|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har plockat fram BiTurbon ur vinterförvaringen. Efter att ha bytt lite remmar, kollat alla vätskor och finåkt några dagar så hamnade jag idag bredvid en Audi RS4:a inne i stan. Jag är ingen rödljusracer, det känns inte snällt mot bilen att hålla på och rycka i växlarna. Men jag kunde ändå inte låta bli att haka på lite lätt, utan att vara våldsam, när RS4 föraren gav sig iväg med dunder och brak. Han stack naturligtvis som ett skott, i ca. 100 meter, då hade jag fått i trean och voooooosch, så hade lilla jag passerat RS4:an med råge. Jag förvånas lika mycket varje gång, hur OTROLIGT vass Biturbon är över 100 km/h. Det är ingen idé att hålla på och fjolla för att komma först iväg, lugn och fin 1:a och 2:a, sedan är det bara att hålla i sig. RS4 föraren (klart dokusåpaflottig kille ;) såg inte nöjd ut! Efter den lilla roligheten skulle jag ta av upp på motorvägen, vad skådar då mitt norra öga? Jo, en sprojtans SL 500 som jag kommer upp jämsides med. My lucky day! :) :) Den pensionerade måsvingeföraren fattar galoppen direkt, en gammal BMW försöker utmana hans nya meistermaschine! Med risk för att låta dryg... försöker utmana??? Fååååånigt.... för stort nöje, applicera fyrans växel och åk ifrån, låt komma ikapp, åk ifrån, låt komma ikapp. Upprepa ovanstående 5-6 ggr, tills människan förstår varthän historien barkar! Som avslutning på en hellyckad biltur så hamnar jag bakom en Mazda RX-7 Turbo 2, men han måste ha haft grova sprickor i turbohusen, för den bara rök illa... och stod så gott som still. Min vanliga tur brukar annars vara att hamna bredvid utmanare när oljan inte står på mer än 30 grader (kör aldrig över 3000 rpm när oljan är under 70 grader!) och när bilen väl nått arbetstemp, så finns bara Fiat Punto, Suzuki Balenos och Seat Cordobas så långt ögat kan se. Men det finns tydligen en del roliga bilar i Örebro också! :) :) | |
|
Kul story, till skillnad från många andra raceberättelser :) Man blir ju inte precis mindre sugen på en Alpina efter att ha läst detta....... Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| Ahhh underbar berättelse, som sagt man blir ju inte mindre sugen direkt :-) men undrar om inte den B7an på Stockholms bilsalong ändå är snäppet "grymmare" vill verkligen ha en sådan...men då får man dras med den dåliga toppfarten av 267 Km/h mot B10 Biturbons 291km/h :-) | |
19 man |
FRIFART; byggdes inte Biturbon för att toppa 301 km/h? quixotic2; Är du säker på att RS4:an inte gett upp hoppet om ett race och lyft på pedalen vid det laget du fick upp trycket?... :-) 500:an däremot, 306 hk/automat räcker inte långt idag! |
|
Det verkar som man inte kan räkna bort en gamal hederlig Bi turbo... snyggt jobbat!!! Jag har varit uppe med en RS4 i 300Km/h så han hade nog hängt med i högre farter med. _____ |
|
|
19" man: Min gissning är att han varvade ur på 2:an och inte tog sig tid att växla. Som vanligt i stan så är det ju inte riktigt funkis att köra 300 km/h, lite mycket stök runtomkring... :) Jag släppte iväg honom vid nästa trafikljus när han kastade sig ut framför en lastbil som kom in på anslutande fil (klurigt ställe efter Rudbeckstunneln i Örebro). Kalla mig feg, men jag drar mig för att ta en fil-fight med en tradare! :) |
|
|
B7 på Sthlm Bilsalong var grym. Ratten lite sliten men men. Verkar gå bra och den var fräsch. Faaaaarlig :) Snygg i silver! |
|
|
Gustav : Du kanske inte noterade att ratten är av nyare modell (till B10) och jag kan informera att den har suttit i ca 1000 mil sedan den köptes ny på Alpina ! Och jag kan lova dig att den ser ut som ny även idag ! Hälsningar Ando Gunnarsson |
|
|
Ahh, härlig historia! Jag vet hur det känns. Med 1.1 på laddtrycksmätarn åker man ifrån det mesta som DKW gjort. Å då snackar vi om en bil från -85! Kul att se att du är här igen A.G. Fick du reportaget? jimpa |
|
|
AG: Hehe oops. Genom glaset tyckte jag den såg matt och lite ljus ut? Men det var ju uppenbarligen fel. Kul! Den Alpina / Momo ratten är väldigt snygg. Hade den på B6 3,5 också (som också måste avrt bytt). Men som jag tidigare nämnde var det verkligen fräsch. 16 000 mil om jag såg rätt? |
|
|
Tack, tack! :) En parantes som jag tycker kan vara värd att nämna: Jag fick förmånen att åka nya RS6:an för någon månad sedan (innan jag tagit ut BiTurbon). Det är en klart imponerande maskin, accelerationen 0-100 km/h är grym... Quattro fyller helt klart sin funktion. Väghållningen var det heller inget fel på, jag kunde vid ett tillfälle ha svurit på att vi skulle hamna i ett räcke, men bilen bara höll i. Vi gjorde ett test. På tom motorväg mätte vi accelerationen 0-250 km/h. 0-100 km/h var (som sagt) en halsbrytande upplevelse, men, över 100 km/h så var det samma "sega" historia som i de flesta andra bilar. Nålen, som nyss studsat till 100 km/h, började gå låååååååångsamt. Jag har inga exakta tider, men högst subjektivt, så var det betydligt segare i 450 hästkrafters RS6 än i B10 BiTurbo från 92. Nu vet jag att fart kan upplevas väldigt annorlunda, beroende på vilken situation man befinner sig i. Men, jag är beredd att sätta en cylinderhatt på att BiTurbon skulle kunna hålla undan duktigt vid motorvägsacceleration från 100-250 km/h. Eller vad tror ni? |
|
|
RS6 gick bra. 0-200 klockade vi lite improviserat till 16,9 med automat. Bra. BiTurbo gör inte på under 17,5 s till 200 är min teori. Mao tror jag itne den är snabbare. Videon: Länk |
|
|
Gustav, ni mätte aldrig en flygande start? Dvs. 100-200 km/h? Vid 0-200 är jag medveten om att RS6 får ett ointagligt försprång i starten. Särskilt med automaten, som var VÄLDIGT rapp och bra! |
|
|
Näe. Den är helt sjuk i starten, spinner ingenting, inte heller med vinterdäck. Anar att den kanske får en aningen pisk 100-200. Om du har rejsat mot en M3 E46 och vunnit så är du snabbare. Tror inte BiTurbon är SÅ snabb. Dock en trimmad kan ju vara en annan historia. |
|
|
Gustav skrev: > Om du har rejsat mot en M3 E46 och vunnit så är du snabbare. Om du har vunnit mot en välkörd E46 M3 är du snabbare. :) |
|
|
Någon E46 M3 har jag aldrig lyckats få fatt i, så den jämförelsen kan jag inte begagna mig av. Det hela får väl vara osagt, kanske ges tillfälle att testa någon gång i framtiden. :) En sak kan jag i alla fall säga säkert, att i segmentet 250-290, då är det inte mycket snack! ;) Original allstå... |
|
|
Jimpa: Tack ,reportaget kom ,men jag har totalt missat att skicka dig det jag lovade !!!! jag ska försöka hinna ta kopior så fort jag kan ... Gustav: Bilen har idag gått ca 14 500 mil |
|
| AG: Kul för dig, grattis. | |
|
quixotic2: Med tanke på att de finns en spärr på M3(E46)som ska ta vid i 250km/h så antar jag att din bil går snabbare än min i farter 250-290km/h då du inte verkar ha någon spärr i din BiTurbo |
|
najerot |
Forsøkte 100-180km/t i 5. gir med min,det tok ca. 12 sek. i slakk motbakke. M5 3.8 til en kompis brukte ca.18sek. på flat veg.... |
|
Lite bilder från Sthlm Bilsalong inkl. en B7 med ny ratt ;) Länk B10 BiTurbo ägare: klocka 100-200 km/h med start i konstant fart på bästa växeln till 200 km/h och klocka. Sen kan jag säga vad en E39 M5 och en M3 3,2 fick för tid ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.