AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
14.310

Solfilm ej godkänd av SBP

Sida 4 av 4
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Lampor o sånt vet jag inget om men tonade rutor får man.
Fabrikstonade.

BMW, när du älskar att köra!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Markus_M: Visst får du hitta på egna regler om du vill, men du ska nog inte förvänta dig att andra kommer att rätta sig efter dina regler. Både polisen och Bilprovningen rättar sig efter de regler som finns införda i Vägverkets författningssamling och dessa har inga större likheter med de regler du beskriver...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Blev allt lite nyfiken: Menas det verkligen att man skulle byta rutor fram och tillbaka inför varje besiktning och sen kanske dessutom om man blivit kollad i flygande kontroll däremellan? Och till råga på allt TVÅ rutor? Hur mycket får det vara värt att gömma sig bakom mörka rutor, egentligen, säg att det är ett skämt, snälla...)

FP
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Folke >> Att ha 2 extra framrutor utan toning är MYCKET vanligt bland de som har lagt ner några tusenlappar på att tona sina rutor..

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Hade tonat runt om på min gamla 325a. Gick genom bes båda gångerna jag var där. Antagligen var detta för att han inte såg det? Rätt så ljus var den men mindre än 70% ljusgenomsläpp hade den iaf.. Kollade man på rutan så såg man att den var mörk.. men men.. hade väl tur kanske då =)

Be
202
Benn
525iA M 2003
Tjena grabbar........det skall vara 75 % på framrutan och 70 % på sidorutorna fram (ljusinsläpp) men det ni har¨åkt på är att man inte får ha solfilm, insynsskydd eller värme avstötande film på de rutorna!! där har ni åkt på!!

Finns ett sätt att kringgå detta och det är att be de som sätter på solfilmen (helst en ljus så går det lättare) att skriva att det inte är solfilm utan splitterskydd som endast tonar den tillåtna mängden! :)

Fast det går inte med nån snikfilm från biltema.....Mr cap har gjort detta på mina bilar när jag jobbade där eftersom deras film faktiskt är ett splitterskydd så är det helt lagligt!!

Jag har haft toning runt om på alla mina bilar och grabbarnas....det harvarit mycket om och men och flygande besiktningar (polisen) men alla vi som hade intyget klarade oss (över 16 bilar sammanlagt) varje gång.

Hoppas ni kan få vara ifred nu och åka med lite schyst toning :)
Be
202
Benn
525iA M 2003
jesperado: vill inte slå dig på fingrarna eller så, men hur kan du ha så fel.........

Man kan inte tycka nåt och det ska funka, det skall finnas en lag som backar upp det och all slags film, färg eller vad det nu är är olaglig på fram och sido fram ruter........men inte splitterskydd!!

Jag kan ha fel ifall det har blivit en ändring i lagen som jag har missat de senaste 2 veckorna där jag fick min sista flygande besiktning av farbror blå....och han visade i lagboken att det är olagligt ända tills jag fick fram mitt intyg om splitterskydd!! :)

ha det bra grabbar
Be
202
Benn
525iA M 2003
535 power: (måste skoja lite) nu kanske det e så att vissa som åker bilar som e från 80 talet inte vet hur det är (ta det med en nypa salt nu, skojar lite) men det är sant det du säger, det som klarat en helbilsgodkännande kan inte polisen slå ner på precis som den blå toningen som man kan beställa till på en bmw eller på lexus som du påpekade!

Fast det där med toningen är väl kanske så att under en 5% så kanske de inte slår ner på men efter det så blir det flygande besiktning!
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Benn: det spelar ingen roll om du har splitterskydd om filmen är tonad, Jag har monterat många olika splitterskydds filmer & visst det finns klara, men är polisen tjurig & han ser att det är film på så får du böter.. undrar om man kan säga att man har en laser avstötande film på??.. haha

Ska du klara dej så låt en duktig solfilmsmonterare fixa framsidorutorna.. då ser man inte att det är film ens om man vevar ner rutan & polisen tror då att det är fabrikstonat. OM man nu valt en relativ ljus toning

** Live Fast - Die Young **
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Benn: Jag vet inte om du menar allvar eller skojar, men det var bland det dummaste jag hört på länge.
Du behöver naturligtvis inte tro på vad jag skriver, men du måste ju i alla fall kunna läsa innantill i lagtexten?

Jeppe

Be
202
Benn
525iA M 2003
jesperado: just det jag snackar om läsa lagen innantill.....kanske den lagboken du kollar i också är från 1988 men du får inte ha solfilm på rutorna.......

MEn lyckas du fixa ett intyg från vägverket så ska jag äta upp mina ord om det du säger....eller bara ett utdrag ur lagboken du hänvisar till, jag hoppas det är svea rikets lag bok! istället för snack hänvisa till lagbok, sida och paragraf så slipper du drömma!

Cozmos: om jag inte uttryckte mig klart så får du inte ha en tonad film...MEN som sagt om splitterskyddet han en lite mörkare färg men fortfarande släpper in den ljusmängden så klarar du dig........
Krångla inte till det alltför mycket nu. Reglerna (lagen om man så vill) säger bara hur mycket ljusinsläpp man får ta bort i framrutan. Sen om man använder s.k.solfilm eller gurkmajonäs, tuchpenna eller vad som helst eller om man kallar det splitterskydd spelar mindre roll. Enkelt eller hur?
Om lagen använder solfilm som exempel i texten är väl en sak eftersom detta torde vara vanligast som används men det är fortfarande ljusgenomsläppet som mäts och räknas. Det blir inte legaliserat av att kallas splitterskydd, sånt finns väl redan i vissa konstruktioner och kan kanske vara tonat eller helt transparent, helt ointressant i sammanhanget.

FP
Glömde: Eftersom ljusgenomsläppet mäts mot referens utan toning och eftersom rutorna redan som original i regel har svag toning så blir det inget "utrymme" för extra toning. Detta har väl förklarats ett antal gånger på forumet och jag tror knappast reglerna ändrats den senaste tiden.

FP
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Att man har klarat sig i kontroll hos Bilprovningen eller i flygande besiktning av Polisen betyder inte att allt man har på bilen (det de har missat) är lagligt.

>Benn, du kanske kan dra en kopia på det där intyget du hade och visade upp för polisen och lägga upp en bild på det här!?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Benn: Du kan börja tugga, här kommer utdragen ur lagboken (för tionde gången eller nåt)...

"5§: Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls."

"10§: Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta."

För att du inte ska tro att jag hittat på det själv kan du själv titta lite i lagtexterna (du behöver det verkligen), jag ska till och med länka dit så du inte går vilse...

Länk
Länk

Jeppe

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Klockrent svar Jesperado. Jobbar själv med klienter som inte förstått vilka lagar som gäller. Där de nu sitter kan man verkligen behöva slå upp lagen för att de ska förstå.

__
BMW - When you need power and comfort.
Att läsa detta är enkelt ,men för många inte lätt att förstå.Det finns även siktfält angivet för fram ock sidorutor.Den som har konkreta uppgifter ex Jesperado förenklar mycket för oss,och vi slipper tjafsa med SBP.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.