Det ska inte vara vanliga sexkants bultar utan de ska vara utbytta mot torxbultar. (vet dock inte hur vanligt det är med utbytta topplocksbultar). Knappen du ska hålla inne är den knapp som visar service intervallet. (dvs inte den som nollar trippmätaren). vid instrument panelen så sitter det två knappar, den ena nollar trippmätaren och den andra visar hur långt det är till nästa service. Vet inte hur det r med 88 - 89, har de digitala trippmätare eller är det sånna som snurrar? |
|
|
Är den motorn bättre ? Det låter dyrt att laga den (24 ventiler) , fast det känns ju bättre med kammkedja!!! Billy B-10 |
|
|
M50 (24v) är ganska problemfri. De problem jag har haft med bilen har berott annat än motorn, det har rört sig om tex. slitna busningar, stag och annat dyl. Vad jag har hört så är det ofta problem med kamaxeln och topplocks packningen på 12v, vilket är ovanligare på 24v. Fast det är bara vad jag har hört. När jag själv tittade efter en E34 hade jag svårt för att hitta en 12v som inte hade fått renovera toppen. sen bör du också ta med i beräkningen att även den nyaste M20 (12 v) är 13 år gammal. Personligen tycker jag att det är bättre att satsa på en nyare och modernare motor. Personligen gillar jag 24v motorns karraktär mkt bättre än 12v, sen känner jag de som inte håller med, smaksak helt enkelt. 12v = svag på lågavarv medan all kraft är samlad vid högre varv. 24v = kraften är jämnare fördelad över registret (dvs man slipper växla sig gul och blå) men å andra sidan får motorn en "tråkigare karatär" då skillnaden mellan draget på låga resp högavarv minskar. 93 fick 24v motorn med ngt som hette VANOS, vilket innebär att man har variabel kamaxelstyrning. Det innebär lägre förbrukning, renare avgaser och högrevridmoment (på låga varv) än vanliga 24v. Mitt råd är att provköra alla varianterna och se vilken som passar bäst. M20b25: 170 hk/ ? rpm ? Nm / ? rpm 1,01 liter/mil 0-100: 9.5 sek Max: 221 km/h M50b25: 192 hk /5900 rpm 250 Nm/4200 rpm 0.99 l/mil 0-100: 8.6 sek Max: 230 km/h |
|
|
Jag ska ta och titta på den vi pratat om , så fort jag får tid och råd! Men jag är jäkligt sugen på E-34 som bruksbil! Så vi får se Billy B-10 |
|
| M50b25 = 245Nm | |
|
Tror det är 245Nm utan VANOS och 250 Nm med VANOS. Dessa uppg kommer från E34 katalogen från feb-94. M50b25: 192 hk /5900 rpm 250 Nm/4200 rpm 0.99 l/mil 0-100: 8.6 sek Max: 230 km/h |
|
|
Mugge: Du skrev billigare försäkring på 24 ventilarn ! Varför är det så , borde inte den äldre modellen vara billigare att försäkra ??? En fråga till , någon som vet om denna modell har ABS bromsar 525 -89 Och vad var det för däckdimension när dessa såldes nya , alufälgar eller var det plåt?? Billy B-10 |
|
|
Sv-sålda 525i-89 hade ABS som standard, importerade vet jag ej. Original däckdim. är 205/65-15 på alu-fälg i fallet sv-såld vagn, import vet jag ej säkert. Bilen är klart bäst balanserad och kursstabil på denna dimension, bredare däck gör bilen extremt spårkänslig och rent av jobbig att köra långresor med. -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
Har själv en 525 E34 89:a den har ABS som standard. Däckdimmensionen på BMW original aluminiumfälg är 205/65-15 eller 205/60-15. Den fanns också med 225/60-15 däck. Den har digital tripp och kilometerräknare. Kolla också så att AC fungerar om bilen är utrustad med detta. Du kan få köpa min för 35000 kr med bytt topplock för ca 3000 mil sedan. mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
fredde t |
WmB SoundZ.... oftas när urtrampningslagret låter så tar HARDYSKIVAN stryk och då spricker den... och sen står bara kardanaxeln och snurrar och du kommer inte en meter... |
|
Jag vet inte varför det är så att 24v har billigare försäkring, men när jag kollade upp det sist så var det ganska stor skillnad. leta upp 4 bilar, en sv såld 12v res 24v samt en importerad 12v resp 24v, som du antecknar regnr på. Sedan kan du begära prisuppgift på de olika f-bolagens hemsidor. Det var så jag kollade premien. www.lansforsakringar.se www.folksam.se wwww.if.se Vad gäller bromsarna: ABS + ventilerade (större) skivor fram är standard från och med 525i (oavsett motorserie) och uppåt oavsett om den såldes i sverige eller i tyskland (vet ej ang import från andra länder). Jag har alltid kört med 225:or runt om på S-däcken och 195:or på V-däcken och visst stämmer det att den blir ngt spårkänsligare med 225:or men det är inte så att det stör. 525i såldes med 205/65 R15 94V däck som satt på 6.5 Jx 15 fälgar av stål. Det var bara V8 motorerna som hade lättmetall fälgar som std. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.