AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.531

Alpina B10 BiTurbo vs Audi RS4 & SL 500

Sida 2 av 2
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Fasen, jag har ju inte varit på bilsalongen, man har missat en hel del godsaker!

Ska försöka hinna med en klockning i helgen. Skulle vi kunna testa 50-200 och 100-250 samtidigt?
Perkka
Carlssons Merca var GANSKA snygg :P

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Nu har vi improviserat några 100-200 km/h.

Vi gjorde 6 mätningar. Mätningarna gick till som så att vi accelererade från ca. 80 km/h och när OBC:n (de hemliga funktionerna) sa 100 km/h tryckte vi igång tidtagaruret.

När LIMIT sa gong vid 200 km/h så stoppade vi tidtagningen.

Intervallet är mycket lätt att mäta, då den långa 4:an levererar bra med kraft i början och inte blir överarbetad på slutet.

Repa 1: 11,01
Repa 2: 10,32
Repa 3: 10,44
Repa 4: 11,27
Repa 5: 10,09
Repa 6: 10,80

Snitt: 10,66

Självfallet är mätningarna helt ovetenskapliga. Vi har garanterat missat med några tiondelar här och där, men det ger i alla fall en uppfattning om vilka regioner en professionell mätning skulle hamna i.

4:an är som sagt en lämplig växel, men det går lite trögt i början. Det är egentligen först på slutet, ovanför 170 km/h som det verkligen drar iväg. Man skulle vilja starta på 3:an, men jag tror inte det är motiverat, då tiden man förlorar i växlingen är större än accelerationen man vinner.

Om man inte är ett proffs och pressar bilen lite hårdare, då skulle det nog gå att slipa en eller ett par tiondelar.

Samtliga mätningar är givetvis utförda på en avfolkad raka på Tyska Autobahn!
Hmm, de där tiderna är BRA!

Coolt, min M3 åt enda håller endast gjorde på 13,2 men då låg jag konstant på 100 km/h sedan gasade, så tidrna är lite lägre om man hade startat att accca från en lägre hastighet.

Här är min post för ngt år sedan med en M5 E39 och en M3 3,2:

"100-200 km/h starting acceleration from 3rd gear at 70 km/h and start timing when the digital speedo in the instrument cluster reaches 100 km/h (secret function) was:

10.1 s. This was measured TWICE with the same time.

With starting acceleration from 100 km/h in 3rd gear= 11,4 s and 11,6 s if I remember correctly.

I did the same with my M3 but timing myself (one hand on steering wheel= stupid) and got 13,2 s I guess. But bear in mind that it's a huge difference between starting acceleration from 100 km/H and starting the acceleration from 70 km/h and start timimg when passing 100 km/h. At least one second lesser."
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ja, de är lite långsammare än M5:an, men det var ändå inte mycket (enligt dina tetser). Jag trodde nog att BiTurbon skulle vara snabbare, men... det var den tydligen inte. ;) Jag tror att vi BiTurboförare lurar oss lite på hur snabba våra bilar är, tack vare att det i visa varvtalsområden går så fruktansvärt snabbt. Som jag skrev, så är tex. 170-200 km/h väldigt snabba (hrm, vet inte om jag vågar erkänna det, men det drar på så jäkligt att jag mer eller mindre reflexmässigt släpper på gasen, för att... jag vet inte, men man blir väl lite småskraj, antar jag).

Är det så stor skillnad att starta från 100 km/h, gentemot att starta från 70 km/h? Varför? Varvtalen borde vara desamma, kraftutvecklingen (om än med någtra tiondelars fördröjning) också. Eller? Jag märker ju att det är skillnad i BiTurbon, men där har jag ju två turboaggregat som måste få upp flåset... det har man ju inte på M5:an.

Kul att få veta i alla fall!

Avslutningsvis måste jag bara berätta att min 745ia Highline gick igenom BP UA i fredags, det är härligt att kunna köra en snart 20 år gammal bil rakt igenom varje år.

Inte riktigt samma fräs som i BiTurbon, men 380 nm vid 2500 RPM, är banne mig inte så pjåskigt det heller! ;)
Henkebus
Förlåt om jag avbryter men quixotic2 har du några extra spridare till din 745:a?
Skiljer iallafall 1 s i de tester vi gjorde. Accelerationen är större när man har fått starta från tidigare hastighet och accelerationen har byggts upp tidigare, men å andra sidan kanske det är enklare att göra så därför då har man ingen tvekan om om man startade sent osv. som kan ske vid start från 100 km/h konstant.

Då jag startade från 100 km/h konstant fart var det bara att "synka" handen och högerfoten hehe, inte helt exakt kanske...

Wow, en 745i Highline, ovanlig. Kommer ihåg 750i HighLine, den var ju rött maxad med vattenbuffelkädsel har jag för mig och separata stolar, AC, el-styrning för passagerarstol fram och stereo för baksätespassagerarna. Kul!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.